Didactic-pedagogical experiments on the aesthetics of domesticity and the language of the camera on the internet

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0114

Keywords:

Scenic space, Aesthetics of domesticity, Digital performance, Audiovisual language, Pedagogical didactic practices

Abstract

Based on a practical research carried out with students at the Federal University of Minas Gerais, this work aims to raise some reflections on the adaptation and displacement of certain didactic-pedagogical practices on theatrical scenography to the field of audiovisual language in the context of the internet. It is intended to share some brief examples of digital performances created by students, in which we sought to find points of contact between different domestic spatialities, and raise some questions about the aesthetics of domesticity appropriated by the language of the webcamera.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo dos Santos Andrade, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)  com sanduíche na Columbia University. Mestrado em Artes pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor Adjunto na Escola de Belas Artes da UFMG. Arquiteto, cenógrafo. 

Cristiano Cezario Rodrigues, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutorado e mestrado pelo Programa de Pós-Graduação da Escola de Arquitetura da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor adjunto na Escola de Arquitetura da UFMG. Arquiteto, cenógrafo. 

Tereza Bruzzi de Carvalho, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

MRes/UL e Doutoranda na EBA na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) Professora do Teatro Universitário da UFMG. Arquiteta, Cenógrafa e Figurinista. 

References

AUMONT, Jacques. As teorias dos cineastas. Campinas: Papirus, 2004.

MARTIN, Marcel. A linguagem cinematográfica. São Paulo: Brasilense, 2003.

DIRETÓRIO dos grupos de pesquisa no Brasil. Barracão: Núcleo de Pesquisa e Experimentação em Cenografia e outras práticas espaciais cênico-performáticas. 2014. Disponível em: <http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/8430353857049429>. Acesso em: 30 out. 2019.

FEDERICI, Silvia. O ponto zero da revolução: trabalho doméstico, reprodução e a luta feminista. São Paulo: Elefante, 2019.

PEDRON, Denise. A escrita de si e a criação da cena experiência - Domingo. Seminário Internacional Fazendo Gênero 11 & 13th Women’s Worlds Congress (Anais Eletrônicos), Florianópolis, 2017.

Published

2021-09-15

How to Cite

ANDRADE, Eduardo dos Santos; RODRIGUES, Cristiano Cezario; CARVALHO, Tereza Bruzzi de. Didactic-pedagogical experiments on the aesthetics of domesticity and the language of the camera on the internet. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 41, p. 1–26, 2021. DOI: 10.5965/1414573102412021e0114. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20409. Acesso em: 21 nov. 2024.