Higher Education Policies and support for new teachers in Brazil and Uruguay

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723826602025159

Keywords:

educational policies, higher education, teachers, follow-up

Abstract

The aim of this article is to find out more about and problematize entry and initial career development, as well as policies and programs to support new teachers in higher education, focusing on two Latin American countries: Brazil and Uruguay, with a time frame of the last decade. The starting point is qualitative documentary and bibliographical research, with surveys of different federal universities in Brazil and Uruguay investigating possible policies, as well as initiatives from the selected institutions. These results are compared on the basis of studies and research by authors who have addressed the issue. Finally, the central aspects of the programs found are studied, seeking to identify similarities and differences according to the characteristics that mark each of the cases. The analysis shows the importance of these actions for teacher training and performance in both the countries studied. On the other hand, there are two main aspects found in both countries: constant reformulation, and fragmentation when it comes to specific actions by universities that indicate localized institutional initiatives rather than policies, weakening the monitoring of new teachers.

Downloads

References

AROCENA, R. Trabajando por una segunda reforma universitaria: la Universidad para el desarrollo. Montevideo: UCUR, Ediciones Universitarias, 2014.

ASOCIACIÓN DE DOCENTES DE LA UNIVERSIDAD DE LA REPÚBLICA (ADUR). Comunicado de prensa 4/11/2022: Asamblea Nacional de docentes de grados 1 y 2 contratados y contradas de Udelar. Uruguai: Universidade de la República, 2022.

Disponível em: https://udelar.edu.uy/portal/2022/11/primera-asamblea-nacional-de-docentes-grado-1-grado- 2-y-con-contrato-de-la-udelar/.

BRASIL. Lei 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da Republica, 1996.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF Presidência da Republica, 1988.

BRASIL. Lei 14.817, de 16 de janeiro de 2024. Estabelece diretrizes para a valorização dos profissionais da educação escolar básica pública. Brasília, DF: Presidência da Republica, 2024.

BRASIL. Lei 12.772, de 28 de dezembro de 2012. Dispõe sobre a estruturação do Plano de Carreiras e Cargos de Magistério Federal. Brasília, DF: Presidência da Republica, 2012.

BRASIL. MEC/INEP/CENSUP. Sinopse estatística da educação superior. Brasília, DF: MEC, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses- estatisticas/educacao-superior. Acesso em: 29 nov. 2024.

BRASIL. MEC/INEP/CENSUP. Sinopse estatística da educação superior 2018: notas estatísticas. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2019/censo_da_educacao_superior_2018-notas_estatisticas.pdf . Acesso em: 29 nov. 2024.

BRASIL. Lei n. 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Dispões sobre o Regime Jurídico dos Servidores Públicos Civis da União, das autarquias e das fundações públicas federais. Brasília, DF: Presidência da Republica, 1990.

BRASIL. Decreto n. 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da Republica, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Rede federal de ensino, 2024. Brasília, DF: MEC, 2024. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/areas-de-atuacao/es/universidades-federais. Acesso em: 20 nov. 2024.

BURTON, G. Teorizando o Estado e a Globalização na política e políticas educacionais. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 9, n. 2, p. 315-332, 2014.

DAVINI, M. C. La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Buenos Aires: Paidós, 1995.

CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 1991.

FERNÁNDEZ LAMARRA, N; PÉREZ CENTENO, C. La profesión académica universitaria en América Latina, en perspectiva comparada, Educação, Santa Maria, v. 36, n. 3, p. 351- 363, 2011.

GATTI, B.; A. BARRETO, E. S. de S. ANDRÉ, M. E. D. A. de. ALMEIDA, P. C. A. de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

INEP. Sinopse estatística do ensino superior de 2023. Brasília, DF: INEP, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a- informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superior. Acesso em: 29 de nov. 2024.

LUPIA, M. de O.; CAPECCHI, M. C. V. de M. O começo da carreira do professor no ensino superior: um estudo sobre a identidade docente. Rev. Docência Ens. Sup., Belo Horizonte, v. 13, e045576, 2023. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45576> Acesso em: 28 de nov. 2024.

MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2003.

MOUFFE, C. En torno a lo político. Buenos Aires: FCE, 2009.

ANASTASIOU, L. das G. C. O docente do ensino superior. In: PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. das G. C. Docência no ensino superior. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2005. p. 147-172.

