From origins to circo-theatre: malleability and permanence of melodrama
DOI:
https://doi.org/10.5965/14145731033920200205Keywords:
Melodrama, Opera, Theater, Circus-TheaterAbstract
In this article, was discussed about melodrama, considering your origin until its presence in the circus-theater. It’s a bibliographic study, with highlight on Italian authors that study the opera as melodrama. In relation to the Brazilian circus-theater, relevant research was cited about its creation and how the melodrama genre is an example of dramaturgy that will predominate in this circus format.
Downloads
References
BALBONI, Paolo. Il Melodrama (in) Italiano. Turim: Loescher Editora, 2016.
HUPPES, Ivete. Melodrama: o gênero e sua permanência. São Paulo: Ateliê Editorial, 2000.
KERMAN, Joseph. A ópera como drama. Jorge Zahar Editor: Rio de Janeiro, 1990.
MEYER, Marlyse. Imigrantes italianos e leituras comunitárias. Revista Mediações – Edição especial: Londrina, p.79-89, 1997.
MILA, Massimo. Il melodramma italiano dell’Ottocento. Torino: Einaudi, 1977.
PIMENTA, Daniele. A conformação do circo-teatro brasileiro: permeabilidade e apropriação. Repertório, Salvador, ano 13, n. 15, p 30-39, 2010.
RIDING, Alan; DUNTON-DOWNER, Leslie. Guia Ilustrado Zahar: Ópera. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2010.
SCANDAROLLI, Denise. Estruturação do gênero “cômico” no Teatro Francês: Vaudeville e Opéra-Comique. Disponível em: http://www.encontro2012.sp.anpuh.org/resources/anais/17/1342532421_ARQUIVO_OsgeneroscomicosdaOperaFrancesa.pdf. Acesso em: 09 jun. 2020.
SILVA, Daniel Marques. O palhaço negro que dançou a chula para o Marechal de Ferro: Benjamim de Oliveira e a consolidação do circo-teatro no Brasil - mecanismos e estratégias artísticas como forma de integração social na Belle Époque carioca. Tese (Doutorado em Teatro). Centro de Letras e Artes. UNIRIO, Rio de Janeiro, 2004.
SILVA, Erminia. Circo-teatro: Benjamim de Oliveira e a teatralidade circense no Brasil. São Paulo: Altana, 2007.
SOLERTI, Angelo. Gli Albori del Melodramma. Milano-Palermo-Napoli: Libraio della Real Casa, 1904.
THOMASSEAU, Jean-Marie. O melodrama. São Paulo: Perspectiva, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.