READING AUDIVISUAL NARRATIVES AND GENDER ISSUES

Authors

  • Analice Dutra Pillar Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234616382024e0002

Keywords:

Visual art education, Audiovisual reading., Gender issues., Childhood, Media

Abstract

This text is part of reflections carried out in years of research on reading audiovisual productions in which we sought to develop a proposal for audiovisual reading for education based on studies on reading images by Ana Mae Barbosa, María Acaso, Arthur Efland, Kerry Freedman, Patricia Stuhr, Fernando Hernández and with the contributions of discursive semiotics, especially the studies of Eric Landowski, Ana Silvia Médola, Yvana Fechine, Nilton Hernandes, Lucia Teixeira, Ramalho e Oliveira on the apprehension of meaning effects in visual and syncretic creations. Such studies provided theoretical and methodological support to understand the meanings that the procedures that articulate the different languages in these productions make possible. In our research we seek to build an audiovisual reading proposal for education and carry it out in different contexts and levels of education, whether in early childhood education, primary education, higher education, in order to improve it. We will present, below, some principles of the reading proposal through the analysis of the advertising film Coleção Era uma vez...Autumn/Winter 2014 Gabriela Aquarela, focusing on the effects of meaning that the editing procedures create and the meanings that a group of university students from a teacher training course made of this creation. The results point to some routes for analyzing audiovisual productions in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Analice Dutra Pillar, Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Doutora em Artes pela Universidade de São Paulo (USP), mestre em Artes pela USP e graduada em Artes Plásticas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Realizou Estágio de Pós-Doutorado na Universidad Complutense de Madrid (UCM). É Professora Titular da Faculdade de Educação da UFRGS. Pesquisadora do CNPq. Coordena o Grupo de Pesquisa em Educação e Arte (GEARTE). É Editora-Chefe da Revista GEARTE. Possui publicações na área do Ensino de Artes Visuais, Leitura de Imagens, Leitura de Produções Audiovisuais.

References

ACASO, María. El lenguaje visual. Barcelona: Paidós, 2009a.

ACASO, María. La educación artística no son manualidades. Madrid: Catarata, 2009b.

ACASO, María. Esto no son las Torres Gemelas: cómo aprehender a leer la televisión y otras imágenes. Madrid: Catarata, 2006.

BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda Pereira da. Abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez,2010.

BARBOSA, Ana Mae; AMARAL, Lilian. (orgs.). Interterritorialidade: mídias, contextos e educação. São Paulo: SENAC/SP; SESCSP, 2008.

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. São Paulo: Perspectiva, 1991.

CHION, Michel. La audiovisión. Barcelona: Paidós, 1993.

EFLAND, Arthur D.; FREEDMAN, Kerry; STUHR, Patricia. La educación en el arte posmoderno. Barcelona: Paidós, 2003.

FECHINE, Yvana. Contribuições para uma semiotização da montagem. In: OLIVEIRA, A. C. de; TEIXEIRA, Lucia (orgs.). Linguagens na comunicação: desenvolvimento de semiótica sincrética. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009. p. 323-370.

FELIPE, Jane. Gênero, sexualidade e a produção de pesquisas no campo da educação: possibilidades, limites e a formulação de políticas públicas. Proposições, v. 18, n. 2, p. 77-87, maio/ago. 2007.

FREEDMAN, Kerry. Enseñar cultura visual. Barcelona: Octaedro, 2006.

HERNANDES, Nilton. Duelo: a publicidade da tartaruga da Brahma na Copa do Mundo. In: LOPES, Ivan C.; HERNANDES, Nilton. (orgs). Semiótica: objetos e práticas. São Paulo: Contexto, 2005. p. 227-244.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual. Porto Alegre: Mediação, 2007.

HERNÁNDEZ, Fernando. De qué hablamos cuando hablamos de Cultura Visual? Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 30, n. 2, p. 9-34, jul/dez 2005.

LANDOWSKI, Eric. Interacciones arriesgadas. Lima: Fondo Editorial de la Universidad de Lima, 2009.

MÉDOLA, Ana Silvia D. A abordagem do sincretismo em televisão: em busca de caminhos para análise. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de; LANDOWSKI, Eric. (orgs.) Caderno de Discussão do Centro de Pesquisas Sociossemióticas. São Paulo: Editora CPS, 2003. p. 483-492.

MÉDOLA, Ana Silvia D. Sincretismo de linguagens e configuração de gêneros televisuais. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de (org.). Caderno

de Discussão do Centro de Pesquisas Sociossemióticas. São Paulo: Editora CPS, 2002. p.377-386.

