Andantino, de Quincas Laranjeiras: fontes e critérios para uma nova edição

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530409012024e0201

Keywords:

guitar pioneers, repertoire for guitar, guitar editions, guitar historiography, guitar in Rio de Janeiro

Abstract

In recent times, the guitar work by Joaquim Francisco dos Santos (1873-1935), Quincas Laranjeiras, has been reevaluated following the discovery of new sources, documents and scores (XXXX). Aiming to collaborate with this process, the article presents an unpublished manuscript of Andantino, a piece by Quincas that became known in the historiography of the instrument as Prelúdio em Ré Menor. Based on Figueiredo (2016), the text provides an overview of the work's history, surveys and compares the available sources (census and collation stages), highlighting the criteria that guided the choice of a musical base text and, as a result, the creation of a critical edition that aims to collaborate with the dissemination of the pioneering Brazilian repertoire for guitar.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Humberto Amorim, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) desde 2007. Doutor em Musicologia, Mestre em Práticas Interpretativas, possui ainda três graduações na área musical, além de ter obtido o Máster em violão clássico pela Universidade de Alicante (ESP). Já realizou concertos, palestras, comunicações e lançamentos em 13 países e publicou um DVD e dois livros pela Academia Brasileira de Música: Tacuchian por Humberto Amorim (2015), Ricardo Tacuchian e o Violão (2014) e Heitor Villa-Lobos e o Violão (2009), este último considerado pela crítica “a maior pesquisa já realizada sobre o assunto no Brasil” (Revista Violão Pro, 2009). Desde 2016, vem publicando uma série de artigos em revistas especializadas, frutos de seu período como pesquisador-residente (2015-2017) da Fundação Biblioteca Nacional.

Paulo Martelli, Movimento Violão

A concert performer with an international career and several awards at competitions, Paulo Martelli holds a doctorate in music from UNESP, with master's degrees from the Manhattan School of Music and the Julliard School (New York) and a postdoctoral degree from UFRN. His works include publishing books, CD's and performing on some of the most important stages in the world (including Carneggie Hall). He is the creator and director of the Movimento Violão series.

References

AMORIM, H.; ABREU, S. Possível influência de Quincas Laranjeiras no desenvolvimento do estilo violonístico de Heitor Villa-Lobos. Revista Vórtex, 11(2), 1–38, 2023. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.2.8376

AMORIM, H.; MARTELLI, P. Quincas Laranjeiras (1873-1935) e o ensino de violão no Rio de Janeiro: o primus inter pares entre chorões e senhoritas. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. e0205, 2023a. DOI: 10.5965/2525530408022023e0205. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23178.

AMORIM, H.; MARTELLI, P. O “avô do violão moderno”: Quincas Laranjeiras e seu papel como mediador cultural. Revista Vórtex, 11(1), 1–29, 2023b. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.1.7100

AMORIM, H.; MARTELLI, P. Quincas Laranjeiras e o violão solista no Rio de Janeiro: “el maestro de los mejores guitarristas”. Música Hodie, Goiânia, v. 23, 2023c.

DOI: 10.5216/mh.v23.75190. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/75190.

AMORIM, H.; MARTELLI, P. Quincas Laranjeiras y la guitarra: vida artística, mediación cultural y red social. Resonancias, Santiago (Chile), v. 27, n. 53, pp. 93-117, 2023d. DOI: http://doi.org/10.7764/res.2023.53.4

ÁVILA, G. A. de, CERQUEIRA, D. L., & SANTOS NETO, J. O Violão Oitocentista nos álbuns da Família Perdigão. Revista Vórtex, 8(3), 1.17, 2020. https://doi.org/10.33871/23179937.2020.8.3.1.17 . Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/vortex/article/view/3975 Acesso em: 29 set. 2023.

CARACI VELA, Maria; GRASSI, Andrea Massimo. Glossario. In: CARACI VELA, Maria (Org.). La critica del testo musicale: Metodi e problemi della filologia musicale. Lucca: Libreria Musicale Italiana, 1995. p. 379-394.

CARACI VELA, Maria. Introduzione. In: CARACI VELA, Maria. (Org.). La critica del texto musicale. Metodi e problemi della filologia musicale. Lucca: Libreria Musicale Italiana, 1995b, p. 3-35.

FIGUEIREDO, Carlos Alberto. Música sacra e religiosa brasileira dos séculos XVIII e XIX: Teorias e práticas editoriais. 2ª ed. Rio de Janeiro: Edição do autor [S2 Books], 2016.

GRIER, James. The critical editing of music. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

HABIB, Salomão. Tô Teixeira: o poeta do violão. Belém: Editora Violões da Amazônia, 2013.

LIMA, Luciano. José Rebello da Silva: pioneiro do violão brasileiro e das marchas do Ameno Resedá. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. e0209, 2023. DOI: 10.5965/2525530408022023e0209. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23603. Acesso em: 29 set. 2023.

PRANDO, Flavia. Violão em São Paulo: informações sobre o instrumento no período imperial. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. e0202, 2023. DOI: 10.5965/2525530408022023e0202. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/22930. Acesso em: 29 set. 2023.

PRANDO, Flavia. Violões na Velha São Paulo (2 Volumes). São Paulo: Editora Legato, 2022.

SOARES, Oswaldo. Joaquim dos Santos (Quincas Laranjeira[s]). Diário Carioca, Rio de Janeiro, Ed. 2557, Domingo, 6 dez. 1936, p. 20-21.

TABORDA, Marcia. O Violão na Corte Imperial. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2021.

Published

2024-05-08

How to Cite

AMORIM, Humberto; MARTELLI, Paulo. Andantino, de Quincas Laranjeiras: fontes e critérios para uma nova edição. Orfeu, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. e0201, 2024. DOI: 10.5965/2525530409012024e0201. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/24461. Acesso em: 17 jul. 2024.