On potentialities to be lent from artworks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234615352023113

Keywords:

Art exhibition, Mediation, Curation, Empathy, Contemporary art

Abstract

The present article intends to demonstrate the importance of mediation as an active derivation of curatorship in art exhibitions, highlighting the concepts associated with the actions of this nature, developed by the Divisão de Artes Plásticas da Casa de Cultura da Universidade Estadual de Londrina [Fine Arts Division of the Culture House of the State University of Londrina]. We chose the exhibition "Empresta-me um de seus dias" [Lend me one of your days], from the "Arte Londrina" [Art Londrina] public notice, and from it the work "Espaço para gerar espaço" [Space to generate space], by the artist Gabriel Bonfim, for the connections between artwork and mediation. Empathy, listening and performativity are concepts that guide the issues proposed here.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danillo Gimenes Villa, Londrina State University

Artista, professor e curador. Doutor em Poéticas Visuais pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (2012), mestre em Artes pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas (2003) e graduado em Educação Artística pela mesma instituição (1994). É professor do Departamento de Artes Visuais da Universidade Estadual de Londrina, atuando nas disciplinas de Desenho e Pintura.

Gabriel Augusto de Paula Bonfim, Santa Catarina State University

É artista que escreve, pesquisa, leciona e produz. Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (Processos Artísticos Contemporâneos) da Universidade do Estado de Santa Catarina e Mestre em Artes Visuais pela mesma instituição (2021). Integra o grupo de pesquisa "Proposições artísticas contemporâneas e seus processos experimentais" (UDESC/CNPq), coordenado pela Prof. Dra. Raquel Stolf, investigando processos de caminhadas, tipos de escrita, redes sociais, internet, proposições, publicações e criação de narrativas. Bolsista UDESC/FAPESC.

References

DELEUZE, Gilles. O que é a Filosofia? São Paulo: Editora 34, 1992.

DIAS, Antonio. Antonio Dias. São Paulo: Cosac Naify, 2016.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto; Museu de Arte do Rio, 2013.

DINIZ, Clarissa. O outro nunca se apresenta de frente. In: VILLA, Danillo (org.). Arte Londrina 7. Londrina: UEL, 2019.

HERKENHOFF, Paulo; HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Manobras Radicais. São Paulo: CCBB, 2006.

LANGER, Suzanne. Sentimento e forma: uma teoria da arte desenvolvida a partir de filosofia em nova chave. São Paulo: Perspectiva, 2006.

OBRIST, Hans Ulrich. Uma breve história da curadoria. São Paulo: BEÏ Comunicação, 2010.

Published

2023-02-01

How to Cite

VILLA, Danillo Gimenes; BONFIM, Gabriel Augusto de Paula. On potentialities to be lent from artworks. Palíndromo, Florianópolis, v. 15, n. 35, p. 113–132, 2023. DOI: 10.5965/2175234615352023113. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22567. Acesso em: 21 dec. 2024.