The poetics of multiple bodies and heteroclites in Oriana Duarte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234613292021148

Keywords:

Oriana Duarte., Body., Heteroclites., Contemporary art.

Abstract

This paper comes from a Masters research that identifies the self-portrait as a political discourse in the oeuvre of Oriana Duarte, in regards to a body-centred work, and its fluidity
and deterritorialization. By a self-writing, the artist composes herself in and beyond herself, in a cyborg and hybrid existence that escapes the norms of a passive female body canonized in art. Drawing an artist life, Oriana constructs herself in multiple and heteroclite becomings, in dialogue with elements of nature and extrapolation of human condition, placing the body in the
epicentre of the relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Salvi, UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO

Pesquisadora no Mestrado no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais na Universidade Federal de Pernambuco. Bolsista da CAPES.

References

ARCHER, Michael. Arte Contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

DELEUZE; Gilles. GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora34, 1997. v.4.

COCCHIARALE, Fernando. Dos heteróclitos: enquanto campo de ação. In: DUARTE, Oriana (Org.). Dos heteróclitos: enquanto campo de ação. São Paulo: CHESF, 2002.

DUARTE, Oriana. Usei meu corpo: das vísceras fiz sopa, dos membros fiz pontes. In: ABRACE – ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISAS E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS, 5. 2008, Campinas. Anais eletrônicos... Campinas: UNICAMP, 2008. Disponível em: <https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/issue/view/75/showToc>.

DUARTE, Oriana. Nós, errantes: as travessias plus ultra de uma Artista Atleta. Parte I. Recife: Editora Universitária UFPE, 2013.

DUARTE, Oriana. Nós, errantes: as travessias plus ultra de uma Artista Atleta. Parte II. Recife: Editora Universitária UFPE, 2013.

DUARTE, Oriana. Nós, errantes: as travessias plus ultra de uma Artista Atleta. Parte III. Recife: Editora Universitária UFPE, 2013.

DUARTE, Oriana. Nós, errantes: as travessias plus ultra de uma Artista Atleta. Parte IV. Recife: Editora Universitária UFPE, 2013.

DUARTE, Oriana. Nós, errantes: as travessias plus ultra de uma Artista Atleta. Parte V. Recife: Editora Universitária UFPE, 2013.

DUARTE, Oriana. Plus Ultra: o corpo no limite da comunicação. São Paulo: PUCSP, 2012.

FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: O que é um autor? Lisboa: Passagens. 1992.

pp. 129-160

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros: curso no Collège de France (1982-1983). São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. 8 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

HARAWAY, Donna; TADEU, Tomaz; KUNZRU, Hari. Antropologia Ciborgue: As Vertigens do Pós-Humano. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009

LOPONTE, L. G. Sexualidades, artes visuais e poder: pedagogias visuais do feminino. In: Revista de Estudos Feministas. Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 283-300, jul. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104026X2002000200002&lng=en&nrm=iso.

MARTINS, M.V. O pensamento de Heráclito: uma aproximação com o pensamento de Parmênides. Brasília: UNB, 2007.

RAGO, Maragreth. A aventura de contar-se: feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. 2 ed. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2016.

Published

2021-01-01

How to Cite

SALVI, Carolina. The poetics of multiple bodies and heteroclites in Oriana Duarte. Palíndromo, Florianópolis, v. 13, n. 29, p. 148–160, 2021. DOI: 10.5965/2175234613292021148. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/16461. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta