Design of multifunctional weft-knitted fabrics for sport clothing
DOI:
https://doi.org/10.5965/1982615x09172016195Keywords:
sports clothing , multifunctionality, designAbstract
While performing physical activities, the effort made by the human body is releasing sweat and causes fatigue factors combined with others directly affect performance. Science and technology in the service ofsociety have developed and introduced products for the sports area with the most varied characteristics and properties derived from the transdisciplinary between the various areas of knowledge to maximizing the performance of athletes. The clothing is particularly important in this area where factors such as weight, heat transfer / moisture and structure can change your performance. In this perspective the main objective of this paper is presents results of the sportswear total design optimization providing for their application to the development of a multifunctional T-shirt for professional football players. Experiments have identified structures and properties that can be applied in certain contact zones T-shirt with the athlete's body.
Downloads
References
ACCIOLLY, A. Marcas de valor no mercado brasileiro. Editora Senac: São Paulo, 2000.
ALMEIDA, B. S. de; NUNES, R. J. S.; VLASTUIN, J.Existe marketing esportivo olímpico no Brasil? Considerações sobre as inter-relações COB e Governo Federal no contexto brasileiro. In: 1º ENCONTRO DA ALESDE Esporte na América Latina: atualidade e perspectivas.Curitiba-Paraná-Brasil: Universidade Federaldo Paraná, 2008.
ARAÚJO, M. S. de. Design de vestuário para desportistas deficientes motores[Dissertação de mestrado]. Guimarães, Portugal: Universidade do Minho. 2009.
ARAÚJO, M. S. de. Design de vestuário adaptado a jogadores de basquetebol deficientes motores: aspectos beneficentes da satisfação de necessidades especiais. In: XV ENCONTRO DE CIÊNCIAS SOCIAIS DO NORTE E NORDESTE e PRÉ-ALAS BRASIL. ANAIS: Grupo de Trabalho: [GT 2:CiênciasSociais e Esporte: conjugando abordagens e perspectivas em um campo de pesquisa plural e interdisciplinar].UFPI: Teresina-PI, 2012.
AZEVÊDO, P. H.O esporte como negócio: uma visão sobre a gestão do esporte nos dias atuais. In:Estudos. Goiânia, v. 36, n. 9/10, p. 929-939, set./out. 2009.
BARNARD, M. Moda e comunicação. Rio de Janeiro: Rocco, 2003.
BOURG, J. F.; GOUGUET, J.J. Economia do esporte. Trad. Maria Leonor Loureiro. Bauru, SP: Edusc, 2005.
BROEGA, A. C.; SILVA, Maria E.O conforto total do vestuário:design para os cinco sentidos.Actas de Diseño, nº 9, Ano 5, Julho 2101. Palermo, Argentina, p. 59-61.
CUNHA. J. Ciência do conforto.Guimarães: Universidade do Minho. 2006.
CASTELLANI FILHO, L. MEGAEVENTOS ESPORTIVOS NO BRASIL: de expressão da política esportiva brasileira para a da concepção neodesenvolvimentista de planejamento urbano In: Motrivivênciav. 26, n. 42, p. 98-114, junho/2014.
FILGUEIRAS, A. P. A. Optimização do design total de malhas multifuncionais para utilização em vestuário desportivo. [Tese de Doutorado].Guimarães, Portugal: Universidade do Minho, 2008
FILGUEIRAS, A. P. A.; FANGUEIRO, R.; RAPHAELLI, N. A importância de fibras e fios no design de têxteis destinados à prática desportiva. In: Estudos em Design 15.1.Rev. da Associação Estudos em Design PUC-Rio, 2008.
HALL, JE e GUYTON, A. Tratado de fisiologia médica. Rio de Janeiro, Guanabara Koogan, 2002, pp. 1167-1179.
HELAL, R.; GORDON, C.. Futebol: mitos e representações do Brasil. In: VILLAÇA, N. e GÓÉR, F. (Eds.) Nas fronteiras do contemporâneo:território, identidade, arte, moda, corpo e mídia. Rio de Janeiro: Mauad, 2001.
KASZNAR, I. Projeções da conta satélite do produto interno bruto esportivo –Proxy -PIB, Renda per capita, Crescimento e Impostos. In: Eletro Revista -Revista Cientifica e Tecnológica: IBCI –Institutional Business Consultoria Internacional. Mês: Julho –n. 64. 2013.
KOTLER, P. & BES, F.T. de. Marketing lateral. Rio de Janeiro: Editora Elsevier, 2004.
KOTLER, P. Administração de marketing.12ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2005.
LI, Y. The objective assessment of comfort of knitted sportswear in relation to psychophysiological sensory studies. Leeds: The University of Leeds, PhD Thesis. IN: Y. Li. 1999.Science of clothing comfort. Textile Progress, 1998.
MELO, V. A. de; RESENDE, F.; PALMA, A. ASSIS, M.. A carne mais barata do mercado é a carne negra uma reflexão sobre o “design” das camisas da puma na copa do mundo de futebol/2010. In:Rev. Bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v.25, n.2, p.313-322, abr./jun. 2011.
PAULICO, F. A. A. Marketing desportivo no pódio. In:Gestin: Instituto Politécnico de Castelo Branco-PT. Escola Superior de gestão, Ano VII-n. 7 p.113-121, dez. 2008.
PIRES, D. B. (Org.). Design de moda:olhares diversos. São Paulo: Estação das Letras, 2008.
RODRIGUES, F. X. F. et al. Análise sobre os legados da Copa do Mundo FIFA 2014 em Cuiabá/MT. In: PercursoAcadêmico, Belo Horizonte, v. , n.8, jul./dez. 2014.
SÁ, C. & SÁ, D. Marketing para desporto: um jogo empresarial.Edições IPAM: Porto. 2002.
SHISHOO, R. Textiles in sport.New York: Woodhead Publishing Textiles, 2005, p. 1-11.
SLATER, K. The assessment of comfort. In:The Journal of the Textile Institute. 1986. vol. 77, nº 3.
SLATER, K. Subjective textile testing. In:The Journal of the Textile Institute. 1997. vol 88 Part 1, nº 2.
SOUZA, J. M. Design de malhas multifuncionais para aplicação técnicas.[Tese de mestrado]Guimarães, Portugal: Universidade do Minho.2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Araguacy Paixão Almeida Filgueiras, Maria do Socorro de Araújo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When submitting an article for publication in ModaPalavra e-periodico, the author (s) agree (s) with the following terms:
- Authors maintain the copyright in their manuscripts and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing the work with the acknowledgment of authorship and the initial publication in the journal without payment ;
- Authors may use the same results in other publications after the first publication, provided that they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are authorized to take additional contracts, separately, only after the original publication in ModaPalavra e-journal, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page), only after the editorial process and the first publication, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- To indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium, authors should use the following text template: "This article was originally published by ModaPalavra e-periodical, under a CC BY NC license, in its volume [insert volume] number [insert number] in the year of [insert year], and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/ ";
- The opinions expressed in the articles are the author’s sole responsibility, not necessarily reflecting the journal’s opinion. The publication of any material that is owned and held in copyright by a third party, including – but not limited to - articles, photos or drawings was previously authorized by their representatives to be published in ModaPalavra e-journal.