Mimicking elements of the arts’ system to discuss it?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234606112014050

Keywords:

mimicry, contemporary art , digital art

Abstract

Contemporary artists, aiming launching provocations, play with ambiguity and alterity in their production to discuss elements of the visual arts’ system itself - the figure of the artist, the museum, the cultural journalism, etc. In dialogue, we analyze the projects of artists such as Yuri Firmness (with his “invented artist” Souzousareta Geijutsuka) and Bruno Moreschi (with his project ART BOOK, where he creates an encyclopedia of art with 50 fictional artists designed by him). In this context, the research involves the practical development of the persona of a “technological artist” - a chatbot that pretends to be an artist acting in a “teleperformance” on the Internet - supposedly introducing a “direct” relationship between artist and audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabio Oliveira Nunes, São Paulo State University

Fábio Oliveira Nunes é doutor em artes na Universidade de São Paulo (USP). Atualmente, é pesquisador em pós-doutorado e integrante do grupo de pesquisa cAt: ciência/ARTE/tecnologia no Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista (UNESP), em São Paulo, Brasil. É também bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP).  Site: www.fabiofon.com

References

BOURRIAUD, N. Pós-produção. São Paulo: Martins, 2009.

BULHÕES, M. A. Considerações sobre o Sistema das Artes Plásticas. In: PORTO ARTE, Porto Alegre, v.2, n.3, maio 1991.

SODRÉ, M. Eticidade, campo comunicacional e midiatização. In: MORAES, D. (org.). Sociedade Midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006. p. 19-31.

DONATI, L. A. P. Análise Semiótica do Site Jodi. In: REVISTA DA PÓS GRADUAÇÃO, Instituto de Artes, Unicamp, Campinas, vol.1, n.2, pp.103-111, 1997.

FABRIS, A. Os heterônimos de Dora Longo Bahia ou os dilemas do sistema de arte. In: POÉTICAS VISUAIS – Revista do Programa de Pós-Graduação em Poéticas Visuais da Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação da UNESP. Bauru: FAAC-UNESP, 1º semestre, 2012. pp. 79-88.

FREIRE, C. Poéticas do Processo – Arte conceitual no museu. São Paulo: Iluminuras/ MAC-USP, 1999.

GEBAUER, G.; WULF, C.. Mimese na cultura: Agir social, rituais e jogos, produções estéticas. São Paulo: Annablume, 2004.

HILL, P. Superfictions: the creation of fictional situations in international contempo- rary art practice. Tese (Doctor of Philosophy). Melbourne University – RMIT. Melbourne, 2000.

MORESCHI, B. ART BOOK: A construção de uma enciclopédia de artistas. 2014. 76 p. Dissertação (mestrado em artes) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.

MOURA, L.; PEREIRA, H. G.. Symbiotic Art Manifesto. [Sl.: s.n., 2004]. Disponível em http://www.leonelmoura.com/manifesto.html. Acesso em 10.05.2014.

NUNES, F. O. CTRL+ART+DEL: Distúrbios em Arte e Tecnologia. São Paulo: Perspec- tiva, 2010.

PELED, Y. Performance na contemporaneidade. ARS (São Paulo) vol. 10 n. 19, São Pau- lo, 2012. pp. 48-63. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ars/v10n19/a05v10n19. pdf. Acesso em 15.05.2014.

SANTOS, N. C.; TELLES NETO, H. O Processo sistêmico e interdisciplinar na arte: En- tremeios II/SCIARTs. In: MARTINS, M. V. G.; HERNÁNDEZ, M. H. O. (Org.). Anais do 19º

Encontro Nacional da ANPAP. Cachoeira, BA: ANPAP/EDUFBA, 2010.

Published

2014-07-31

How to Cite

NUNES, Fabio Oliveira. Mimicking elements of the arts’ system to discuss it?. Palíndromo, Florianópolis, v. 6, n. 11, p. 50–63, 2014. DOI: 10.5965/2175234606112014050. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2175234606112014050. Acesso em: 24 nov. 2024.