Mamulengo and life stories: intercrossings that teach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034702232020044

Keywords:

teatro de bonecos popular, mamulengo, tradição, mulheres, História Oral

Abstract

This article is a reflection on the fieldwork that I developed during the Masters and Performing Arts course at the University of Brasília (UnB) in the year 2017. The subject addressed
in the dissertation was about the new generations of Mamulengo female giants of the city of Glória do Goitá (PE). The Mamulengo is a play of popular puppets theater of Pernambuco and as oral tradition, is permanently re-signified by its producers. Play allows participation and dialogue with the public. The relationship is dynamic, it takes place in the strengthening of the identity of a people, who through play: explicit, express and denounce values, inform their worldviews, their desires, individual and collective experiences. What we present here is an excerpt from the history of mamulengueira Cida Lopes, who through her personal narratives invites us to perceive how the relations of power and violence are perpetuated in her identity as brazilian northeastern and as black women.

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Author Biographies

Barbara Duarte Benatti, Universidade de Brasília

Possui graduação em Administração com ênfase em Hotelaria pelo Instituto de Educação Superior de Brasília (2005), graduação em Educação Artística: Artes Cênicas pela Universidade de Brasília (2008), especialização em Hotelaria Hospitalar pela Universidade de Brasília (2009) e mestrado em Artes Cênicas na mesma instituição (2017). Atualmente é professora da Faculdade Cambury-GO.

Izabela Costa Brochado, Universidade de Brasília

Possui graduação em Artes Cênicas pela Universidade de Brasília (1982), mestrado em História pela Universidade de Brasília (2001), doutorado em Drama Studies pelo Trinity College - University of Dublin (2006) e Estágio Sênior no CENTRO DE HISTÓRIA DA ARTE E INVESTIGAÇÃO ARTÍSTICA - CHAIA - Universidade de Évora (2017), realizado graças à bolsa da CAPES, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. É professora Associada do Departamento de Artes Cênicas, Instituto de Artes da Universidade de Brasília, onde atua na graduação e pós-graduação das áreas de Pedagogia do Teatro, Teatro de Formas Animadas, Culturas tradicionais e patrimônio imaterial. Concentra a sua atuação nos seguintes temas: teatro de bonecos, cultura brasileira, tradição e memória. É diretora e atriz bonequeira, com parcerias co grupos de teatro de bonecos nacionais e internacionaisa, mas principalmente com a Companhia Trapusteros Teatro (Brasil-Espanha).

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Published

2020-12-18

How to Cite

BENATTI, Barbara Duarte; BROCHADO, Izabela Costa. Mamulengo and life stories: intercrossings that teach. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 2, n. 23, p. 044–064, 2020. DOI: 10.5965/2595034702232020044. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/16627. Acesso em: 22 nov. 2024.

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