Ruptures of Dress: an analysis of Vestido Nuevo and the formation of gender identity in childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x12252019061

Keywords:

gender, fashion, vestido nuevo

Abstract

In this article we will analyze the Spanish short film Vestido Nuevo (2007), which deals with gender issues in the school context. From the perspective of fashion and cinema as cultural manifestations and their possible relations with gender studies, it is sought to problematize the issues that surround the ruptures of the modes of dress in relation to the culturally established genres in contemporary Western society. Our gaze turns to childhood, a period in which the subject's gender identity, his apprehension of the world and his place in this space of socialization is constituted. With such a focus, clothing is analyzed as language and how its use can be tied in the search for affirmation and recognition of gender identity.Similarly, cinema represents social practices that express, dialogue or challenge discourses through the screens. We conclude that the dressing choices of the protagonist of the film break with the dress code established culturally throughout the history of the clothing in relation to masculine and feminine, generating social conflicts for him, for the family and for the school.

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Author Biographies

Marianna Ribeiro Pires, Feevale University

Graduada em Moda pela Universidade Feevale (2011), Especialista em Modelagem do Vestuário (2016) e Mestranda em Processos e Manifestações Culturais, (bolsista CAPES), pela mesma instituição, no qual estuda moda e gênero, com enfoque na infância.

Possui publicações na área da moda, no qual estudou as relações entre moda e música, e os estudos de gênero com a moda bebê.

É Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense, Campus Ibirama, atuando nas disciplinas de Tecnologia da Costura, Técnicas de Montagem, Prototipia, Tecnologia Têxtil, Beneficiamento Têxtil, Gestão da Qualidade, Tempos e Métodos e Higiene e Segurança do Trabalho.

Claudia Schemes, Feevale University

Doutora em História (PUCRS), Mestre em História (USP), Graduada em História (Unisinos/RS). Professora dos cursos de História e Moda e do Programa de Pós Graduação Processos e Manifestações Culturais da Universidade Feevale (Novo Hamburgo/RS).

Possui publicações nas áreas de Moda, Gênero, Envelhecimento, Infância entre outras,

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Published

2019-07-01

How to Cite

PIRES, Marianna Ribeiro; SCHEMES, Claudia. Ruptures of Dress: an analysis of Vestido Nuevo and the formation of gender identity in childhood. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 12, n. 25, p. 61–100, 2019. DOI: 10.5965/1982615x12252019061. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/14259. Acesso em: 19 dec. 2024.