SAPERAS, E.; CARRASCO CAMPOS, Á. Investigar en ciencias sociales en la Academia neoliberal. In: SIERRA, F. (ed.). Economía política de la comunicación. teoría y metodología. Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, 2021. p. 397-442.

SOARES, S. R.; CUNHA, M. I. A docência universitária e a formação para seu exercício. In: FORMAÇÃO DO PROFESSOR: a docência universitária em busca de legitimidade. Salvador: EDUFBA, 2010. p. 23-37.

SUTZ, J; BORTAGARAY, I. Desarrollo, ciencia, tecnología, innovación y sus interacciones: perspectiva y propuestas diversas. Montevideo: Fin de Siglo y Udelar, 2024.

SUTZ, J.; GRAS, N. La evaluación de la investigación: no cambiar, cambiar, cómo cambiar. Integración y Conocimiento, [sine loco], v. 13, n. 1, p. 109-135, 2024.

TIGHT, M. Internationalisation of higher education beyond the West: challenges and opportunities – the research evidence. Educational Research and Evaluation, [sine loco], v. 27, n. 3-4, p. 239-259, 2022.

UNIVERSIDAD DE LA REPÚBLICA. Estatuto del personal docente. Montevideo: UDLAR, 2020. Disponible em: https://dgjuridica.udelar.edu.uy/wpcontent/uploads/2024/04/ESTATUTO-DOCENTE- APLICAR-A-PARTIR-ANO-2021.pdf. Acesso em: 28 de nov. 2024.

UNIVERSIDAD DE LA REPÚBLICA. Plan de desarrollo estratégico de la Udelar (PLEDUR) 2000 - 2004. Montevideo: Udelar, 2000.

UNIVERSIDAD DE LA REPÚBLICA. Plan de desarrollo estratégico de la Udelar (PLEDUR) 2005 - 2009. Montevideo: Udelar, 2005.

UNIVERSIDAD DE LA REPÚBLICA. Plan estratégico de desarrollo la Udelar (PLEDUR) 2015 - 2019. Montevideo: Udelar, 2015.

UNIVERSIDAD DE LA REPÚBLICA. Propuesta al país 2020 – 2024: plan de desarrollo estratégico.Montevideo: UDELAR, 2020. Disponible en: https://udelar.edu.uy/portal/wp- content/uploads/sites/48/2020/10/Presupuesto-Udelar_2024-07-15_web.pdf . Acesso em: 29 nov. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA (UFSC). UFSC em números. Florianópolis: UFSC, 2023. Disponível em: https://dpgi-seplan.ufsc.br/files/2024/09/UFSC-EM- N%C3%9AMEROS-2023-Folder.pdf. Acesso em: 29 nov. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL (UFRGS). Programa de Atividades de Aperfeiçoamento Pedagógico para Docentes em Estágio Probatório (PAAP). Porto Alegre: UFRGS, ano. Disponível em: https://www.ufrgs.br/edufrgs/paap-2/. Acesso em: 29 nov. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ (UFPR). Resolução N° 60/2012 CEPE. Institui e normatiza o programa de formação continuada de professores na Universidade Federal do Paraná. Curitiba: UFPR, 2012. Disponível em: https://soc.ufpr.br/wp-content/uploads/2016/09/cepe6012.pdf Acesso em: 29 nov. 2023.

URUGUAI. Poder Legislativo. Ley nº 12549. Ley Orgánica de la Universidad de la República. Urugaui: Centro de Informação Oficial: Normativa e Avisos Legais do Uruguai, 1958. Disponible en: https://www.impo.com.uy/bases/leyes/12549-1958 Acesso em: 29 nov. 2023.

URUGUAI. Ley General de Educación, nº 18.437. Montevideo: Palacio Legislativo, 2008. Disponible en: https://www.ineed.edu.uy/images/pdf/-18437-ley-general-de-educacion.pdf Acesso em: 29 nov. 2023.

VENCO, S. Situação de quasi-uberização dos docentes paulistas? Revista da ABET, João Pessoa, v. 17, n. 1, p. 94-104, jan./jul. 2018.

Published

2025-04-28

How to Cite

BORDOLI , Eloisa; COSSETIN , Márcia; PASINI , Juliana Fatima Serraglio. Higher Education Policies and support for new teachers in Brazil and Uruguay. Revista Linhas, Florianópolis, v. 26, n. 60, p. 159–189, 2025. DOI: 10.5965/1984723826602025159. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/27181. Acesso em: 4 jun. 2025.