Consumption and identity representations in Brazil's most famous fashion blogs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x08152015249

Keywords:

fashion blogs, prodict merchandising, consumer behavior

Abstract

Given the current growth of fashion blogs in Brazil, this research aims to describe how heir authors have become opinion leaders, influencing readers and dictating trends. The blogosphere -the universe and culture of blogs –is a complex and extraordinarily dynamic system, as well as fashion and the polarization of trends and behavior. In this sense, it is proposed as an object of study this new communication tool and its potential impact on various spheres of human life. We opted to use the literature that provided theoretical basis, and field research, using the technique of case study. The case study was executed considering Brazil’s most relevant fashion blogs, in order to understand its structure, functional organization and interaction with users. Based on that, we observed the role of so-called bloggers as reference groups, analyzing the process of adoption and diffusion of fashion through the interactivity that suggests unique ways of hypermedia. The study contributed to the analyzes of this communication instrument, as it included theoretical research on digital interactions and foundation on blogs, its history, structure, functions and multiplicity of uses.

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Author Biographies

Thaissa Schneider, Centro Universitário de Brusque

Mestrado em Design pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2013), especialização em Design de Moda pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2005), e graduação em Moda pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2002). É professora do curso de Moda do Centro Universitário - Católica de Santa Catarina, em Jaraguá do Sul, e do curso de Design de Moda na Unifebe, em Brusque, SC. Atua nas disciplinas de Produção de Moda, Mídias de Moda, Sistemas da Moda, Projeto Integrador, Metodologia de Projeto, e também é professora responsável de Estágio e TCC do curso de Moda da Católica de Santa Catarina.

Laura Pedri Pereira, Centro Universitário Católica de Santa Catarina

Cursando Moda no Centro Universitário Católica de Santa Catarina desde 2011, com previsão de término em 2014/2. Possui curso de extensão e atua nas linhas de Jornalismo e Mídias Digitais para Moda. Atualmente trabalha com Produção Cinematográfica no Escritório de Cinema, em Jaraguá do Sul, onde está envolvida no projeto federal contemplado pela Lei Rouanet "Idades da Moda".

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Published

2015-01-01

How to Cite

SCHNEIDER, Thaissa; PEREIRA, Laura Pedri. Consumption and identity representations in Brazil’s most famous fashion blogs. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 8, n. 15, p. 249–268, 2015. DOI: 10.5965/1982615x08152015249. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/5456. Acesso em: 23 nov. 2024.