The laugh that we want: the women's congress

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034701262022032

Keywords:

puppet theater, mamulengo, women in mamulengo, dramaturgies, Maria da Penha Law

Abstract

This article intends to discuss the potency, as well as the political and contravening dimension in Mamulengo’s play called Women’s Congress of the group Mamulengando Alegria of Glória do Goitá-PE, formed by Neide, Cida and Larissa Lopes. Our proposal is to compose a text in dialogue with Cida, reflecting an articulation with the theoretical reference of bell hooks (2019), Marcela Lagarde (2011), Margareth Rago (2013), Patrícia Dutra (1998) and Law 13.104, elucidating how the laughable is transformed in the face of the claims and social struggles of women in the 21st century, also thinking about the impacts that the production of shows like this reverberate on the public.

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Author Biographies

Barbara Duarte Benatti, University of Brasília

Licenciada em Educação Artística: Artes Cênicas, pela Universidade de Brasília-UnB (2008). Pós-graduada com especialização em Hotelaria Hospitalar, pelo Centro de Excelência em Turismo-UnB (2009). Mestre em Artes Cênicas (2017), pela Universidade de Brasília-UnB. Atualmente é Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas na UnB.

Joana Vieira Viana, Santa Catarina State University

Possui graduação em Artes Cênicas pela Universidade de Brasília (2004), Especialização em Docência no Ensino Superior pela Unopar (2014) e Mestrado em Artes Cênicas na UFRN. Cursando Doutorado em Teatro pela Udesc.

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Published

2022-09-03

How to Cite

BENATTI, Barbara Duarte; VIANA, Joana Vieira. The laugh that we want: the women’s congress. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 1, n. 26, p. 032–049, 2022. DOI: 10.5965/2595034701262022032. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/22113. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O Riso e o grotesco no teatro de animação