Literacy processes: principles, policies and strategies for the diversity of learning and teaching ways

Authors

  • Elaine Constant Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ – Rio de Janeiro/RJ
  • Maria Letícia Cautela de Almeida Machado Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ – Rio de Janeiro/RJ
  • Paula da Silva Vidal Cid Lopes Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ – Rio de Janeiro/RJ

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823512022036

Keywords:

literacy, diversity, authorship

Abstract

A considerable setback to mechanistic notions of literacy can be observed through public policies such as the National Curricular Common Base (BRASIL, 2018) and the National Literacy Policy (BRASIL, 2019). However, there are studies in Brazil consolidated for more than forty years which, using historical-cultural references, highlight the close relationship between culture and the ways of learning to read and write. With the objective of discussing principles, policies and pedagogical strategies involved in literacy processes, the article highlights the literacy processes under vertices that define them conceptually, pedagogically and politically. It is concluded that: Contemporary literacy paradigms consider didactic-pedagogical issues without focusing on unified methodological choices, as differentiated modes of production of concepts in reading and writing are privileged; From a political-ideological point of view, literacy requires organized actions of resistance to methodological impositions, of a generalistic nature, which do not consider teaching as an action built on autonomy, authorship and the democratization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, Sérgio de. Políticas públicas: discutindo modelos e alguns problemas de implementação. In: SANTOS JUNIOR, Orlando A. dos et al. Políticas públicas e gestão local: programa interdisciplinar de capacitação de conselheiros municipais. Rio de Janeiro, FASE, 2003. p. 17-25.

BRASIL. Decreto nº 9765, de 11 de abril de 2019. Institui a Política Nacional de Alfabetização. Brasília: MEC, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília: MEC/SEB, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: formação de professores no pacto nacional pela alfabetização na idade certa. Brasília: MEC/SEB, 2012.

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais para o ensino fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. São Paulo: Cortez Editora, 1992. (Coleção Polêmicas do nosso tempo)

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Moraes, 1980.

FREITAS, Maíra; LOPES, Paula da Silva Vidal Cid; MACHADO, Maria Letícia Cautela de Almeida. Princípios Didáticos para a formação de professores na disciplina Processos de Alfabetização para crianças, jovens e adultos. In: CRUZ, Gisela Barreto; GABRIEL, Carmen Teresa; VASCONCELLOS, Mônica; AZEVEDO, Patrícia Bastos. (org.). Didática(s) entre diálogos, insurgências e políticas: tensões e perspectivas na relação com a formação docente. 1ed. Rio de Janeiro: Faperj; CNPq; Capes; Endipe, 2020, v. 1. p. 1589-1598.

GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

KOCH, Ingedore Villaça. Desvendando os segredos do texto. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

MACHADO, Maria Letícia Cautela de Almeida. Fonologia aplicada à Alfabetização e ao Letramento: contribuições para a análise de manifestações ortográficas não convencionais. In: FERNANDES, Andrea da Paixão; LOPES, Paula da Silva Vidal Cid (org.). O cotidiano escolar de crianças, jovens e adultos em rodas de conversas. 1. ed. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2020. v. 1. p. 125-151.

LOPES, Paula da Silva Vidal Cid. Linguagem: sentidos, conceitos e vidas em movimento – um prefácio. In: SENNA, Luiz Antonio Gomes. Fundamentos da linguagem e educação. Curitiba: Appris, 2019. p. 7-11.

MACHADO, Maria Letícia Cautela de Almeida; LOPES, Paula da Silva Vidal Cid. Práticas discursivas na cultura escrita: experiência bilíngue na alfabetização. In: SENNA, Luiz Antonio Gomes (org.). Bilinguismo cultural: estudos sobre culturas em contato na educação brasileira. Curitiba: Appris Editora, 2021. p. 73-100.

MACHADO, Maria Letícia Cautela de Almeida; LOPES, Paula da Silva Vidal Cid. Problematização sobre a Abordagem da Consciência Fonológica na Alfabetização. In: LINO, Claudia de Souza et al. FEARJ: debates sobre políticas públicas, currículo e docência na alfabetização. Rio de Janeiro: Rona Editora, 2019. p. 137-154.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. A ABAlf na história da alfabetização no Brasil: um desafio para o século XXI. Revista Brasileira de Alfabetização, Vitória, v. 1, n. 1, p. 12-38, jan./jun. 2015.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Alfabetização no Brasil: conjecturas sobre as relações entre políticas públicas e seus sujeitos privados. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15 n. 44, maio/ago. 2010.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Educação e letramento. São Paulo: UNESP, 2004.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Os sentidos da alfabetização. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

NOGUEIRA, Ana Lucia Horta. Notas sobre as implicações pedagógicas da concepção de alfabetização como processo discursivo. In: GOULART, Cecília Maria Aldigueri; GONTIJO, Claudia Maria Mendes; FERREIRA, Norma Sandra de Almeida (orgs.). A alfabetização como processo discursivo: 30 anos de A criança na fase inicial da escrita. São Paulo: Cortez, 2017. p. 65-84.

ORLANDI, Eni Puccinelli. As histórias das Leituras. Leitura: teoria e prática, Campinas, Ano 3, n. 3, p. 7-9, jul. 1984.

RODRIGUES, Eucaris Joelma; OLIVEIRA, Ozerina Victor. Currículo e Identidade: (Re) significações no campo curricular. Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 6, n. 3, p. 383-395, set./dez. 2013.

SENNA, Luiz Antonio Gomes. Fundamentos da linguagem na educação. Curitiba: Appris, 2019.

SENNA, Luiz Antonio Gomes. O campo acadêmico do letramento e da alfabetização no Brasil: estados e perspectivas da pesquisa em linguística aplicada. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 15, n. 38. p. 57-74. 2014.

SENNA, Luiz Antonio Gomes. Letramento y desarollo humano en contextos educativos interculturales: desafios a la educación intercultural. In: CONGRESO INTERNACIONAL DE PSICOLOGIA EDUCATIVA, 2002, A Coruña. Anais [...]. Espanha: Universidad de las Islãs Balares, v. 1. 2001. p. 1-16. Disponível em: www.senna.pro.br. Acesso em: 02.12.2021.

SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. São Paulo: Cortez; Campinas, SP: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1999.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento: caminhos e descaminhos. Revista Pátio, São Paulo, p. 96-100, n. 29, fev. 2004.

VIGOTSKI, Lev Semenovitch. Pensamento e Linguagem. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

VIGOTSKI, Lev Semenovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2022-05-05

How to Cite

CONSTANT, Elaine; MACHADO, Maria Letícia Cautela de Almeida; LOPES, Paula da Silva Vidal Cid. Literacy processes: principles, policies and strategies for the diversity of learning and teaching ways. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 51, p. 36–63, 2022. DOI: 10.5965/1984723823512022036. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/22022. Acesso em: 21 nov. 2024.