Games em Investigação: Lendo Imagens em uma LAN House
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234605102013101Keywords:
eletronic games , reading for image , art classAbstract
The topic presented in this article is the reading of images in electronic games. The article contains the data of a research developed for the Education Post Graduate Program at Universidade Federal de Santa Catarina, whose subjects are students that are finishing Middle School at Colégio de Aplicação, at UFSC. The main theoretical framework is an image reading approach developed by Sandra Regina Ramalho e Oliveira, from the perspective of Discursive Semiotics.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae. A Imagem no Ensino de Arte. São Paulo, Perspectiva; Porto Alegre, Fundação IOCHPE, 1991.
CATAPAN, Araci Hack. Tertium: o novo modo do ser, do saber e do aprender (construindo uma taxionomia para medição pedagógica em tecnologia de comunicação digital). Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2001.
COELHO NETTO, J.T. Semiótica, Informação e Comunicação. Perspectiva: São Paulo, 1983.
GREIMAS, A. J. Semiótica Figurativa e Semiótica Plástica. Revista Brasileira de Semiótica. n. 4. (1984). Traduzido por J. Assis da Silva, impressa em tipos datilográficos.
NÖTH, Winfried. A semiótica no século XX. Anablume: São Paulo, 1996.
OLIVEIRA, Ana Claudia. Lisibilidade da imagem. Revista da FUNDARTEC. v.1, n.1(jan./jun. 2001) Montenegro: FUNDARTEC, 2001.
RAMAL, Andréa Cecília. Educação na cibercultura: hipertextualidade, leitura, escrita e aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.
RAMALHO E OLIVEIRA, Sandra Regina. Leitura de Imagens: uma busca de rizomas significantes. In: ENCONTRO NACIONAL DOS PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 14., 2005, Goiânia.
Cultura Visual e desafios da pesquisa em artes. Goiânia, FAV/UFG, 2005, p. 430-439.
___________________. Imagem também se lê. São Paulo: Rosari, 2006.
___________________. Leitura de imagens para a Educação. 1998. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 1998.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação e do Desporto. Proposta curricular de Santa Catarina: educação infantil, ensino fundamental e médio: disciplinas curriculares. Florianópolis: COGEN, 1998.
SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de Lingüística Geral. Trad. Chelini, A, Paes, J. P. & Salum, I. N. Cultrix: São Paulo, 1969.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Débora da Rocha Gaspar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo