Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614322022303

Keywords:

A/r/tographic narratives, Self-portrait, Memory, Gender and Sexualities, Archivist Artist

Abstract

This article seeks to understand the family legacy, real and imagery, in my artistic investigation process called "Self-portrait" an installation presented at the collective exhibition “Tramações”, in 2018, at the Capibaribe Gallery of the Arts and Communication Center of the Federal University of Pernambuco. I use my family history through objects captured and created in memories such as letters, written and transcribed memories that make up my imagination. In this scenario of memories, I also recreate and forge stories that are joining my story based on bonds between me and my family, especially the women who preceded me. Through the A/r/tographic narrative that allows me to address the congruence between my experiences as an artist, teacher and researcher, I ask the following question: how the rescue of female narratives, within the family, contributed to the process of creating the “Self-portrait”and what questions reverberated? Based on this, I take as a theoretical basis for this investigation the Studies of Gender and Sexualities, Collective Memory and the concept of Archivist Artist.

Downloads

Author Biography

Luciana Borre, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Professora e coordenadora dos Cursos de Licenciatura e Bacharelado em Artes Visuais da Universidade Federal de Pernambuco. Professora e vice-coordenadora no Programa Associado de Pós-Graduação em Artes Visuais UFPE/UFPB. É doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual da Faculdade de Artes Visuais da Universidade Federal de Goiás (FAV/UFG). No período de janeiro de 2013 a janeiro de 2014, foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE/CAPES) na Universidade Publica de Navarra, Espanha. Integrante do Grupo de Pesquisa Cultura Visual e Educação (GPCVE). Mestre em Educação pela PUCRS (2008); especialista em Gestão e Planejamento Escolar pela PUCRS (2006) e graduada em Pedagogia pela UFRGS (2004).

References

ALVES, Rubem. [Orelha do livro]. In Variações Sobre o Prazer. Ed. Planeta do Brasil LTDA. São Paulo, 2013.

BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: Lembrança dos Velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

BRAGA. Felipe P. Estratégias de um artista- arquivista. Revista Morpheus: Estudos Interdisciplinares em Memória Social, Rio de Janeiro, V. 9, N. 16, ago./dez. 2016.

DIAS, Belidson. Preliminares: A/r/tografia como Metodologia e Pedagogia em Artes. In: DIAS, Belidson e IRWIN, Rita. Pesquisa educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013.

DIAS, Belidson. Preliminares: A/r/tografia como metodologia e pedagogia em Artes. In: Maria das Vitórias Negreiros do Amaral; Maria Betânia e Silva. (Org.). Conferências em Arte/Educação: Narrativas Plurais. 1ed.Recife: FAEB, 2014, v., p. 249-257.

FOUCAULT, Michel. A história da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro, Edições Graal, 1988.

GENNEP, A. V. Classificação dos ritos. In: Os ritos de passagem. Petrópolis. Editora Vozes, 1978.

HALBWACHS, M. A Memória coletiva. Trad. de Laurent Léon Schaffter. São Paulo, Vértice/Revista dos Tribunais, 1990. Tradução de: La mémoire collective.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Investindo no potencial das Pedagogias Culturais. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Pedagogias Culturais. Santa Maria: Editora UFSM, 2014. p. 11 – 14.

RAGO, Margareth. A aventura de contar-se: feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas: Unicamp, 2013.

RODRIGO, Javier; COLLADOS, Antônio. Enredando-nos dentro e fora das pedagogias: paradoxos e desafios das políticas e Pedagogias Culturais. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.) Pedagogias Culturais. Santa Maria:

Editora UFSM, 2014. p. 19-44.

Published

2022-01-03

How to Cite

BORRE, Luciana; SANTOS, Lizandra. Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 32, p. 303–327, 2022. DOI: 10.5965/2175234614322022303. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19589. Acesso em: 2 may. 2025.