Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to site footer
Open Menu
About
About the Journal
Editorial Team
Normas para Submissões
Privacy Statement
Contact
Current
Archives
Avaliadores Ad hoc (2021 - 2022)
Indexadores
Scopus
Web of Science
Redalyc
DOAJ
REDIB
Sumários.org
LatinREV
Search
Register
Login
Home
/
Archives
/
Vol. 13 No. 33 (2021): Ensino de História e Tempo Presente
Vol. 13 No. 33 (2021): Ensino de História e Tempo Presente
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175180313332021
Published:
2021-05-21
Editorial
Editorial
Reinaldo Lindolfo Lohn, Maria Teresa Santos Cunha, Silvia Maria Fávero Arend
e0001
PDF (Português (Brasil))
Seção Temática: Loucura e Tempo Presente
Apresentação
Sandra Caponi, Viviane Borges
e0113
PDF (Português (Brasil))
“Invisible memories”: the Oscar Schneider Municipal Alienated People Shelter documentary production
Mariana Zabot Pasqualotto, Andrea V. Zanella
e0114
PDF (Português (Brasil))
The theory of degeneration and its implications in the Hospital of Nerve and Mental Diseases. Recife, PE /1920
Carlos Alberto Cunha Miranda
e0115
PDF (Português (Brasil))
Medical-legal studies and mental illnesses in Colombia, 1930-1950
Maria Fernanda Vásquez
e0116
PDF (Português (Brasil))
Appeal of the protection action for the right to mental health in Colombian jurisprudence, 2000-2019
Jairo Gutiérrez Avendaño, Edwin Herazo
e0117
PDF (Português (Brasil))
Artigos
Aprendizagem conceitual e orientação: uma análise dos estudos da educação histórica em Portugal e no Brasil (2000-2017)
Eder Cristiano de Souza
e0201
PDF (Português (Brasil))
The national imagination of American Jews: from the liberal and Zionist cultural pluralism of Horace Kallen to the uncertainties of the 21st century
Flávio Limoncic
e0202
PDF (Português (Brasil))
A traveler of your memories: reflections on the Uses of Interviews in Women’s History
Adriana María Valobra
e0203
PDF (Português (Brasil))
The mobilization of topics of Brazilian social thought in commercial historiography consumed in Brazil in times of democratic crisis (2013-2020)
Rodrigo Perez Oliveira
e0204
PDF (Português (Brasil))
Maternity, justice and stealing of children: demands of women looking for their stolen children in Argentina
Soledad Gesteira
e0205
PDF (Português (Brasil))
Este artigo trata da relação entre Ángel Rama (1926-1983) e o governo cubano no contexto da nova política cultural, adotada a partir de 1971. A influência da Guerra Fria e a relação entre intelectuais e Estado na América Latina norteiam o desenvolvimento deste tema, pois, em Cuba, diferente de outros países da América Latina, o Estado assumiu o monopólio das formas culturais ao endurecer e reorganizar as regras de criação cultural. Crítico desse modelo, Rama, que inicialmente apoiara a revolução, escreveu um longo artigo no qual procurou enumerar os erros e as possíveis saídas desse modelo, ao apontar que a liberdade de expressão e a crítica deveriam ter como compromisso propor mudanças e não reiterar programas políticos. Palavras-chave: Ángel Rama; história intelectual; revolução Cubana; Guerra Fria.
Pedro Demenech
e0206
PDF (Português (Brasil))
Memories and Places of Disappearance: Public Statements by ESMA Perpetrators in Argentina
Claudia Viviana Feld, Valentina Isolda Salvi
e0207
PDF (Português (Brasil))
Axiological dimensions fixed in History textbooks exercises
Marcus Leonardo Bomfim Martins
e0208
PDF (Português (Brasil))
Recife, metrópole amarga do Regionalismo: misoginia, sexismo e relações de gênero da obra de Mauro Mota (1940-1980)
Tércio de Lima Amaral, Aline Maria Grego Lins
e0209
PDF (Português (Brasil))
The self-esteem piauiense, the political uses and the repercussions on memory
Cláudia Cristina da Silva Fontineles
e0210
PDF (Português (Brasil))
Dossiê
Apresentação
Helenice Aparecida Bastos Rocha, María Paula Gonzales, Mauro Cezar Coelho
e0101
PDF (Português (Brasil))
Brazilian military dictatorship in History classes
Verena Alberti
e0102
PDF (Português (Brasil))
ProfHistória graduate teachers' perspectives on teaching civil-military dictatorship in present time
Alessandra Carvalho
e0103
PDF (Português (Brasil))
History of the Colombian armed conflict and paramilitarism narrated by students: silence and misrepresentation surrounding a controversial history
Nilson Javier Ibagón, Antonio Echeverry
e0104
PDF (Português (Brasil))
Representations and teaching practices around the Franco dictatorship
Néstor Banderas Navarro, Carlos Fuertes Muñoz
e0105
PDF (Português (Brasil))
A flower with History: teaching the end of the dictatorship in Portugal through a literary narrative
Ana Isabel Moreira, Maria Elisa Sousa, Pedro Duarte
e0106
PDF (Português (Brasil))
If not now, when? The urgency of today and inequality as a theme in History Teaching
Fernando Seffner
e0107
PDF (Português (Brasil))
Recent/present history from a social issue perspective in citizenship education
Miguel Angel Jara
e0108
PDF (Português (Brasil))
History without a present and teaching without a future: time representation in History teaching by Basic Education students
Erinaldo Vicente Cavalcanti
e0109
PDF (Português (Brasil))
Representations of recent Peruvian history teaching and learning among prospective teachers in social sciences
Augusta Valle Taiman
e0110
PDF (Português (Brasil))
Historical memory and history taught: symbolic constructs of prospective teachers and their link to school experience
Isidora Sáez-Rosenkranz, Judit Sabido-Codina, Joaquín Prats Cuevas
e0111
PDF (Português (Brasil))
The sphinx riddle: the challenges proposed by the national curriculum guidelines for teacher training courses and degrees in History (2002-2019)
Mauro Cezar Coelho
e0112
PDF (Português (Brasil))
Entrevista
A História do Tempo Presente, relações de gênero, homossexualidades e a escrita da História: entrevista com Benito Bisso Schmidt
Benito Bisso Schmidt ; Hélio Secretário dos Santos
e0301
PDF (Português (Brasil))
Resenhas
A presença colonial no território palestino: uma reflexão historiográfica e testemunhal sobre os séculos XX e XXI na Palestina
Carolina Ferreira de Figueiredo
e0401
PDF (Português (Brasil))
info
Make a Submission
Make a Submission
sjr
redes
Follow us
face
inst
tw
you
Language
English
Português (Brasil)
Español (España)
Français (France)