Commedia dell'arte in crossroads territory: the king of hell becomes Saci.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034701262022085

Keywords:

Commedia dell'arte, Art of Comedy, Harlequin, Saci, grotesque

Abstract

This article will elaborate the idea of a Commedia dell'arte spirit, synthesized in the Harlequin mask from its origin in the historical phenomenon and its diabolical myth. To expose the reflection in a practical way, it is crossed with the concept of crossroad by Leda Maria Martins (1995, 2003) that understands Brazil as a territory of amalgamation of cultures. To provide practical support, the character/mask Saci - and the origin of Sacy Pererê - from the play Aconteceu no Brasil enquanto o ônibus não vem do grupo Arte da Comédia (Curitiba-PR) will be referred to as a possible analogue of Harlequin, and the relations of the grotesque that are inherent to both the theater style and the masks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Douglas Kodi, Santa Catarina State University

Ator, mascareiro, diretor e pesquisador, graduado na Universidade Estadual de Maringá (UEM), mestre pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e doutorando pela mesma instituição. Tem como principais objetos de pesquisa: Commedia dell'arte, teatro popular, atuação e dramaturgia. Atualmente é ator e diretor do grupo Arte da Comédia (Curitiba-PR)

 

References

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rebelais. Tradução Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Annablume/Hucitec, 2002.

BENEDITO, Mouzar. Saci o guardião da floresta. São Paulo: Ed. Salesina, 2007.

CUPPONE, R. Eu, a máscara e eu. Rebento, São Paulo, n. 07, p.144-159, dez. 2017.

FERRONE, S. La Commedia dell’arte: Attrici e Attori italiani in Europa (XVI-XVIII secolo). 1. ed. Torino: Piccola Biblioteca Einaudi Arte. Architetura. Cinema, Musica, 2014.

FO, Dario. Manual mínimo do ator. RAME, Franca (org.). Tradução de Lucas Baldovino, Carlos Davi Szalk. 5. ed. São Paulo: Senac São Paulo, 2011.

HOUDART, D. Manifesto por um teatro de marionete e de figura. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 2, n. 04, p. 13-032, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/10596525950347 02042007013. Acesso em: 28 jun. 2022.

INNOCENTE, R. ARTE DA COMÉDIA (Grupo). Dramaturgia do espetáculo Aconteceu no Brasil enquanto o ônibus não vem. (Acervo do grupo, 2022).

KODI, Douglas. A utopia da Commedia dell’arte no século XXI: o Canovaccio, o ator e a cena. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Programa de pós-graduação em Teatro, Florianópolis, 2019.

KODI, Douglas. Dos canovacci de Flaminio Scala até as bravuras de Capitan Spaventa, a Commedia dell'arte e o mito da improvisação. Dramaturgia em foco, Petrolina, v. 5, n. 2, p. 85-99, 2021. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/dramaturgia emfoco/article/view/1702. Acesso em: 18 ago. 2022.

LOBATO, M. O sacy-pererê: resultado de um inquérito. Rio de Janeiro: Gráfica JB S.A., 1998.

MARTINS, Leda. A Cena em sombras. São Paulo: Perspectiva, 1995.

MARTINS, Leda. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras (Santa Maria). Santa Maria, v. 25, p. 55-71, 2003.

PENTEADO, L. A. Aconteceu no Brasil Enquanto o ônibus não vem, março, 2022. Fotografia. Acervo do grupo Arte da Comédia.

TAVIANI, Ferdinando; SCHINO, Mirella. Il segreto della commedia dell’arte: la memoria delle compagnie italiane del XVI, XVII e XVIII secolo. Firenze: Uscher, 1986.

TAVIANI, Ferdinando. Sulla sopravvalutazione della maschera, in SARTORI, Donato e LANATA, Bruno (orgs.). Arte della maschera nella Commedia dell’Arte. Firenze: Uscher, 1984.

TESSARI, Roberto. La Commedia dell’arte: Genesei d’una società dello spettacolo. Roma: Laterza, 2014.

TOSCHI, Paolo. Le origini del teatro italiano: origini rituali della rappresentazione popolare in Italia. Torino: Boringhieri, 1976.

VIEIRA, Maressa de Freitas. O saci na tradição local no contexto da mundialização e da diversidade cultural. 2009. Tese (Doutorado em Filologia e Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

ZORZI, Ludovico. Mitologias lendárias de Arlequim, in: ALBERTI, Carmelo e PIIZZI, Paola (orgs.). A arte mágica de Amleto e Donato Sartori. São Paulo: É Realizações, 2013.

ZORZI, Ludovico. Intorno alla Commedia dell’arte (1978), in L’ Attore, La Commedia, il dramaturgo. Torino: Einaudi. 1990.

Published

2022-09-03

How to Cite

KODI, Douglas. Commedia dell’arte in crossroads territory: the king of hell becomes Saci. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 1, n. 26, p. 085–102, 2022. DOI: 10.5965/2595034701262022085. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/22420. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O Riso e o grotesco no teatro de animação