CONCEPTUAL ART AND HISTORY: Challenges of poetic construction in the 1970s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234609182017029

Keywords:

vanguard, conceptual art, contemporary art, museum

Abstract

The Brazilian’s 70’s was a period fil-led with complexity: in one hand there was the dictatorship, with persecutions, torture and lack of freedom, and on the other hand, there was an increasing in the art movement. Unfortunately, most researches are focused in the discussions of music and theater fields and few stu-dies worked with visual arts. At the pre-sent work, artistic features developed in the 70’s will be analysed, taking into ac-count awards, critics and works of the Art Saloons promoted by the city council of Belo Horizonte (Salões de Arte da Prefei-tura de Belo Horizonte, in Portuguese) as a baseline. The art work of Miguel Gonti-jo will be contemplated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Vivas, Federal University of Minas Gerais

História da Arte - Escola de Belas Artes - UFMG

References

ALVIM, C. “O Salão e seus Desencontros”. Artes Visuais. Estado de Minas. Belo Hori-zonte, Minas Gerais. Sem página. 16 de dez. de 1973.

AYALA, W. “Desenho no salão”. Artes Plásticas. Jornal do Brasil. Rio de Janeiro, RJ. Sem página. 6 de dez. de 1973.

AYALA, W. “Prêmios do salão mineiro”, Artes Plásticas. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro. Sem página. 14 de dez. de 1973.

DUARTE, Paulo Sergio. Anos 70 - A arte além da retina. In: INSTITUTO CULTURAL ITAU. Anos 70: trajetórias. São Paulo: Itaú Cultural: Iluminuras, 2005, p. 133-145.

Entrevista/depoimento de Jayme Maurício. Catálogo do IX Salão Nacional de Arte de Belo Horizonte. Belo Horizonte, Minas Gerais. Sem página.

FREITAS, Arthur. Arte Guerrilha: Vanguarda e Conceitualismo no Brasil. São Paulo: EDUSP, 2013.FREITAS, Artur. Poéticas políticas: as artes plásticas entre o golpe de 64 e o AI-5.

HISTÓRIA: Questões & Debates. Curitiba, v.21, n.40, jan./jun.2004, p.59-90.

MOTA, M. “Os Erros de um Salão de Arte”. Homem e mulher. Diário da Tarde, Belo Ho-rizonte, Minas Gerais. Sem página, 21 de dez. de 1970. MOTA, M. “Salão & Resultado”. Artes. Diário da Tarde. Belo Horizonte, Minas Gerais, Sem página, 04 de dez. de 1973.

OLIVEIRA, Emerson Dionísio Gomes de. A arte de julgar: apontamentos sobre os júris de salões brasileiros nos anos de 1960. In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE, 31, 2011, Campinas. Anais do XXXI Colóquio do Comitê de Histó-ria da Arte. Campinas: UNICAMP, 2011.

RIDENTI, Marcelo. O Fantasma da Revolução Brasileira. São Paulo: Editora da Uni-versidade Estadual Paulista, 1993. (Referência de Marcelo Ridenti, 1993, na p. 4 deste texto).

RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro. Rio de Janeiro: Record, 2000.

SOARES, Teresinha. O Circo e a Montanha. Estado de Minas. 11 de dezembro de 1973. Belo Horizonte – MG.

TRISTÃO, M. “A arte e a arte deste nosso Salão”. Estado de Minas, Belo Horizonte, Mi-nas Gerais. Sem página, 10 de dez. de 1977.

Published

2017-12-04

How to Cite

VIVAS, Rodrigo. CONCEPTUAL ART AND HISTORY: Challenges of poetic construction in the 1970s. Palíndromo, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 29–43, 2017. DOI: 10.5965/2175234609182017029. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/10449. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática