The laugh that we want: the women's congress

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034701262022032

Keywords:

puppet theater, mamulengo, women in mamulengo, dramaturgies, Maria da Penha Law

Abstract

This article intends to discuss the potency, as well as the political and contravening dimension in Mamulengo’s play called Women’s Congress of the group Mamulengando Alegria of Glória do Goitá-PE, formed by Neide, Cida and Larissa Lopes. Our proposal is to compose a text in dialogue with Cida, reflecting an articulation with the theoretical reference of bell hooks (2019), Marcela Lagarde (2011), Margareth Rago (2013), Patrícia Dutra (1998) and Law 13.104, elucidating how the laughable is transformed in the face of the claims and social struggles of women in the 21st century, also thinking about the impacts that the production of shows like this reverberate on the public.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Barbara Duarte Benatti, University of Brasília

Licenciada em Educação Artística: Artes Cênicas, pela Universidade de Brasília-UnB (2008). Pós-graduada com especialização em Hotelaria Hospitalar, pelo Centro de Excelência em Turismo-UnB (2009). Mestre em Artes Cênicas (2017), pela Universidade de Brasília-UnB. Atualmente é Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas na UnB.

Joana Vieira Viana, Santa Catarina State University

Possui graduação em Artes Cênicas pela Universidade de Brasília (2004), Especialização em Docência no Ensino Superior pela Unopar (2014) e Mestrado em Artes Cênicas na UFRN. Cursando Doutorado em Teatro pela Udesc.

References

ALCURE, Adriana Schneider. Mamulengos dos Mestres Zé Lopes e Zé de Vina: etnografia e estudo de personagens. Dissertação (Mestrado em Teatro) - Centro de Letras e Artes. Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, UNIRIO, 2001.

ALCURE, Adriana Schneider. Zona da Mata é rica de cana e brincadeira: uma etnografia do Mamulengo. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Instituto de Filosofia e Ciências Sociais, UFRJ, Rio de Janeiro, 2007.

BRASIL, Decreto-Lei 2.848, de 07 de dezembro de 1940. Código Penal. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 31 dez.

BRASIL. Lei nº. 11.340, de 7 de agosto de 2006, (Lei Maria da Penha).

BRASIL. Lei nº. 13.104, de 09 de março de 2015.

BRASIL. Lei nº. 12.015, de 07 de agosto de 2009.

BENATTI, Barbara D. Mulheres Mamulengueiras: um Estudo de Caso em Glória do Goitá-PE. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

BENATTI, Barbara; BROCHADO, Izabela. Mamulengo e história de vida: entrecruzamentos que ensinam. Artigo. Móin-Móin: revista de estudos sobre teatro de formas animadas. V.2, nº 23, p. 44 - 64, Florianópolis, 2020.

BROCHADO, Izabela. Mamulengo Puppet Theatre in the Socio-Cultural Context of Twentieth-Century Brazil. Tese (Doutorado em Teatro em Filosofia) - Samuel Beckett School of Drama. Trinity College University of Dublin, Irlanda, 2005.

BROCHADO, Izabela. Dossiê Interpretativo: Registro do Teatro de Bonecos Popular do Nordeste, Mamulengo, Cassimiro Coco, Babau e João Redondo como Patrimônio Cultural do Brasil. Brasília: Minc; Iphan; UnB; ABTB, 2014.

DEL PRIORE, Mary. Ao sul do corpo: condição Feminina e mentalidades no Brasil Colônia. São Paulo: Unesp, 2009.

DUTRA, Patrícia Angélica. Trajetórias de criação do Mamulengo do Professor Benedito em Chão de Estrelas e mais além. Dissertação (Mestrado em Teatro)–Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1998.

FEDERICI, Silvia. Mulheres e caça às bruxas. Tradução Heci Regina Candiani. 1ed. São Paulo: Boitempo, 2019.

HOOCKS, Bell. Teoria feminista: da margem ao centro. Tradução Rainer Patriota. São Paulo: Perspectiva, 2019.

LAGARDE, Marcela. Los cautiverios de las mujeres: Madresposas, monjas, putas, presas y locas. Madrid: San Cristobal, 2011.

LOPES, Cida. Entrevista concedida a Barbara Benatti e Joana Vieira Viana, por aplicativo ZOOM. Acervo próprio. Maio, 2021.

LOPES, Cida. LOPES, Neide. Entrevista concedida a Andreisson Quintela, no Canal do Youtube: TV MAMULENGO. Maio, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=fnEycA9yhvU. Acesso em: 05 fev. 2021.

RIBEIRO, Kaise Helena. A dialogicidade no Mamulengo Riso do Povo: interações construtivas da Performance. 2010. 186 f. Dissertação (Mestrado em Artes) – Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade de Brasília – Unb. Brasília, 2010.

RAGO, Luzia Margareth. A aventura de contar-se: feminismo, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2013.

SIMAS, Luiz Antonio. RUFINO, Luiz. Fogo no mato: a ciência encantada das macumbas. Rio de Janeiro: Mórula, 2018.

Published

2022-09-03

How to Cite

BENATTI, Barbara Duarte; VIANA, Joana Vieira. The laugh that we want: the women’s congress. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 1, n. 26, p. 032–049, 2022. DOI: 10.5965/2595034701262022032. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/22113. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O Riso e o grotesco no teatro de animação