The rewriting of historical spaces through the theatrical process of Negro Cosme em Movimento, by Cena Aberta Group

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200002

Keywords:

Contemporary theater, Theatrical Process, Historical Spaces, Site-Specific Theater, Cena Aberta Group

Abstract

The artistic movements of retaking the urban space in the sixties and seventies were relatively documented and investigated in their creative and political contexts. At the same time, the expansion of research in arts into contexts that are still facing the process of obtain autonomy allows access to drama experiences in which there is an overlap between space and the resumption of its territorial history. This essay looks into the theater play Negro Cosme em Movimento, performed during the years 2013 to 2016, in the cities of Maranhão, by the theater Group Cena Aberta.  Using the approach mentioned above, it is possible to recognize in this theatrical experience the operationalization of notions in contemporary theater such as: “real theatre” and “site-specific theater”. The aim of this investigation is to document the remains of contemporary theatricality and its reverberations in territorial contexts where theoretical discussions in this area are missing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Areias Oliveira, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

 Doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Desenvolve sua pesquisa de pós-doutorado pela École Nationale Supérieure des Arts et Techniques du Théâtre, ENSATT, França. Professora Adjunta II no Curso de Licenciatura em Teatro da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), onde coordena os Grupo de Pesquisa Laboratório de Tecnologias Dramáticas (LabTecDrama). Professora do Mestrado Interdisciplinar em Cultura e Sociedade (UFMA), na linha de pesquisa Expressões e Processos Socioculturais e Coordena o Mestrado em Artes Cênicas (UFMA). 

João Victor Silva Pereira, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Artista da cena e Mestrando da Pós-graduação em Artes Cênicas (UFMA). Graduado do Curso de Licenciatura em Teatro/UFMA (2019). Pesquisa a Cena Contemporânea e a Mediação Cultural por meio do PPGAC/UFMA e do Laboratório de Tecnologias Dramáticas (LabTecDrama/UFMA), CNPq.

References

ANDRADE, Tiago Pinheiro. [Entrevista cedida] a João Victor da Silva Pereira. São Luís, 11 jan. 2017.

ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. Tradução de Teixeira Coelho. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de História (1940). In: Magia e técnica, arte e política: (Obras Escolhidas, Volume I). Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BOAL, Augusto. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1977.

BOITO, Sofia Rodrigues. A dramaturgia no teatro site-specific. Conceição| Conception, v.5, n. 1, p. 21-32, 2016.

BRAGA, Ana Socorro Ramos. Discursos sobre a formação do ator no século XX: notas sobre a formação do ator no estado do Maranhão. Urdimento, Florianópolis, v.3, n.36, p. 340-356, nov/dez 2019.

CARTAXO, Zalinda. 1. Arte nos espaços públicos: a cidade como realidade. O Percevejo Online. Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, 2009.

COHEN, Renato. Cartografia da cena contemporânea, matrizes teóricas e interculturalidade. Sala Preta. São Paulo, v. 1, p. 105-112, 2001.

FERNANDES, Silvia. Teatralidades Contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2013.

JANOTTI, Maria de Lourdes Monaco. Balaiada: ação e exploração. Revista de História, v. 52, n. 103, p. 343-365, 1975.

KLEE, Paul. Angelus Novus. 1920. Pintura, tinta nanquim, tinta a óleo, papel, aquarela, 31,8 x 24,2cm. Museu de Israel, Jerusalém.

KOUDELA, Ingrid (Ed.). Heiner Müller: o espanto no teatro. Perspectiva, 2003.

KOUDELA, Ingrid. Os fantasmas de Heiner Müller. Revista USP, n. 35, p. 182-185, 1997.

NASCIMENTO, Igor. Caras-Pretas. São Luís: Resistência Cultural, 2015.

PAVIS, Patrice. Dicionário do Teatral. São Paulo: Perspectiva, 2007.

PELBART, Peter Pál. Biopolítica. Sala Preta. São Paulo, v. 7, p. 57-66, 2007.

PEREIRA, Abimaelson Santos. Transgressões estéticas e pedagogia do teatro. São Luis: EDUFMA, 2013.

RODRIGUES, Cristiano Cezarino. O espaço do jogo: espaço cênico teatro contemporâneo. Dissertação (Mestrado). Escola de Arquitetura e Urbanismo, UFMG, Belo Horizonte, 2008.

SAISON, Maryvonne. Les théâtres du réel. Paris: L’Harmatan, 1998.

SILVA, Ligia da Cruz. Tecendo uma artista docente entre São Luís e Rio de Janeiro, uma travessia em extensão. Trabalho de Conclusão de Curso da Graduação em Licenciatura em Teatro da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

SOUZA, Luiz Roberto de. Palco da Memória: Trilogia da Balaiada. Disponível em: https://cutt.ly/TfaKrSx. Acesso em: 14 jun. 2019.

Published

2020-09-24

How to Cite

OLIVEIRA, Fernanda Areias; PEREIRA, João Victor Silva. The rewriting of historical spaces through the theatrical process of Negro Cosme em Movimento, by Cena Aberta Group. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–28, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200002. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18164. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Espaços: configurações na cena brasileira e latino-americana