MÉDOLA, Ana Silvia D. A articulação entre linguagens: a problemática do sincretismo na televisão. In: OLIVEIRA, Ana Claudia; CAMARGO, I.Caderno de Discussão do Centro de Pesquisas Sociossemióticas. São Paulo: Centro de Pesquisas Sociossemióticas, 2000. p. 201-209.

MEYER, Dagmar; SOARES, Rosângela. Corpo, gênero e sexualidade nas práticas escolares: um início de reflexão. In: MEYER, Dagmar; SOARES, Rosângela (orgs.). Corpo, gênero e sexualidade. Porto Alegre: Mediação, 2004. p. 5-16.

PILLAR, Analice Dutra; CAMPOS, Juliano de. Narrativas audiovisuais na educação: a videoarte Anima2 e seus sentidos. PÓS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 21, p. 168-190, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.21347. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/ view/21347. Acesso em: 9 jan. 2024.

PILLAR, Analice Dutra; REGINATO, Tanise. Leituras de Micronarrativas Audiovisuais em Contextos Educativos: Barquinhos de Tatajuba. In: RAMALHO, Sandra; SCOZ, Murilo; SANTOS, Célio Teodorico dos. (Org.). Ressonâncias Semióticas. 1ed.Florianópolis: UDESC, 2019, v. 1, p. 47-63. Disponível em: https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000080/000080ea.pdf. Acesso em: 9 jan. 2024.

PILLAR, Analice Dutra; REGINATO, Tanise. Leituras de micronarrativas audiovisuais em contextos educativos: Barquinhos de Tatajuba. In: Anais do 27º Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, 2018, São Paulo. Anais do 27o Encontro da ANPAP. São Paulo: Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Artes, 2018. p. 3708-3722.

PILLAR, Analice Dutra. Readings of the contemporary in art education: Simultaneity and ambivalence in video art. International Journal of Education through Art, Londres, v.13, n.2, p. 235-247, maio / ago. 2017. http://dx.doi.org/10.1386/eta.13.2.235_1

PILLAR, Analice Dutra. Lectura de producciones audiovisuales del arte contemporáneo en la educación artística, Revista Complutense de Educación, Madrid, (Online), v. 25 n. 2, p.337-353, 2014.

PILLAR, Analice Dutra. Visualidade contemporânea e educação: interação de linguagens e leitura. Contrapontos (Online), Itajaí, v. 13, p. 178-185, 2013.

RAMALHO E OLIVEIRA, Sandra R. Luz na escuridão: da leitura à apreensão de sentidos. Revista GEARTE, v. 5, n. 1, p. 100-116, jan./abr.

DOI: https://doi.org/10.22456/2357-9854.80943. Acesso em: 20jul. 2023.

RAMALHO E OLIVEIRA, Sandra Regina de. Imagem também se lê. SãoPaulo: Rosari, 2005.

RESSEL, Lúcia B. et.al. O uso do Grupo Focal em Pesquisa Qualitativa. Texto Contexto Enfermagem, Florianópolis, 2008 Out-Dez; 17(4): 779-86. http://www.scielo.br/pdf/tce/v17n4/21.pdf .Acesso em: 12 set. 2023.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, v.20, n. 2, p. 71-99, jun./dez. 1995.

SCÓZ, Murilo; RAMALHO E OLIVEIRA, Sandra R. Questões acerca do ritmo visual. In: FREITAS, Neli K.; RAMALHO E OLIVEIRA, Sandra.

(Org.). Variantes na Visualidade. 1ed.Florianópolis: UDESC, 2010, v. 1,p. 77-87.

TEIXEIRA, Lucia. Para uma metodologia de análise de textos verbovisuais. In: OLIVEIRA, Ana Claudia de; TEIXEIRA, Lucia. (orgs.) Linguagens na comunicação: desenvolvimentos de semiótica sincrética. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009. p.41-77.

TEIXEIRA, Lucia. Entre dispersão e acúmulo: para uma metodologia de análise de textos sincréticos. Gragoatá - Revista do Instituto de Letras da UFF, Niterói, v. 16, p. 209-227, 2004. https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33349/19336. Acesso em: 10 out. 2023.

Published

2024-03-03

How to Cite

PILLAR, Analice Dutra. READING AUDIVISUAL NARRATIVES AND GENDER ISSUES. Palíndromo, Florianópolis, v. 16, n. 38, p. 1–32, 2024. DOI: 10.5965/2175234616382024e0002. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24573. Acesso em: 21 nov. 2024.