Games em Investigação: Lendo Imagens em uma LAN House

Authors

  • Débora da Rocha Gaspar Universidade Federal de Santa Catarina image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234605102013101

Keywords:

eletronic games , reading for image , art class

Abstract

The topic presented in this article is the reading of images in electronic games. The article contains the data of a research developed for the Education Post Graduate Program at Universidade Federal de Santa Catarina, whose subjects are students that are finishing Middle School at Colégio de Aplicação, at UFSC. The main theoretical framework is an image reading approach developed by Sandra Regina Ramalho e Oliveira, from the perspective of Discursive Semiotics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Débora da Rocha Gaspar, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora de Artes Visuais do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Santa Catarina e Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Arte e Educação da Universidade de Barcelona, España. Possui Mestrado em Educação pela UFSC e em “Artes y Educación: un enfoque construccionista” pela Universidad de Barcelona. Especialista em Ensino de Artes Visuais pela UDESC. Licenciada em Educação Artística com habilitação em Artes Plásticas pela UDESC.

References

BARBOSA, Ana Mae. A Imagem no Ensino de Arte. São Paulo, Perspectiva; Porto Alegre, Fundação IOCHPE, 1991.

CATAPAN, Araci Hack. Tertium: o novo modo do ser, do saber e do aprender (construindo uma taxionomia para medição pedagógica em tecnologia de comunicação digital). Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2001.

COELHO NETTO, J.T. Semiótica, Informação e Comunicação. Perspectiva: São Paulo, 1983.

GREIMAS, A. J. Semiótica Figurativa e Semiótica Plástica. Revista Brasileira de Semiótica. n. 4. (1984). Traduzido por J. Assis da Silva, impressa em tipos datilográficos.

NÖTH, Winfried. A semiótica no século XX. Anablume: São Paulo, 1996.

OLIVEIRA, Ana Claudia. Lisibilidade da imagem. Revista da FUNDARTEC. v.1, n.1(jan./jun. 2001) Montenegro: FUNDARTEC, 2001.

RAMAL, Andréa Cecília. Educação na cibercultura: hipertextualidade, leitura, escrita e aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.

RAMALHO E OLIVEIRA, Sandra Regina. Leitura de Imagens: uma busca de rizomas significantes. In: ENCONTRO NACIONAL DOS PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 14., 2005, Goiânia.

Cultura Visual e desafios da pesquisa em artes. Goiânia, FAV/UFG, 2005, p. 430-439.

___________________. Imagem também se lê. São Paulo: Rosari, 2006.

___________________. Leitura de imagens para a Educação. 1998. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 1998.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação e do Desporto. Proposta curricular de Santa Catarina: educação infantil, ensino fundamental e médio: disciplinas curriculares. Florianópolis: COGEN, 1998.

SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de Lingüística Geral. Trad. Chelini, A, Paes, J. P. & Salum, I. N. Cultrix: São Paulo, 1969.

Published

2014-01-29

How to Cite

GASPAR, Débora da Rocha. Games em Investigação: Lendo Imagens em uma LAN House. Palíndromo, Florianópolis, v. 5, n. 10, 2014. DOI: 10.5965/2175234605102013101. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/4227. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática