What does the collective subject Forpibid-rp say about the origin of Pedagogical Residence and its coexistence with Pibid?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824562023160

Keywords:

teacher education, educational policy, political dimension

Abstract

The present text aims to explain the interrelation between Pibid and the emergence of the Residência Pedagógica Program, in the context of teacher training policies in the first two decades of this century. This qualitative study relies on documentary observation and approaches the technique of Collective Subject Discourse (Lefèvre; Lefèvre, 2005), through the analysis of information from Forpibid. The analysis demonstrates that the social movement had cycles that adapted to the demands of the base and the possibilities of confrontation, which evolved in the direction of the struggles, engaging in battles and achieving victories in all or part of what they claimed, the maintenance of Pibid. The continuity was marked by the coexistence of Pibid with the Residência Pedagógica, sharing its pedagogical design, although some specific measures were observed that brought significant tensions at the time of its implementation, such as the connection with the BNCC. The growing political articulation in the defenses that impacted the processes of teacher initiation and teacher training was notorious. Restoring funding conditions and realigning with the intentions of pre-coup educational policies are seen as immediate advances, as a resumption of actions that gave strength to achievements and allowed resistance to the dismantling experienced.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO, Angela. As teorias dos movimentos sociais: um balanço do debate. Lua Nova: Revista de cultura e política, São Paulo, n. 76, p. 49-86, 2009.

ANPED. Uma formação formatada. Rio de Janeiro: ANPEd, 2019. Disponível em: https://anped.org.br/sites/default/files/images/posicao_da_anped_sobre_o_texto_referencia__diretrizes_curriculares_nacionais_e_base_nacional_comum_para_a_formacao_inicial_e_continuada_de_professores_da_educ.pdf. Acesso em: 28 fev. 2021.

ARCANJO, Pedro. Forpibid realiza primeira reunião do diretório nacional na Capes. In: Portal da CAPES/Assuntos/Notícias. [S.l.]: Capes, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/forpibid-realiza-primeira-reuniao-do-diretorio-nacional-na-capes. Acesso em 05 jan. 2023.

ANDERSON, Perry. Balanço do neoliberalismo. In: SADER, Emir; GENTILI, Pablo. Pós-neoliberalismo: as políticas sociais e o Estado democrático. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995, p. 09-23.

CAPES. Relatório de gestão DEB 2009-2014: volume I. Brasília: CAPES, 2015.

CARDOSO, Nilson de Souza; MENDONÇA, Sueli Guadelupe Lima; MARCATTO, Flávia Sueli Fabiani. O Forpibid-rp como espaço de exercício político na formação de professoras e professores. In: MENDONÇA, Sueli Guadelupe Lima; MIGUEL, José Carlos; MILLER, Stela; KÖHLE, Érika Christina (orgs.). (De)formação na escola: desvios e desafios. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020. p. 51-72.

CARDOSO, Nilson de Souza; MENDONÇA, Sueli Guadelupe de Lima; FARIAS, Isabel Maria Sabino de. O “ovo da serpente” na formação docente: as diretrizes paulistas como esteio da contrarreforma nacional. Práxis Educacional, [s. l.], v. 17, n. 46, p. 9-34, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i46.8913. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8913. Acesso em: 1 maio 2022.

CASTRO, Maria Helena Guimarães de. Política Nacional de Formação de Professores. In: Política Nacional de Formação de Professores. Brasília, DF: MEC, 17 out. 2017. Disponível em: https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=0CAIQw7AJahcKEwig1Pneuen_AhUAAAAAHQAAAAAQAw&url=http%3A%2F%2Fportal.mec.gov.br%2Fdocman%2Foutubro-2017-pdf%2F74041-formacao-professor-final-18-10-17-pdf%2Ffile&psig=AOvVaw0gaprePe_pTwdXKElNiW1P&ust=1688161332606114&opi=89978449. Acesso em: 1 fev. 2023.

FNPE. CONAPE: Documento final: reconstruir o país: a retomada do Estado democrático de direito e a defesa da educação pública e popular, com gestão pública, gratuita, democrática, laica, inclusiva e de qualidade social para todos/as/es. [S.l.]: FNPE, 2022. 88p.

FORPIBID. Informe 01-2015: Audiência na Capes. Texto mimeo. Salvador-BA, 06 jul. 2015a.

FORPIBID. Informe 02-2015: Carta Aberta do Pibid com 45.065 assinaturas. Texto mimeo. Salvador-BA, 07 jul. 2015b.

FORPIBID. Informe 03-2015: Audiência do Forpibid no MEC. Texto mimeo. Salvador-BA, 08 jul. 2015c.

FORPIBID. Informe 05-2015: Pibid e Pibid Diversidade sem corte para 2018! Muita mobilização pela frente! Texto mimeo. Salvador-BA, 15 set. 2015d.

FORPIBID. Informe 05-2017: Às ruas, já! Muita mobilização pela frente! Texto mimeo. Fortaleza-CE, 19 out. 2017a.

FORPIBID. Informe 07-2017: Pibid e Pibid Diversidade sem corte - para 2018! Muita mobilização pela frente! Texto mimeo. Fortaleza-CE, 15 set. 2017b.

FORPIBID. Informe 10-2017: Mobilizar e esperançar: as conquistas de dezembro e o futuro em 2018. Texto mimeo. Fortaleza-CE, 21 dez. 2017c.

FORPIBID. Informe 01-2018: enfim, Pibid e Pibid Diversidade ficam! Texto mimeo. Fortaleza, 17 jan. 2018a.

FORPIBID. Informe 03-2018: Haverá LUTA! Texto mimeo. Fortaleza, 07 fev. 2018b.

FORPIBID. Informe 05-2018: Insensível e injustificável. Texto mimeo. Fortaleza, 28 fev. 2018c.

FORPIBID. Informe 06-2018: A razoabilidade veio por liminar. Texto mimeo. Fortaleza, 14 mar. 2018d.

GAMBOA, Silvio Sánchez. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. 3. ed. rev., atual. e ampl. Chapecó, SC: Argos, 2018. (Grandes Temas; 27). E-book.

GOHN, Maria da Glória. Marcos referenciais teóricos que têm dado suporte às análises dos movimentos sociais e ações coletivas no Brasil – 1970-2018. Revista Brasileira de Sociologia, Porto Alegre, v. 6, n. 14, p. 5-53, set. 2018.

LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria Cavalcanti. O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (desdobramentos). Caxias do Sul, RS: Educs, 2005. 256 p.

VILLAS BÔAS, Fernanda Litvin. Algum estudo avaliativo do Pibid: contribuições para avaliação de programas educacionais. Tese. (Doutorado em Desenvolvimento, Sociedade e Cooperação Internacional) − Programas de Pós-Graduação em Desenvolvimento Sociedade e Cooperação Internacional, Universidade de Brasília: 28 mar. 2018.

Published

2023-12-11

How to Cite

CARDOSO, Nilson de Souza; MENDONÇA , Sueli Guadelupe de Lima; FARIAS, Isabel Maria Sabino de. What does the collective subject Forpibid-rp say about the origin of Pedagogical Residence and its coexistence with Pibid?. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 56, p. 160–181, 2023. DOI: 10.5965/1984723824562023160. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/24432. Acesso em: 24 nov. 2024.