From origins to circo-theatre: malleability and permanence of melodrama

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731033920200205

Keywords:

Melodrama, Opera, Theater, Circus-Theater

Abstract

In this article, was discussed about melodrama, considering your origin until its presence in the circus-theater. It’s a bibliographic study, with highlight on Italian authors that study the opera as melodrama. In relation to the Brazilian circus-theater, relevant research was cited about its creation and how the melodrama genre is an example of dramaturgy that will predominate in this circus format.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Alves de Macedo, Universidade Federal da Bahia UFBA)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal da Bahia - PPGAC/UFBA, possui Mestrado em Estudo de Linguagens pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB e Graduação em Pedagogia pela Universidade Católica do Salvador – UCSAL. Atua com pesquisas sobre dramaturgia, circo, teatro e censura com atenção à formação do gênero circo-teatro em sua relação com a ópera italiana e o melodrama francês, enfatizando continuidades e descontinuidades a partir de arquétipos. 

Eliene Benício Amancio Costa, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

É Professora Titular (2015) do Departamento de Técnicas do Espetáculo da Escola de Teatro da Universidade Federal da Bahia. Estágio Sênior na Manchester Metropolitan University (UK) e Université Paris Nanterre (FR) anos de 2017-2018. Pós-doutora (2009) pelo Instituto de Artes da UNESP (IA/UNESP). Tem doutorado (1999) e mestrado (1993) pela Escola de Comunicações e Artes da USP (ECA/USP)

References

BALBONI, Paolo. Il Melodrama (in) Italiano. Turim: Loescher Editora, 2016.

HUPPES, Ivete. Melodrama: o gênero e sua permanência. São Paulo: Ateliê Editorial, 2000.

KERMAN, Joseph. A ópera como drama. Jorge Zahar Editor: Rio de Janeiro, 1990.

MEYER, Marlyse. Imigrantes italianos e leituras comunitárias. Revista Mediações – Edição especial: Londrina, p.79-89, 1997.

MILA, Massimo. Il melodramma italiano dell’Ottocento. Torino: Einaudi, 1977.

PIMENTA, Daniele. A conformação do circo-teatro brasileiro: permeabilidade e apropriação. Repertório, Salvador, ano 13, n. 15, p 30-39, 2010.

RIDING, Alan; DUNTON-DOWNER, Leslie. Guia Ilustrado Zahar: Ópera. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2010.

SCANDAROLLI, Denise. Estruturação do gênero “cômico” no Teatro Francês: Vaudeville e Opéra-Comique. Disponível em: http://www.encontro2012.sp.anpuh.org/resources/anais/17/1342532421_ARQUIVO_OsgeneroscomicosdaOperaFrancesa.pdf. Acesso em: 09 jun. 2020.

SILVA, Daniel Marques. O palhaço negro que dançou a chula para o Marechal de Ferro: Benjamim de Oliveira e a consolidação do circo-teatro no Brasil - mecanismos e estratégias artísticas como forma de integração social na Belle Époque carioca. Tese (Doutorado em Teatro). Centro de Letras e Artes. UNIRIO, Rio de Janeiro, 2004.

SILVA, Erminia. Circo-teatro: Benjamim de Oliveira e a teatralidade circense no Brasil. São Paulo: Altana, 2007.

SOLERTI, Angelo. Gli Albori del Melodramma. Milano-Palermo-Napoli: Libraio della Real Casa, 1904.

THOMASSEAU, Jean-Marie. O melodrama. São Paulo: Perspectiva, 2005.

Published

2020-12-23

How to Cite

MACEDO, Cristina Alves de; COSTA, Eliene Benício Amancio. From origins to circo-theatre: malleability and permanence of melodrama. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 39, p. 1–16, 2020. DOI: 10.5965/14145731033920200205. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18061. Acesso em: 21 nov. 2024.