Arts-based research: poetic creations unfolding worlds

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234611252019064

Keywords:

research, education, art, experience-of-the-outside

Abstract

This article aims to contribute to the studies on Arts-Based Research (ABR), bringing a brief history of this methodology and emphasizing the power of the poetic gesture to provide broad ways of research. The article revisits the work of Elliot Eisner, of the A/r/tography group and highlights the contribution of the challenges posed by Jan Jagodzinski and Jason Wallin, proposing deviant creations. By destabilizing the gaze of the common sense and opening space for invention and encounter, the ABR can operate, rather than an epistemological construction, an ontological action – a become-art, an aesthetic of existence, a belief in the possibility of the world. The essay also proposes visits to the Nietzchean gestures, which locate art at the center of life and through the deviant thinking of Deleuze, which spreads out in multiplicities to produce beginnings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Cristina Diederichsen, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda pelo CED- UFSC, sob orientação da DRa Gilka Girardello. Sua pesquisa é acerca da Pesquisa Baseada em Arte, enquanto dispositivo de criações poeticas desviantes favorecendo uma  estética da existência e  um acreditar na possibilidade do mundo. É professora de Arte desde 1986.

References

BAIN, Read. The Validity of Life Histories and Diaries. In: The Journal of Educational Sociology, vol. 3, no. 3. Nov. 1929. pp. 150-164. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/2961062.

BARONE, Tom; EISNER, Elliot. Arts based research. Los Angeles: Sage, 2012.

______Arts-based educational research. In: GREEN, J; GRACO, C; BELMORE, P. (Org) Handbook of complementary methods in educational research. Mahwah NJ; AEREA, 2006.

BARTHES, Roland. O rumor da Língua. Trad. M. Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Características da investigação qualitativa. In: Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Edi-tora, 1994.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. Trad. Denise Botman. São Paulo: Martins, 2009.

CERTEAU, Michel de. A Invenção do Cotidiano. Petrópolis: Vozes, 2013.

DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Trad. Luis Orlandi; Roberto Machado. São Paulo: Graal, 1990.

_______Conversações. Trad. Peter Paul Pelbart. São Paulo: Ed 34, 1992.

_______Crítica e Clínica. Trad. Peter Paul Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1997.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs. Capitalismo e esquizofrenia. Trad. Auré-lio Guerra Neto; Celia Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

_______O Anti-Édipo, Capitalismo e Esquizofrenia. 1. Trad. L. B. Orlandi. São Paulo: Editora 34, 2010.

DEWEY, John. El Arte como Experiencia. Mexico: Fondo de Cultura Economica, 1949.

DIAS, Belidson & IRWIN, Rita. A/r/tografia Pesquisa Educacional Baseada em Arte. Santa Maria: Edufsm, 2013.

EISNER, Elliot E. “O que pode a educação aprender das artes sobre a prática da edu-cação”. In: Currículo sem Fronteiras, v.8, n.2, Jul/Dez 2008. pp.5-17.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. São Paulo: Vozes, 1984.

_______Ditos e escritos: Problematização do Sujeito. Trad. Ines Barbosa. Rio de Ja-neiro: Forense Universitária, 1994.

_______História da Sexualidade: a vontade de saber (vol.1). Rio de Janeiro: Graal, 2001.

_______. A Hermeutica do Sujeito. São Paulo, Martins Fontes, 2010.

GOODMAN, Nelson. Languages of Art. Indianapolis. In: Books-Merril, 1992.

GREENE, Maxine. Releasing the Imagination. San Francisco: Jossey- Bass; 1a edition, February 2, 2000.

GUBA, E.G.; LINCOLN, Y, S. Naturalistic Inquery. Newbury Park, CA: Sage Publica-tions, 1985.

HENRY y, “La cultura contra el hombre”. In: Crítica a la escuela. Antología preparada por Olac Fuentes Molinar, SEP-Ediciones El Caballito, México, 1985.

IRWIN, R; COSSON, A. (Org) A/r/tography: rendering self through art based living inquery. Vancouver: Pacific Educational Press, 2004.

IRWIN, R; SPRIGGAY, S; A/R/Tography as Practice Based Research. In CAHNMANN,M; SIEGESMUND, R (Org) Arts-based Inquiry in diverse learning comunities: founda-tions for practice. New Jersey: Lawrence Erlbaum, 2008. _______A/r/tografia como forma de pesquisa baseada na prática. In DIAS, B; IRWIN, R. A/r/tografia Pesquisa Educacional Baseada em Arte. Santa Maria: Edufsm, 2013.

JAGODZINSKI, Jan; WALLIN, Jason. Arts Based Research, a Critique and a Proposal. Rotterdam: Sense Publishers, 2013.

JAGODZINSKI, Jan; WALLIN, Jason. Arts Based Research, a Critique and a Proposal. Rotterdam: Sense Publishers, 2013.

KASTRUP, Virginia. A invenção de si e do mundo. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KOHAN, Walter O. Infância, estrangeiridade e ignorância. Belo Horizonte: Autêntica, 2 0 0 7.

KONESKI, Anita. A estranha fala da arte contemporânea. Revista Palíndromo, n.3, UDESC. Florianópolis, 2009.

LAWRANCE-LIGHTFOOT, S; DAVIS, J. H. The art and Science of portraiture. San Fran-cisco: Jossey- Bass, 1997.

LEGGO, Carl. The curriculum of joy: six poetic ruminations. In: Journal of the Cana-dian Association for Curriculum Studies. V2, n 2, p. 27, 2004.

MACHADO, Roberto. Deleuze, arte e filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra. Trad. P. C. de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

READ, Herbert. A Educação pela Arte. Trad. Valter Siqueira. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

SPRINGGAY, S; LEGGO, C; GOUZOUASIS, P. Being with A/r/tografy, Rotterdam: Sense Publishers, 2008.

SPRINGGAY, S; IRWIN, R; KIND, S. A/r/tography as living inquiry trough art and text. In: Qualitative Inquiry, v. 11, n. 6, 2005.

VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

Published

2019-09-01

How to Cite

DIEDERICHSEN, Maria Cristina. Arts-based research: poetic creations unfolding worlds. Palíndromo, Florianópolis, v. 11, n. 25, p. 64–84, 2019. DOI: 10.5965/2175234611252019064. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/10474. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática