“MEMORIA DE FERRO”: Artistic trajectory and aesthetic production of Eder Santos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234609182017081

Keywords:

Eder Santos, Videobrasil, contemporary art, video art, memory politics

Abstract

This study intends to approach the artistic trajectory and aesthetic production of Eder Santos, privileging the works that have the video as one of the supports. With a multifaceted production and trajectory, as videomaker, filmmaker, publicity and artist, this analysis privileges its produc-tion in this last undertaking. Starting with its participation with single channel videos in video festivals, in particular Videobrasil, we will soon go through its internationa-lization, demonstrating some participation in festivals and art shows in foreign mu-seums, until concluding with the creation of video installations that served to insert the artist in the emerging circuit of tradi-tional arts here in Brasil, at a time of new perspectives and fruitful expansion of the world of contemporary art. Moreover, the aesthetic analyzes of the works of Santos in this study privilege the theme of the po-litics of memory, which has as a recurrent historical rescue to the past, in which we try to present possible axes of reading un-der this conception.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thamara Venâncio de Almeida, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Artes, Cultura e Linguagens do Instituto de Artes e Design (UFJF, 2017), sob orientação da Profª. Drª. Maria Lucia Ramos Bueno e coorientação da Profª. Drª. Patricia Ferreira Moreno, na linha de pesquisa "Arte e Moda: História e Cultura". Integra os grupos de estudos "Cultura e Artes Visuais: História e Sociedade", coordenado por Maria Lucia Bueno, e "História da arte como história das exposições", coordenado por Renata Zago, ambos vinculados ao Programa de Pós-Graduação em Artes, Cultura e Linguagens. Graduou-se pela mesma instituição em Bacharelado Interdisciplinar em Artes e Design (UFJF, 2014). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em História da Arte moderna e contemporânea. Atualmente desenvolve pesquisa a respeito da videoarte no Brasil, com foco no Festival Videobrasil e nas produções realizadas pelo videoartista Eder Santos. Ademais, trabalha como Produtora Cultural na Pró-Reitoria de Cultura da UFJF, atuando principalmente na organização do tradicional Festival Internacional de Música Colonial Brasileira e Música Antiga.

 

References

ANDRADE, C. D. Obra Poética. Rio de Janeiro: Aguillar, 1993.

ÁVILA, C.; GOMES, M. C. A. O negro no Barroco Mineiro: O caso da Igreja do Rosário de Ouro Preto. Revista do Departamento de História, Belo Horizonte, n. 6, jun. 1988. pp. 69-76.

BUENO, M. L. Fluxo e contrafluxos. In: (Catálogo) Rede de Tensão. São Paulo: Impren-sa Oficial do Estado; Paço das Artes, 2001. pp. 80-84.

CANCLINI, N. G. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 1997.

CARVALHO, V. Dispositivo e experiência: relações entre tempo e movimento na arte contemporânea. Revista Poiésis, n.12, nov. 2008. pp.39-50.

CRUZ, R. M. Imagens projetadas: Projeções audiovisuais e narrativas no contexto da arte contemporânea. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Comuni-cação e Semiótica da Pontífica Universidade Católica de São Paulo; 2010.

DUGUET, A. M. Déjouer l’image: Créations électroniques et numériques. Nîmes: Édi-tions Jacqueline Chambon, 2002.

FARIAS, A. Apresentação: Notas a margem. In: FBSP. Universalis: Catálogo. São Paulo: FBSP, outubro/dezembro, 1996.

FILHO, A. G. “Videobrasil cria deserto no Sesc Pompéia. Folha de S, Paulo, São Paulo, 23 set. 1992.

FOSTER, H. Este funeral es por el cadáver equivocado. In: Diseño y delito. AKAL, 2004. pp. 123-169.

HUYSSEN, A. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. Rio de Janeiro: Contraponto: Museu de Arte do Rio, 2014.

JESUS, E. Imagens que Deslizam. In: SANTOS, E. Eder Santos: Depoimento. Entrevista e Organização: RIBEIRO, M. A. Belo Horizonte: C/ Arte, 2010. pp. 03-05.

JUNIOR, G. B. “Eder Santos ultrapassa os limites do monitor”. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 13 mar. 1996.

JÚNIOR, M. A. O conceito de ruína e o dilema da conservação em arte contempo-rânea. Revista ARA, n.2, Grupo Museu/Patrimônio FAU-USP, outono/inverno, 2017. pp.133-157.

MACHADO, A. As linhas de força do vídeo brasileiro. In: MACHADO, A. (Org.). Made in Brasil: Três décadas de vídeo no Brasil. São Paulo: Ed. Iluminuras, 2007. pp.15-47.

___________ . Pré-cinemas & pós-cinemas. São Paulo: Papirus, 1997.

PARENTE, A. Cinema de exposição: o dispositivo em contra-campo. Revista Poiésis, n.12, nov. 2008. pp.51-63.

PEIXOTO, N. B. Cidade sem janelas. In: PEIXOTO, N. B. Intervenções urbanas: Arte/Cidade. São Paulo: Edições Sesc/Editora Senac, 2013.

RIBEIRO, M. A (Org.). Eder Santos: Depoimento. Belo Horizonte: C/ Arte, 2010.

ROSA, N. V. O estado e o empresariamento do Sistema da arte. In: BULHÕES, M. A. (Org.). As novas regras do jogo: o sistema de arte no Brasil. Porto Alegre: Zouk, 2014. pp. 45-76.

SANT’ANNA, S. M. Cronologia. In: RIBEIRO, M. A (Org.). Eder Santos: Depoimento. Belo Horizonte: C/ Arte, 2010. pp.85-91

SANTIAGO, C. H. “Videoinstalação de Éder Santos é exibida na Holanda”. Folha de S. Paulo, São Paulo, 30 abr. 1996.

SANTOS, E. Depoimento. In: RIBEIRO, M. A (Org.). Eder Santos: Depoimento. Belo Horizonte: C/ Arte, 2010. pp.09-38.

____________. Depoimento. In: NAGIB, Lúcia. O cinema da retomada: Depoimentos de 90 cineastas dos anos 90. São Paulo: Ed. 34, 2002. pp. 431-434.

____________. O lago e a montanha. In: FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO. Uni-versalis: Catálogo. São Paulo: FBSP, outubro/dezembro, 1996.

VIDEOBRASIL, A. C.; SESC SP, S. S. C. Videobrasil: Três décadas de vídeo, arte, encon-tros e transformações. São Paulo: Sesc SP: Videobrasil, 2015.

XAVIER, I. As figurações do tempo. In: PEIXOTO, Nelson Brissac. Intervenções urba-nas: Arte/Cidade. São Paulo: Edições Sesc/Editora Senac, 2013.

VII FESTIVAL FOTOPTICA VIDEOBRASIL, 1989.

DEPOIMENTO | 30 ANOS | SOLANGE FARKAS. Link de acesso: https://vimeo.com/album/2630179/video/87182638

VB na TV | 30 ANOS | PGM1. Link de acesso: https://vimeo.com/79307406

Published

2017-12-04

How to Cite

ALMEIDA, Thamara Venâncio de. “MEMORIA DE FERRO”: Artistic trajectory and aesthetic production of Eder Santos. Palíndromo, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 81–105, 2017. DOI: 10.5965/2175234609182017081. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/10471. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática