The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200010

Keywords:

Performance, Feminism, Latin American artists, Territorialities, Body

Abstract

There is a difference between considering performances as occurrences that happen in one place and recognizing them as triggers of territorialities. The purpose of this research was to analyze performative experiences conceived in Cuba, Brazil and Mexico that established feminist debates through the subversion of territorialities given a priori and their power relations. The objective was to blur hierarchical dichotomies between public and private spaces, artist and spectator, scene and political manifesto, individuality and collectivity. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Marques, Pontificia Universidade Católica de São Paulo

Doutoranda do programa de Comunicação e Semiótica da Pontificia Universidade Católica de São Paulo, PUC-SP. Concluiu recentemente o doutorado sanduíche com bolsa CAPES no Center University of New York, CUNY, na cidade de Nova Iorque.

Christine Greiner, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Professora livre-docente do Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica e da graduação em Artes do Corpo, da PUC-SP. Tem publicado livros e artigos no Brasil e no exterior, acerca de temas como artes do corpo, cultura japonesa, filosofia política e teorias do corpo. É pesquisadora de produtividade do CNPq.

References

AAUSTIN, John. How to do things with words. Boston: Harvard University Press, 1962.

BROWN, Wendy Nas ruínas do neoliberalismo, a ascensão da política antidemocrática no Ocidente, trad. Mario Antunes Marino. São Paulo: Ed. Politéia, 2019.

BUTLER, Judith. Gender Trouble, Feminism and the Subversion of Identity. New York: Routledge, 1990.

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas, notas para uma teoria performativa da assembleia. trad. Fernanda Siqueira Miguens. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

COHEN, Renato. Work in Progress na cena contemporânea, criação, encenação e recepção. São Paulo: Perspectiva, 1998.

COMITÊ INVISÍVEL Aos nossos amigos, crise e insurreição, trad. Edições Antipáticas. São Paulo: n-1 edições, 2015.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é filosofia? trad. Bento Prado Jr e Alberto Allonso Munhoz. São Paulo: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs, Capitalismo e Esquizofrenia. Volume 1, (trad) Aurelio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 1995.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. “Como criar para si um Corpo sem Órgãos”. In: Mil Platôs. Vol.3. trad. Aurélio Guerra Neto. São Paulo: Editora 34, 1999.

Fabião, Eleonora. Programa Performativo: o corpo-em-experiência. Revista do LUME, núcleo interdisciplinar de pesquisas teatrais da UNICAMP. Número 4, dezembro de 2013.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade III – O cuidado de si. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

FOUCAULT, Michel. Hermenêutica do Sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2004

FOUCAULT, Michel. “A escrita de si; O uso dos prazeres e as técnicas de si”. In: Ética, Sexualidade, Política. Col. Ditos e escritos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

FOUCAULT, Michel. O Governo de si e dos Outros. São Paulo: Martins Fontes, 2010

FOUCAULT, Michel. A Coragem da Verdade. São Paulo: Martins Fontes, 2011

GLUSBERG, Jorge. Linguagem da performance. trad. Renato Cohen. São Paulo: Perspectiva, 2013.

MORALES, Villegas Gladys. Los grupos de Arte Feminista en México. Repositório Digital de la Universidad Veracruzana. Mexico, 2006.

PAIS, Ana. (Org.) Performance na Esfera Publica. Lisboa: Orfeu Negro, 2017.

PHELAN, Peggy. Unmarked, the politics of performance. New York: Routledge, 1993.

SCHNEIDER, Rebecca. Performing Remains, Art and War in Times of Theatrical Reenactment. New York: Routledge, 2011.

Published

2020-09-24

How to Cite

MARQUES, Amanda; GREINER, Christine. The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–19, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200010. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18101. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Espaços: configurações na cena brasileira e latino-americana