For a Pedagogy of Attention: other ways of seeing and evaluating beauty in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234617412025e0008

Keywords:

beauty, education, philosophy

Abstract

This paper takes an interesting look at the possible places where beauty resides in education and aims at unraveling this concept in its philosophical context to dialogue with education. It methodologically selects theoretical elements, prioritizing the Nietzschean horizon, to some extent respond to the thesis of this paper: does beauty have a place in education? We conclude that we need more pedagogical tools to investigate beauty in education and consider the school as a space of existence, as other instruments are also needed to assess the dynamics of an educational institution. We suspect that our vision is too restricted, there is more beauty in school than we can see, and it will be through a pedagogy of attention, as a gesture capable of interrupting what we believe we know, that we will begin new formative experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lúcia Schneider Hardt, Universidade Federal de Santa Catarina

 

                                                                                                   

References

AMARAL, V. B. Charles Baudelaire e a beleza da vida moderna. Impeto, n. 1, 2008.

BACHELARD, G. A poética do espaço. Tradução Antonio de Padua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

BARONI, V.; CENCI, A. V. Uma tarefa para mais de um século: Schiller e os potenciais formativos da educação estética. Educ. rev. [online], v. 36, p. e20089, 2020. Epub. http://educa.fcc.org.br/pdf/edur/v36/1982-6621-edur-36-e20089.pdf

BAUDELAIRE, C. Sobre a modernidade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

DIAS G, C. Clarice Lispector & Friedrich Nietzsche. Um caso de amor fati. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2012.

GREUEL, M. V. Da “Teoria do Belo” à estética dos sentidos. Reflexões sobre Platão e Friedrich Schiller. Anuário de Literatura, n. 2, p. 147-155, 1994.

GUIMARÃES, M. L.; OLIVEIRA, J. Diálogos sobre o tempo: entre filosofia e a história. [s.l.]: PUCPRess, 2015.

GUIMARÃES, M.L.; OLIVEIRA, J. Diálogo sobre a alegria: entre filosofia e a história. [s./l.]: PUCPRess, 2016.

HAN, B.-C. A salvação do belo. Tradução Gabriel Salvi Philipson. Petrópolis: Vozes, 2019.

HERMANN, Nadja. O insondável corpo na ética-Ijuí, ED. Unijuí, 2023.

LARROSA, Jorge. Linguagem e Educação depois de Babel. Belo Horizonte: Ed. Autêntica, 2004.

LEMOS, C. A atualidade do diálogo. Hípias maior de Platão. Klós, n. 11/12, p. 93-142, 2007/8.

LISPECTOR, C. Um sopro de vida. Rio de Janeiro: Rocco, 2020.

NIETZSCHE, F. A gaia ciência. Tradução, notas e posfácio de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

Nietzsche, F. III Consideração intempestiva: Schopenhauer educador. In Nietzsche, F. Escritos sobre educação, 2003. p.138-222. Rio de Janeiro: PUC-Rio. São Paulo: Loyola.

NIETZSCHE, F. Humano demasiado humano: um livro para espíritos livre. Tradução, notas e posfácio Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras. 2005.

SCHILLER, F. A educação estética do homem. Numa série de cartas. Tradução Roberto Schwarz e Márcio Suzuki. São Paulo: Iluminuras, 1989.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Dados Ideb /Saeb 2023. Principais destaques dos dados do Inep/MEC divulgados em 14 de agosto de 2024. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2024/08/todos-pela-educacao-destaques-ideb-e-saeb-2023.pdf. Acesso em: 23 ago. 2024.

VILLAS, M. Em tudo havia beleza. Tradução Sandra Martha Dolinsky. São Paulo: TusQuest, 2023.

WEBER, J. F. Crítica à moral e educação: sobre o espírito livre de Nietzsche. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 1, p. 65-74, jan./abr. 2011.

Published

2025-07-28

How to Cite

HARDT, Lúcia Schneider. For a Pedagogy of Attention: other ways of seeing and evaluating beauty in education. Palíndromo, Florianópolis, v. 17, n. 41, p. 1–29, 2025. DOI: 10.5965/2175234617412025e0008. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/26359. Acesso em: 1 sep. 2025.