For a Pedagogy of Attention: other ways of seeing and evaluating beauty in education
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234617412025e0008Keywords:
beauty, education, philosophyAbstract
This paper takes an interesting look at the possible places where beauty resides in education and aims at unraveling this concept in its philosophical context to dialogue with education. It methodologically selects theoretical elements, prioritizing the Nietzschean horizon, to some extent respond to the thesis of this paper: does beauty have a place in education? We conclude that we need more pedagogical tools to investigate beauty in education and consider the school as a space of existence, as other instruments are also needed to assess the dynamics of an educational institution. We suspect that our vision is too restricted, there is more beauty in school than we can see, and it will be through a pedagogy of attention, as a gesture capable of interrupting what we believe we know, that we will begin new formative experiences.
Downloads
References
AMARAL, V. B. Charles Baudelaire e a beleza da vida moderna. Impeto, n. 1, 2008.
BACHELARD, G. A poética do espaço. Tradução Antonio de Padua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1988.
BARONI, V.; CENCI, A. V. Uma tarefa para mais de um século: Schiller e os potenciais formativos da educação estética. Educ. rev. [online], v. 36, p. e20089, 2020. Epub. http://educa.fcc.org.br/pdf/edur/v36/1982-6621-edur-36-e20089.pdf
BAUDELAIRE, C. Sobre a modernidade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
DIAS G, C. Clarice Lispector & Friedrich Nietzsche. Um caso de amor fati. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2012.
GREUEL, M. V. Da “Teoria do Belo” à estética dos sentidos. Reflexões sobre Platão e Friedrich Schiller. Anuário de Literatura, n. 2, p. 147-155, 1994.
GUIMARÃES, M. L.; OLIVEIRA, J. Diálogos sobre o tempo: entre filosofia e a história. [s.l.]: PUCPRess, 2015.
GUIMARÃES, M.L.; OLIVEIRA, J. Diálogo sobre a alegria: entre filosofia e a história. [s./l.]: PUCPRess, 2016.
HAN, B.-C. A salvação do belo. Tradução Gabriel Salvi Philipson. Petrópolis: Vozes, 2019.
HERMANN, Nadja. O insondável corpo na ética-Ijuí, ED. Unijuí, 2023.
LARROSA, Jorge. Linguagem e Educação depois de Babel. Belo Horizonte: Ed. Autêntica, 2004.
LEMOS, C. A atualidade do diálogo. Hípias maior de Platão. Klós, n. 11/12, p. 93-142, 2007/8.
LISPECTOR, C. Um sopro de vida. Rio de Janeiro: Rocco, 2020.
NIETZSCHE, F. A gaia ciência. Tradução, notas e posfácio de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
Nietzsche, F. III Consideração intempestiva: Schopenhauer educador. In Nietzsche, F. Escritos sobre educação, 2003. p.138-222. Rio de Janeiro: PUC-Rio. São Paulo: Loyola.
NIETZSCHE, F. Humano demasiado humano: um livro para espíritos livre. Tradução, notas e posfácio Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras. 2005.
SCHILLER, F. A educação estética do homem. Numa série de cartas. Tradução Roberto Schwarz e Márcio Suzuki. São Paulo: Iluminuras, 1989.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Dados Ideb /Saeb 2023. Principais destaques dos dados do Inep/MEC divulgados em 14 de agosto de 2024. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2024/08/todos-pela-educacao-destaques-ideb-e-saeb-2023.pdf. Acesso em: 23 ago. 2024.
VILLAS, M. Em tudo havia beleza. Tradução Sandra Martha Dolinsky. São Paulo: TusQuest, 2023.
WEBER, J. F. Crítica à moral e educação: sobre o espírito livre de Nietzsche. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 1, p. 65-74, jan./abr. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lúcia Schneider Hardt

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo