What about Visual Culture on GT 24 Anped

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234612272020266

Keywords:

visual culture, visuality, bibliographic research, annals of Anped

Abstract

This article presents a bibliographical search carried out in the Annals of the National Meetings of the National Association of Graduate Studies and Research in Education (Anped), in the period of 2007-2017, in order to identify the production on Visual Culture that is being constructed in Brazil. The data collection was carried out from two descriptors: visual culture and visuality. Seven papers with descriptors were found in the title, abstract or keywords of the communications, of which three focused on issues related to teacher training; two of it discusses Formal and Non-Formal Education, one of it addresses Special Education and the other highlights the visual experience within Basic Education. The results indicate that the problem of visuality and the social construction of vision are still emerging in the GT 24 of Anped, signaling research gaps on the visual construction of the social, within a culture abounding visual phenomena and acts

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Emilia Sardelich, Federal University of Paraíba

Doutora em Educação, professora adjunta da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Centro de Educação (CE), Departamento Metodologia da Educação (DME) e Programa Associado de Pós-Graduação em Artes Visuais (PPGAV UFPB/UFPE). Atua na área de Didática e Ensino de Arte, cursos de Licenciatura, modalidades presencial e a distância.Integra o Grupo de Pesquisa em Ensino das Artes Visuais (GPEAV/UFPB). 

Ana Paula Santos Costa, Federal University of Paraíba

Licencianda em Pedagogia, pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC)/ UFPB.

References

ALVES, Jefferson Fernandes. Por um olhar para além da visão: fotografia e cegueira. In: Anais da 34ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, Natal, RN,02 a 05 de outubro de 2011.

BERGER, John. Modos de ver. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práti-cas. Revista Brasileira de Educação, n. 31 jan./abr. 2006.

CUNHA, Suzana Rangel Vieira da. Infância e cultura visual. In: Anais da 31ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, Caxambu, MG, 19 a 22 de outubro de 2008.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Educação e cultura visual: uma trama entre ima-gens e infância. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Pro-grama de Pós-Graduação em Educação. Porto Alegre, RS, 2005.

EGAS, Olga Maria Botelho. A fotografia na pesquisa em educação. In: Anais da 38ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, São Luís, MA,01 a 05 de outubro de 2017.

FERRARI, Anderson. Cultura visual e homossexualidades na constituição de “novas” infâncias e “novos” docentes. Revista Brasileira de Educação v. 17 n. 49, p. 107- 217, jan.- abr. 2012.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

GOHN, Maria da Glória. Educação não formal nas instituições sociais. Revista Peda-gógica, v. 18, n. 39, p. 59-75, set. - dez. 2016.

LOPONTE, Luciana Gruppelli. Gênero, visualidades e arte: temas contemporâneos para a educação. In: Anais da 31ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Gra-duação e Pesquisa em Educação, Caxambu, MG, 19 a 22 de outubro de 2008.

LOPONTE, Luciana Gruppelli. Conferência- Educação e Artes na ANPEd: a conquista de um novo espaço. In: Anais do XVII Congresso da Federação de Arte Educadores do Brasil. Florianópolis, Santa Catarina, 2007. p. 1-6.

MARTINS, Raimundo. Educação e poder: deslocamentos perceptivos e conceituais da cultura Visual. In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. HERNANDEZ, Fernando (orgs). A Formação do Professor e o Ensino de Artes Visuais. Santa Maria: Editora UFSM, 2005, p. 133-147.

NOAL-GAI, Daniele. Pedagogia de cartazes: artes, sensações, vulnerabilidade e aprendizagem. In: Anais da 37ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Gra-duação e Pesquisa em Educação, Florianópolis, SC, 04 a 08 de outubro de 2015.

SARDELICH, M. E.; SANTOS, A. M. dos; BRUSTOLIN, J. G. O que se pode aprender com projetos de Cultura Visual em espaços não formais de aprendizagem. Revista Educação, Artes e Inclusão. v. 13, n.3, p. 178-195, set. - dez. 2017.

SARDELICH, M. E.; GARCIA, A. O campo da Cultura Visual na produção acadêmica brasileira disponível no banco de teses da CAPES período 2010 - 2015. In: Anais do V diálogos internacionais em artes visuais. Recife: Editora da UFPE, 2016. v. 1. p. 220-233.

SILVA, Eloenes Lima. Intervenções artísticas em espaços públicos e pedagogias da cidade-possibilidades de pesquisa. In: Anais da 37ª Reunião Anual da Associação Na-cional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, Florianópolis, SC, 04 a 08 de ou-tubro de 2015.

SOARES, Magda; MACIEL, Francisca. Alfabetização. Brasília: MEC/Inep/ Comped, 2000. SPOSITO, Marilia Pontes (coord.). O estado da arte sobre juventude na pós-gradua-ção brasileira: Educação, Ciências Sociais e Serviço Social (1999-2006). Belo Hori-zonte, MG: Argvmentvm, 2009. p. 7-9.

Published

2020-05-01

How to Cite

SARDELICH, Maria Emilia; COSTA, Ana Paula Santos. What about Visual Culture on GT 24 Anped. Palíndromo, Florianópolis, v. 12, n. 27, p. 266–282, 2020. DOI: 10.5965/2175234612272020266. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13420. Acesso em: 18 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)