Commedia dell'arte in crossroads territory: the king of hell becomes Saci.
DOI:
https://doi.org/10.5965/2595034701262022085Keywords:
Commedia dell'arte, Art of Comedy, Harlequin, Saci, grotesqueAbstract
This article will elaborate the idea of a Commedia dell'arte spirit, synthesized in the Harlequin mask from its origin in the historical phenomenon and its diabolical myth. To expose the reflection in a practical way, it is crossed with the concept of crossroad by Leda Maria Martins (1995, 2003) that understands Brazil as a territory of amalgamation of cultures. To provide practical support, the character/mask Saci - and the origin of Sacy Pererê - from the play Aconteceu no Brasil enquanto o ônibus não vem do grupo Arte da Comédia (Curitiba-PR) will be referred to as a possible analogue of Harlequin, and the relations of the grotesque that are inherent to both the theater style and the masks.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rebelais. Tradução Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Annablume/Hucitec, 2002.
BENEDITO, Mouzar. Saci o guardião da floresta. São Paulo: Ed. Salesina, 2007.
CUPPONE, R. Eu, a máscara e eu. Rebento, São Paulo, n. 07, p.144-159, dez. 2017.
FERRONE, S. La Commedia dell’arte: Attrici e Attori italiani in Europa (XVI-XVIII secolo). 1. ed. Torino: Piccola Biblioteca Einaudi Arte. Architetura. Cinema, Musica, 2014.
FO, Dario. Manual mínimo do ator. RAME, Franca (org.). Tradução de Lucas Baldovino, Carlos Davi Szalk. 5. ed. São Paulo: Senac São Paulo, 2011.
HOUDART, D. Manifesto por um teatro de marionete e de figura. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 2, n. 04, p. 13-032, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/10596525950347 02042007013. Acesso em: 28 jun. 2022.
INNOCENTE, R. ARTE DA COMÉDIA (Grupo). Dramaturgia do espetáculo Aconteceu no Brasil enquanto o ônibus não vem. (Acervo do grupo, 2022).
KODI, Douglas. A utopia da Commedia dell’arte no século XXI: o Canovaccio, o ator e a cena. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Programa de pós-graduação em Teatro, Florianópolis, 2019.
KODI, Douglas. Dos canovacci de Flaminio Scala até as bravuras de Capitan Spaventa, a Commedia dell'arte e o mito da improvisação. Dramaturgia em foco, Petrolina, v. 5, n. 2, p. 85-99, 2021. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/dramaturgia emfoco/article/view/1702. Acesso em: 18 ago. 2022.
LOBATO, M. O sacy-pererê: resultado de um inquérito. Rio de Janeiro: Gráfica JB S.A., 1998.
MARTINS, Leda. A Cena em sombras. São Paulo: Perspectiva, 1995.
MARTINS, Leda. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras (Santa Maria). Santa Maria, v. 25, p. 55-71, 2003.
PENTEADO, L. A. Aconteceu no Brasil Enquanto o ônibus não vem, março, 2022. Fotografia. Acervo do grupo Arte da Comédia.
TAVIANI, Ferdinando; SCHINO, Mirella. Il segreto della commedia dell’arte: la memoria delle compagnie italiane del XVI, XVII e XVIII secolo. Firenze: Uscher, 1986.
TAVIANI, Ferdinando. Sulla sopravvalutazione della maschera, in SARTORI, Donato e LANATA, Bruno (orgs.). Arte della maschera nella Commedia dell’Arte. Firenze: Uscher, 1984.
TESSARI, Roberto. La Commedia dell’arte: Genesei d’una società dello spettacolo. Roma: Laterza, 2014.
TOSCHI, Paolo. Le origini del teatro italiano: origini rituali della rappresentazione popolare in Italia. Torino: Boringhieri, 1976.
VIEIRA, Maressa de Freitas. O saci na tradição local no contexto da mundialização e da diversidade cultural. 2009. Tese (Doutorado em Filologia e Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
ZORZI, Ludovico. Mitologias lendárias de Arlequim, in: ALBERTI, Carmelo e PIIZZI, Paola (orgs.). A arte mágica de Amleto e Donato Sartori. São Paulo: É Realizações, 2013.
ZORZI, Ludovico. Intorno alla Commedia dell’arte (1978), in L’ Attore, La Commedia, il dramaturgo. Torino: Einaudi. 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The readers are free to transfer, print and use the articles published in the Magazine, as long as there’s explicit mention to the author(s) and to Móin-Móin Magazine - Studies in Theater of Animated Forms and there are no changes on the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and the Magazine. In submitting an article to Móin-Móin Magazine - Studies in Theater of Animated Forms and have it approved, the author(s) agree to give away, without payments, the following rights to the Magazine: first publishing rights and the license for the Magazine to redistribute this article and its metadata to index and reference services that the editors consider appropriate.
The articles whose author(s) are identified represent the author’s point of view and not the official position of Móin-Móin Magazine. The author(s) commit to always mention the publication in the following way when publishing work in reference to the article published in Móin-Móin Magazine:
“This article was originally published by Móin-Móin Magazine volume (insert the volume), number (insert the number), in the year of (insert year) and can be accessed on: http://www.revistas.udesc.br/index.php/móin"
Plagiarism in any way constitutes an unethical publishing behavior and is unacceptable. Móin-Móin Magazine holds the right to use software or other plagiarism tracking methods to scan the submitted works.
This journal uses Creative Commons Attribution Licence– (CC BY 4.0).