Urban Ecomuseum: from song to scream, silence
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234616402024e00009Keywords:
contemporary city, public space, montage, walk, OdysseyAbstract
This article focuses on a 24-hour journey, divided into four days of walking, carried out by the Urban Ecomuseum, an existential incursion by artists Cláudia Zanatta and Vado Vergara, after a storm in Porto Alegre. Based on the walk as a methodology, a reading of Homer's Odyssey and a planting carried out in the city's public space, the arguments are woven using the montage method proposed by Walter Benjamin to reflect on the changes in this urban center and their impact on the imaginary. It also asks how what is at the origin of the Homeric narrative reverberates as a project of domination as order in the contemporary city, relating it to a proposal in contemporary art.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.
AMARAL, Lilian; BORGES, Osvaldo (Vado) Vergara; ZANATTA, Cláudia. Ecomuseu Urbano: incursão existencial de um pensamento infinito em percurso. Rivista Educazione Aperta. I musei come spazi del sapere sensibile ed eco-logico. n.15., pp.131-148, Bari. Itália. 2023. Disponível: https://zenodo.org/records/10644540, Acesso em: 03 nov 2023
ANDERS, Gunther. Kafka. Pró e Contra Capa. São Paulo: Ed. Cosac Naify, 2007.
BATAILLE, Georges. A pura felicidade. Ensaios sobre o impossível. Belo Horizonte: Autêntica, 2024.
BLANCHOT, Maurice. O livro por vir. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
BOLLE, Willi. Fisiognomia da Metrópole Moderna: Representação da História em Walter Benjamin. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2000.
CANCLINI, Néstor Garcia. Cidadãos Substituídos por Algoritmos. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2021.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.
CALVINO, Italo. As cidades invisíveis. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2002.
CARPEAUX, Otto Maria. A Antiguidade greco-latina. (História da Literatura Ocidental v.1). Rio de Janeiro: Leya, 2012.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo ,2020.
ECO, Umberto. A História da Feiura. Rio de Janeiro: Record, 2022.
FOUCAULT, Michel. Nascimento da Biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2022.
HAN, Byung-Chul. A crise da narração. Rio de Janeiro: Vozes, 2023.
HAN, Byung-Chul. Sociedade da Transparência. Rio de Janeiro: Vozes, 2020a.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do Cansaço. Rio de Janeiro: Vozes, 2020b.
HOMERO. Odisseia. São Paulo: Editora 34, 2014.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
MONDZAIN, Marie-José. Confiscação das palavras, imagens e do tempo: por uma outra radicalidade. Belo Horizonte: Relicário, 2022.
NANCY, Jean-Luc. À escuta. Belo Horizonte: Chão de Feira, 2014.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. Cidades visíveis, cidades sensíveis, cidades imaginárias. Revista Brasileira de História, v.27, n. 53, Jun. 2007. Disponível: https://www.scielo.br/j/rbh/a/BXNmGmrvkWDkdVR4VPskmLJ/, Acesso em 27/05/2024.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. História e Literatura: uma velha-nova história. In: COSTA, C. B.; MACHADO, M. C. T. (orgs.) História e Literatura: Identidades e fronteiras. Uberlândia: Ed. UFU, 2006
SCHÜLER, Donaldo. Xenófanes, Intérprete de Grafias Estrangeiras. Revista Matraga. Programa de Pós-Graduação do PPG Letras, UERJ, 2007, Disponível em: http://www.pgletras.uerj.br/matraga/matraga14/matraga14a05.pdf, Acesso em: 27/06/2024.
SCHÜLER, D. Odisseia, o poema das Auroras. In: HOMERO. Odisseia I – Telemaquia. Trad. de Donaldo Schüler. Porto Alegre: L & PM, 2007.
SILVA, Armando. Imaginários, estranhamentos urbanos. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2014,
VELOSO, Caetano. Álbum Circuladô. Música "Fora da Ordem". Rio de Janeiro: Polygram, 1991.
VELOSO, Caetano. Álbum Jóia. Música “Asa, Asa” . Rio de Janeiro: Polygram, 1975.
WISNIK, José Miguel. O Som e o Sentido. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Osvaldo (Vado) Vergara Borges, Cláudia Vicari Zanatta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo