Andantino, de Quincas Laranjeiras: fontes e critérios para uma nova edição
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530409012024e0201Keywords:
guitar pioneers, repertoire for guitar, guitar editions, guitar historiography, guitar in Rio de JaneiroAbstract
In recent times, the guitar work by Joaquim Francisco dos Santos (1873-1935), Quincas Laranjeiras, has been reevaluated following the discovery of new sources, documents and scores (XXXX). Aiming to collaborate with this process, the article presents an unpublished manuscript of Andantino, a piece by Quincas that became known in the historiography of the instrument as Prelúdio em Ré Menor. Based on Figueiredo (2016), the text provides an overview of the work's history, surveys and compares the available sources (census and collation stages), highlighting the criteria that guided the choice of a musical base text and, as a result, the creation of a critical edition that aims to collaborate with the dissemination of the pioneering Brazilian repertoire for guitar.
Downloads
References
AMORIM, H.; ABREU, S. Possível influência de Quincas Laranjeiras no desenvolvimento do estilo violonístico de Heitor Villa-Lobos. Revista Vórtex, 11(2), 1–38, 2023. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.2.8376
AMORIM, H.; MARTELLI, P. Quincas Laranjeiras (1873-1935) e o ensino de violão no Rio de Janeiro: o primus inter pares entre chorões e senhoritas. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. e0205, 2023a. DOI: 10.5965/2525530408022023e0205. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23178.
AMORIM, H.; MARTELLI, P. O “avô do violão moderno”: Quincas Laranjeiras e seu papel como mediador cultural. Revista Vórtex, 11(1), 1–29, 2023b. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.1.7100
AMORIM, H.; MARTELLI, P. Quincas Laranjeiras e o violão solista no Rio de Janeiro: “el maestro de los mejores guitarristas”. Música Hodie, Goiânia, v. 23, 2023c.
DOI: 10.5216/mh.v23.75190. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/75190.
AMORIM, H.; MARTELLI, P. Quincas Laranjeiras y la guitarra: vida artística, mediación cultural y red social. Resonancias, Santiago (Chile), v. 27, n. 53, pp. 93-117, 2023d. DOI: http://doi.org/10.7764/res.2023.53.4
ÁVILA, G. A. de, CERQUEIRA, D. L., & SANTOS NETO, J. O Violão Oitocentista nos álbuns da Família Perdigão. Revista Vórtex, 8(3), 1.17, 2020. https://doi.org/10.33871/23179937.2020.8.3.1.17 . Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/vortex/article/view/3975 Acesso em: 29 set. 2023.
CARACI VELA, Maria; GRASSI, Andrea Massimo. Glossario. In: CARACI VELA, Maria (Org.). La critica del testo musicale: Metodi e problemi della filologia musicale. Lucca: Libreria Musicale Italiana, 1995. p. 379-394.
CARACI VELA, Maria. Introduzione. In: CARACI VELA, Maria. (Org.). La critica del texto musicale. Metodi e problemi della filologia musicale. Lucca: Libreria Musicale Italiana, 1995b, p. 3-35.
FIGUEIREDO, Carlos Alberto. Música sacra e religiosa brasileira dos séculos XVIII e XIX: Teorias e práticas editoriais. 2ª ed. Rio de Janeiro: Edição do autor [S2 Books], 2016.
GRIER, James. The critical editing of music. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
HABIB, Salomão. Tô Teixeira: o poeta do violão. Belém: Editora Violões da Amazônia, 2013.
LIMA, Luciano. José Rebello da Silva: pioneiro do violão brasileiro e das marchas do Ameno Resedá. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. e0209, 2023. DOI: 10.5965/2525530408022023e0209. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23603. Acesso em: 29 set. 2023.
PRANDO, Flavia. Violão em São Paulo: informações sobre o instrumento no período imperial. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. e0202, 2023. DOI: 10.5965/2525530408022023e0202. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/22930. Acesso em: 29 set. 2023.
PRANDO, Flavia. Violões na Velha São Paulo (2 Volumes). São Paulo: Editora Legato, 2022.
SOARES, Oswaldo. Joaquim dos Santos (Quincas Laranjeira[s]). Diário Carioca, Rio de Janeiro, Ed. 2557, Domingo, 6 dez. 1936, p. 20-21.
TABORDA, Marcia. O Violão na Corte Imperial. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Humberto Amorim, Paulo Martelli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.