Memories and stories of a teacher in search of her professional identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824552023318

Keywords:

teaching exercise, narrative research, literacy teacher

Abstract

The present article is the substrate of an ongoing investigation, which follows the paths of narrative research, developed collectively within the scope of the Research Group “Profissão Docente: formação, identidade, representações e saberes”. Aiming to understand the constituent characteristics of the identity and professionalism of teachers throughout their career, involving aspects of training and professional development at different levels of education, the production of data has been carried out using letters. In this context, the discussion presented here deals with the construction of professional identity for teaching from the narrative of a professional who identifies with acting at the literacy level, but due to the concrete and objective conditions of her personal and professional trajectory, works in Higher Education. The reflections allowed by the life story taken as a motto lead us to affirm that the non-valuation of the elementary school teacher is still a problem to be overcome so that the identity of this professional is strengthened, as well as the literacy has - and maintains in acting - well- qualified teachers for this task. Another highlight is the understanding of socialization in the school environment as a significant space for teaching, which has important implications for training proposals, for teaching and more specifically for acting as a literacy teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, Marli et al. O papel do outro na constituição da profissionalidade de professoras iniciantes. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 11, n. 2, p. 505-520, jun./ago. 2017. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2231/610. Acesso em: 17 abr. 2020.

ARROYO, Miguel. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 2011.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2011.

CHARTIER, Anne Marie. Práticas de leitura e escrita: história e atualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica: Ceale, 2011.

FERREIRINHO, Viviane Canecchio. Começar de novo: práticas de socialização do professor em início de carreira. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) − Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. 2004. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10633. Acesso em: 17 abr. 2021.

FLORES, Maria Assunção. Formação docente e identidade profissional: tensões e (des)continuidades. Educação, Porto Alegre, v. 38, n. 1, p. 138-146, jan./abr. 2015. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15973. Acesso em: 03 jan. 2020.

FLORES, Maria Assunção. Discursos do profissionalismo docente paradoxos e alternativas conceptuais. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 59, p. 851-869, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v19n59/03.pdf. Acesso em: 17 abr. 2021.

FREIRE, Paulo. Alfabetização e conscienlização. Portugal: Edições Base, 1963.

FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina. São Paulo: Paz e Terra, 1994.

FREIRE, Paulo; FREIRE, Ana Maria Araújo (org.). Pedagogia dos sonhos possíveis (1921-1977). São Paulo: UNESP, 2001.

GOMES, Alberto Albuquerque. Autoconstituição da docência em processo: a história vivida e a história contada... 2020. Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Presidente Epitácio, v. 1, n. 1, p. 97-109, 2020. Disponível em: https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/recet/article/view/1626. Acesso em: 31 out. 2022.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Trad. José Cláudio e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.

KNOBLAUCH, Adriane. Aprendendo a ser professora: um estudo sobre a socialização profissional de professoras iniciantes no município de Curitiba. 2008. Tese. (Doutorado em Educação) − Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10638. Acesso em: 17 abr. 2021.

KRAMER, Sonia. Por entre as pedras: arma e sonho na escola. São Paulo: Ática, 1993.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Em sobressaltos: formação de professora. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2019.

RODRIGUES, Sílvia Adriana; GOMES, Alberto Albuquerque; SOUZA, Leandro Aparecido. 'Lembro até hoje...': reflexões sobre motivações para o ingresso e exercício na/da docência. Revista Cocar (online), Belém, v. 1, p. 1 - 15, 2020. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3379. Acesso em: 31 out. 2022.

RODRIGUES, Sílvia Adriana; PINTO, Andreia Guilhen. Vivendo e narrando o “ser professora” da educação infantil: incursões de Francisca. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 17, p. 336 - 349, 2020. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3718. Acesso em: 31 out. 2022.

SLAVEZ, Milka Helena Carrilho. Conhecimentos necessários para alfabetizar e o reconhecimento da identidade de professoras alfabetizadoras. In: ENDIPE, 18., 2016, Cuiabá-MT. Anais [...]. Cuiabá: UFMT, 2016. p. 3774 - 3784. Disponível em: https://www.ufmt.br/endipe2016/downloads/233_10472_36713.pdf. Acesso em: 17 abr. 2021.

SLAVEZ, Milka Helena Carrilho. Elementos que constituem a identidade de professoras alfabetizadoras no município de Paranaíba-MS. In: ENDIPE, 17., 2014, São Carlos-SP. Anais [...]. Fortaleza: UECE, 2014.

SLAVEZ, Milka Helena Carrilho. Percursos identitários de professores alfabetizadores no município de Paranaíba. 2012. Tese. (Doutorado em Educação) − Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/10336/1/Milka%20Helena%20Carrilho%20Slavez.pdf. Acesso em: 17 abr. 2021.

SOARES, Magda Becker. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro: ANPEd, n. 24, jan./abr., p. 5-17, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n25/n25a01.pdf. Acesso em: 17 abr. 2021.

SOARES, Magda Becker. Formação de rede: uma alternativa de desenvolvimento profissional de alfabetizadores/as. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 146-173, dez. 2014. Disponível em: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/294/298. Acesso em: 17 abr. 2021.

SOLIGO, Rosaura. Uma forma narrativa privilegiada na pesquisa: a carta. In: BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza; NACAYAMA, Bárbara Cristina Moreira Sicardi; TINTI, Douglas da Silva (org.). Narrativas, formação e trabalho docente. Curitiba: CVR, 2018. p. 63-76.

SOUSA, Vera Luisa et al. Professora alfabetizadora: uma narrativa interrompida In: SEMINÁRIO DE PESQUISAS E PRÁTICAS NA EDUCAÇÃO DA INFÂNCIA, 4., 2019, Três Lagoas. Anais [...]. Três Lagoas: UFMS-CPTL, 2019. p. 161-171.

TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação e Sociedade, Campinas: Unicamp: Cortez: Associados, v. 21, n. 73, dezembro, p. 209-244, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v21n73/4214.pdf. Acesso em: 17 abr. 2021.

TORRES, Rosa María. Itinerários pela educação latino-americana. Porto Alegre: Artmed, 2000.

Published

2023-07-25

How to Cite

RODRIGUES, Silvia Adriana; SAMBUGARI, Márcia Regina do Nascimento; SOUZA, Dulcinéia Beirigo de. Memories and stories of a teacher in search of her professional identity. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 55, p. 318–338, 2023. DOI: 10.5965/1984723824552023318. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21688. Acesso em: 22 dec. 2024.