Fashion design for mass customization: a framework proposal.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x18462025122

Keywords:

fashion design, mass customization, framework

Abstract

Fashion design is a complex system that is based on the strategic management of information from research and the use of data to create new clothing products. With the evolution of technology, changes in the fashion market and in people’s life dynamics, personalized consumer demands arise. For fashion design processes to be adapted to increasingly personalized demands, it is necessary to revisit design thinking for the creation of clothing products. The objective of this article is to propose a framework for fashion design, with an emphasis on the processes of creating new clothing products for the context of mass customization. The methodology used was bibliographical and documentary research to relate the theoretical bases of fashion design and mass customization with the practices found in different sectors of the textile and clothing industry. As a result, the framework highlights the need to value customer involvement, especially during the design process. This will make it possible to identify both common components and different perspectives that will expand the creative potential in the design of clothing products for mass customization.

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Author Biographies

Diva Lúcia Vieira Costa, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Diva Lúcia V. Costa é Mestre em Design, especialista em Indústria Avançada: Confecção 4.0 e bacharel em Design de Moda pelo SENAI CETIQT. Também possui especialização em Docência na Educação Profissional e Tecnológica e em Design Estratégico. Integra o corpo docente do SENAI CETIQT atuando no curso de graduação em Design de Moda e nos cursos pós graduação de Inovação e Tecnologia em Design de Estampa e de Design de Produto de Moda. Atua no mercado de moda desde 2008 nas áreas de desenvolvimento de produto e de gestão de projetos de moda. Possui interesse em projetos que envolvam cocriação, moda digital e novas tecnologias relacionadas à atuação do designer de moda no mundo do trabalho, tendo publicado artigos sobre a customização em massa, design generativo e a integração desses temas no design de moda.

Claudia Rocha Mourthé, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Claudia Mourthé possui Doutorado com a Tese "Tema referencial do gosto estético e diversidade cultural: considerando os aspectos racionais e emocionais do indivíduo" em laboratório "Conception et Qualité des Produits et Processus" - Université de Technologie de Compiègne (UTC) - 2008; é Mestre em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (USP) - 1998; formada em Design pela Faculdade da Cidade - 1991. Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Rio de Janeiro (UFRJ). Foi chefe do departamento de Design de Comunicação Visual de 2012 a 2017; Presidiu a comissão de criação do Programa de Pós-Graduação em Design (PPGD), coordenou o PPGD de 2017 a 2019. Tem experiência em design, atuando principalmente nos seguintes temas de pesquisa: gosto estético, identidade cultural e diversidade cultural; ergodesign e usabilidade; interface cognitiva; ambiente construído; Modelagem de sistemas complexos.

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Published

2025-07-01

How to Cite

COSTA, Diva Lúcia Vieira; MOURTHÉ, Claudia Rocha. Fashion design for mass customization: a framework proposal. . ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 18, n. 46, 2025. DOI: 10.5965/1982615x18462025122. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/26718. Acesso em: 1 sep. 2025.