Teachers' higher education qualification programs at the State University of Maranhão: what do the data reveal?
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723825582024086Keywords:
teachers’ higher education qualification, special programs, State University of MaranhãoAbstract
The article discusses the higher education qualification policy for elementary and high education teachers, developed by the State University of Maranhão (UEMA) over the course of 30 years, through five special programs: The Teacher Training Program, the Teacher Qualification Program, the Darcy Ribeiro Program and the ongoing Ensinar Program. The main objective of this study is to analyze what contribution the special programs have made to meeting the requirement laid down in the National Education Guidelines and Bases Law (LDBN) number. 9.394/1996 and in the National Education Plan (Plano Nacional de Educação - PNE) 2014-2024, Law number 13.005/2014, of June 25, 2014, regarding higher education level for public school teachers in the state of Maranhão. In addition to bibliographical research on teacher qualification, the approach adopted was qualitative and quantitative with analysis of institutional documents, as well as the Basic Education Census. As a result of the analysis, the relevance and impact of the special programs in terms of reducing the number of teachers without initial training in higher education in the public school system in the state of Maranhão was verified.
Downloads
References
ARAÚJO, Andrea et al. Projeto do programa ensinar. São Luís, MA: UEMA, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1918. (Última alteração 2022).
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CEB nº 2, de 19 de fevereiro de 2002. Brasília, DF: MEC/CNE, 2002.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CEB nº 2, de 1º de julho de 2015. Brasília, DF: MEC/CNE, 2015.
CURSOS. PROETNOS. 2023. Disponível em: https://proetnos.uema.br/cursos/. Acesso em: 17 out. 2023.
DUARTE, Ana Lúcia Cunha. Formação do pedagogo: entre velhos desafios e novos compromissos. 2008. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Católica de Brasília, Brasília, DF, 2008.
GATTI, Bernadete A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo. Rio de Janeiro: IBGE, 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/. Acesso em: 27 out. 2023.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar. Brasília, DF: MEC: INEP, 2013. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/inep-data/estatisticas-censo-escolar. Acesso em: 23 set. 2023.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar. Brasília, DF: MEC: INEP, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/inep-data/estatisticas-censo-escolar. Acesso em: 23 set. 2023.
MARANHÃO. Universidade Estadual do Maranhão. Resolução CONSUN/UEMA nº 100, de 19 de novembro de 1992. São Luís: UEMA/CONSUN, 1992a.
MARANHÃO. Universidade Estadual do Maranhão. Resolução CONSUN/UEMA nº 101, de 19 de novembro de 1992. São Luís: UEMA/CONSUN, 1992b.
MARANHÃO. Universidade Estadual do Maranhão. Programa de Capacitação de Docentes do Sistema (oficial) Educacional do Estado do Maranhão - PROCAD. São Luís: Governo do Estado, Secretaria de Estado da Educação, Universidade Estadual do Maranhão, 1992c.
MARANHÃO. Universidade Estadual do Maranhão. Resolução CONSUN/UEMA nº 117, de 29 de novembro de 1994. São Luís: UEMA/CONSUN, 1994.
MARANHÃO. Universidade Estadual do Maranhão. Resolução CONSUN/UEMA nº 0415, de 13 de agosto de 1998. São Luís: UEMA/CONSUN, 1998.
MARANHÃO. Universidade Estadual do Maranhão. Resolução CONSUN/UEMA nº 73, de 23 de setembro de 2003. São Luís: UEMA/CONSUN, 2003.
MARANHÃO. Universidade Estadual do Maranhão. Plano de Desenvolvimento Institucional – PDI 2016 - 2020. São Luís: UEMA, 2016.
MARANHÃO. Universidade Estadual do Maranhão. Plano de Desenvolvimento Institucional – PDI 2023-2026. São Luís: UEMA, 2023.
MARANHÃO. Universidade Estadual do Maranhão. Resolução CEPE/UEMA nº 1.471, de 6 de outubro de 2021. São Luís: UEMA/CEPE, 2021.
MAUÉS, Olgaíses Cabral; CAMARGO, Arlete Maria Monte de. Marcos regulatórios nas políticas de formação e valorização docente pós-LDB. Educação em Questão, Natal, v. 42, n. 28, p. 149-174, jan./abr. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.