What about Visual Culture on GT 24 Anped
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234612272020266Keywords:
visual culture, visuality, bibliographic research, annals of AnpedAbstract
This article presents a bibliographical search carried out in the Annals of the National Meetings of the National Association of Graduate Studies and Research in Education (Anped), in the period of 2007-2017, in order to identify the production on Visual Culture that is being constructed in Brazil. The data collection was carried out from two descriptors: visual culture and visuality. Seven papers with descriptors were found in the title, abstract or keywords of the communications, of which three focused on issues related to teacher training; two of it discusses Formal and Non-Formal Education, one of it addresses Special Education and the other highlights the visual experience within Basic Education. The results indicate that the problem of visuality and the social construction of vision are still emerging in the GT 24 of Anped, signaling research gaps on the visual construction of the social, within a culture abounding visual phenomena and acts
Downloads
References
ALVES, Jefferson Fernandes. Por um olhar para além da visão: fotografia e cegueira. In: Anais da 34ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, Natal, RN,02 a 05 de outubro de 2011.
BERGER, John. Modos de ver. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práti-cas. Revista Brasileira de Educação, n. 31 jan./abr. 2006.
CUNHA, Suzana Rangel Vieira da. Infância e cultura visual. In: Anais da 31ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, Caxambu, MG, 19 a 22 de outubro de 2008.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Educação e cultura visual: uma trama entre ima-gens e infância. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Pro-grama de Pós-Graduação em Educação. Porto Alegre, RS, 2005.
EGAS, Olga Maria Botelho. A fotografia na pesquisa em educação. In: Anais da 38ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, São Luís, MA,01 a 05 de outubro de 2017.
FERRARI, Anderson. Cultura visual e homossexualidades na constituição de “novas” infâncias e “novos” docentes. Revista Brasileira de Educação v. 17 n. 49, p. 107- 217, jan.- abr. 2012.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
GOHN, Maria da Glória. Educação não formal nas instituições sociais. Revista Peda-gógica, v. 18, n. 39, p. 59-75, set. - dez. 2016.
LOPONTE, Luciana Gruppelli. Gênero, visualidades e arte: temas contemporâneos para a educação. In: Anais da 31ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Gra-duação e Pesquisa em Educação, Caxambu, MG, 19 a 22 de outubro de 2008.
LOPONTE, Luciana Gruppelli. Conferência- Educação e Artes na ANPEd: a conquista de um novo espaço. In: Anais do XVII Congresso da Federação de Arte Educadores do Brasil. Florianópolis, Santa Catarina, 2007. p. 1-6.
MARTINS, Raimundo. Educação e poder: deslocamentos perceptivos e conceituais da cultura Visual. In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. HERNANDEZ, Fernando (orgs). A Formação do Professor e o Ensino de Artes Visuais. Santa Maria: Editora UFSM, 2005, p. 133-147.
NOAL-GAI, Daniele. Pedagogia de cartazes: artes, sensações, vulnerabilidade e aprendizagem. In: Anais da 37ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Gra-duação e Pesquisa em Educação, Florianópolis, SC, 04 a 08 de outubro de 2015.
SARDELICH, M. E.; SANTOS, A. M. dos; BRUSTOLIN, J. G. O que se pode aprender com projetos de Cultura Visual em espaços não formais de aprendizagem. Revista Educação, Artes e Inclusão. v. 13, n.3, p. 178-195, set. - dez. 2017.
SARDELICH, M. E.; GARCIA, A. O campo da Cultura Visual na produção acadêmica brasileira disponível no banco de teses da CAPES período 2010 - 2015. In: Anais do V diálogos internacionais em artes visuais. Recife: Editora da UFPE, 2016. v. 1. p. 220-233.
SILVA, Eloenes Lima. Intervenções artísticas em espaços públicos e pedagogias da cidade-possibilidades de pesquisa. In: Anais da 37ª Reunião Anual da Associação Na-cional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, Florianópolis, SC, 04 a 08 de ou-tubro de 2015.
SOARES, Magda; MACIEL, Francisca. Alfabetização. Brasília: MEC/Inep/ Comped, 2000. SPOSITO, Marilia Pontes (coord.). O estado da arte sobre juventude na pós-gradua-ção brasileira: Educação, Ciências Sociais e Serviço Social (1999-2006). Belo Hori-zonte, MG: Argvmentvm, 2009. p. 7-9.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Palíndromo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo