The profile of the approach in academic-scientific productions on Fashion and Fashion Design in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x18452025e0011

Keywords:

fashion, fashion design, academic-scientific productions

Abstract

With the purpose of contributing to the theoretical understanding of the relationship between Fashion and Fashion Design, this study aims to analyze the characteristics and approaches of academic-scientific productions that mention the terms "fashion" and/or "fashion design" in Brazil . The scope of the study object comprises academic-scientific productions, with the scope of the Stricto Sensu Postgraduate Programs in Design and a Stricto Sensu Postgraduate Program in Textile and Fashion. This is a descriptive study of a primarily qualitative nature. The data was collected from a mapping of the aforementioned terms present in the titles, abstracts and keywords of the productions. The period delimited for the analysis corpus is from January 2001 to May 2024. A lexicographic textual analysis was carried out with the support of the IRAMUTEQ software. The results indicate that the publications discuss themes that are sometimes close and sometimes distant. Fashion and fashion design have been investigated from the perspective of sustainability, innovation and methodological criteria, as well as in the communicational way of representing cultural identity.


Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Fátima Campos, Universidade do Estado de Minas Gerais

Cláudia Fátima Campos, University of State Minas Gerais. PhD in Design from PUC-Rio, Master in Built Environment and Sustainable Heritage from UFMG and Bachelor in Environmental Design from UEMG. I am a research professor at the University of State Minas Gerais - UEMG.

Alecir Francisco de Carvalho, Minas Gerais State University

Alecir Francisco de Carvalho,  University of State Minas Gerais. PhD in Design from PUC-Rio, Master in Design from UEMG and Bachelor in Product Design from UEMG. I am a research professor at the University of State Minas Gerais - UEMG.

References

BONADIO, M. C. A produção acadêmica sobre moda na pós-graduação stricto sensu no Brasil. IARA: revista de moda, cultura e arte, São Paulo, v.3, n. 3, p. 54-146, dez. 2010. Disponível em: https://www1.sp.senac.br/hotsites/blogs/revistaiara/wp-content/uploads/2015/01/03_IARA_vol3_n3_Dossie.pdf. Acesso em: Acesso em: 5 abr. 2024.

BRASIL. Parecer nº 977, de 3 de Dezembro de 1965. Brasília: Câmara de Ensino Superior do Conselho Federal de Educação, 1965. Disponível em: http://cad.capes.gov.br/ato-administrativo-detalhar?idAtoAdmElastic=314. Acesso em: 19 abr. 2024.

BRASIL. Resolução nº 5, de 08 de março de 2004 do Conselho Nacional de Educação. Diário Oficial da União, Brasília, 08 de março de 2004, Seção 1, p. 24. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces05_04.pdf. Acesso em: 19 abr. 2024.

CAMARGO, B. V.; JUSTO, A. M. IRAMUTEQ: Um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, 21(2), 2013, pp. 513-518.

PIRES, D. B. Design de moda: uma nova cultura. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 66–73, 2007. DOI: 10.26563/dobras.v1i1.404. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/404. Acesso em: 5 abr. 2024.

RATINAUD, P. IRAMUTEQ: Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires [Computer software], 2009. Disponível em: http://www.iramuteq.org. Acesso em: 20 mai. 2024.

REINERT, M. Alceste, une méthode statistique et sémiotique d'analyse de discours; Application aux “Rêveries du promeneur solitaire”. La Revue Françoise de Psychiatrie et de Psychologie Médicale, v. 05(39), p. 32-36, 2001.

TREVISOL NETO, O. A institucionalização científica do campo da moda no Brasil: estudo baseado nas instituições, produtores e produtos científicos. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Florianópolis, 2015.

TREVISOL NETO, O.; CAFÉ, L. M. A.; SILVA, E. L. da. As instituições, produtores e produtos científicos do campo da moda no Brasil. Perspectivas Em Ciência Da Informação, Belo Horizonte, v. 22, n. 2, p. 152–169, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5344/2544. Acesso em: 21 mar. 2024.

TRINDADE, E., CARVALHO, P. R., PALETTA F. C. Estudo bibliométrico sobre moda em dissertações e teses da área de Ciências da Comunicação. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 3, p. 251-274, jul./set. 2021. https://doi.org/10.19132/1808-5245273.251- 274.

WHITLEY, R. Cognitive and social institutionalization of scientific specialities and research areas. In:WHITLEY, Richard. Social processes of scientific development. London: Routledge and Kegan, 1974. p. 69-95.

Published

2025-08-01

How to Cite

CAMPOS, Cláudia Fátima; CARVALHO, Alecir Francisco de. The profile of the approach in academic-scientific productions on Fashion and Fashion Design in Brazil. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 18, n. 45, p. 01–30, 2025. DOI: 10.5965/1982615x18452025e0011. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/25667. Acesso em: 16 oct. 2025.

Issue

Section

Variata