Barefoot and flip-flop in their hands: school experiences of women farmers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824542023237

Keywords:

school memories, women farmers, childhood, school dropout, literacy

Abstract

This paper reviews the school memories of women farmers participants of youth and adult education in Espigão Grande, in the city of Maracajá, SC, held in the years between 2002 and 2004, with emphasis on participation in multigrade/isolated school, school dropout and agricultural child labor. Based on the narratives of women farmers, an attempt was made to describe the memories of enrolling/not enrolling in school during childhood, their school trajectories and the reasons for dropping out of school due to work in agriculture. Oral history and memory were used to review the narratives of these women, who highlighted the experiences of the school period in childhood, child labor and the feeling of sadness when they stopped attending school. In this analysis, it was possible to identify that attending school only represented a phase of childhood in which it was not necessary to work in the fields. This period was recalled with memories of the games, memories of the difficulties – such as walking from the home to school –, learning at school – how to learn to read and to write – and the opportunity to be close to other children and have the experiences of another environment. And for one of these women, who did not attend school as a child, the memories of working in agriculture to help with family subsistence and the lack of a teacher in the isolated/multi-grade school when she enrolled in the school in childhood, at the age of seven, stood out as the most significant.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AREND, Silvia Fávero. Trabalho, escola e lazer. In: PINSKY, Carla Bassanezi; PEDRO, Joana Maria (org.). Nova história das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2018. p. 65-83.

ARTUR, Júlia Benta de Assis. [Entrevista cedida a] Cristiane Sant’Ana. Maracajá, 08 fev. 2019. (Nascida em 24/09/1952)

BEIRITH, Ângela. As escolas Isoladas de Florianópolis no contexto da regulamentação do ensino primário. Revista Linhas, Florianópolis, v. 10, n. 02, p. 156-168, jul./dez. 2009. Disponível em: http://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1415/1473. Acesso em: 17 nov. 2019.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as diretrizes e bases da educação nacional. Lei de Diretrizes e Bases da Educação-LDB. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 dez. 1961. Disponível em: http://wwwp.fc.unesp.br/~lizanata/LDB%204024-61.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 15 nov. 2019.

BRASIL. Lei Federal nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 jul. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 15 nov. 2019.

BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf. Acesso em: 01 set. 2019.

BUTTO, Andrea. Políticas para as mulheres rurais: autonomia e cidadania. In: BUTTO, Andrea; DANTAS, Isolda (org.). Autonomia e cidadania: políticas de organização produtiva para as mulheres no meio rural. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2011. p. 11-34. Disponível em: https://repositorio.iica.int/bitstream/handle/11324/6967/BVE18040146p.pdf;jsessionid=817BFCF910020C9EDEF8A8F70914BD83?sequence=1. Acesso em: 15 jul. 2020.

COMIN, Ivonete Duarte. [Entrevista cedida a] Cristiane Sant’Ana. Maracajá, 08 fev. 2019. (Nascida em 05/07/1957.)

DORREGÃO, Vandreça Vigarani. A participação de mulheres na atividade leiteira: um estudo do município de Orleans/SC. 2018. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Socioeconômico) − Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2018. Disponível em:http://repositorio.unesc.net/bitstream/1/5971/1/VANDRE%C3%87A%20VIGARANI%20DORREG%C3%83O.pdf. Acesso em: 19 jun. 2020.

FARIA, Nalu. Economia feminista e agenda de luta das mulheres no Brasil. In: DI SABATTO, Maria Rosa Lomb Alberto; MELO, Hildete Pereira de. Estatísticas rurais e a economia feminista. Brasília, DF: MDA, 2009. Disponível em: http://www.sof.org.br/wp-content/uploads/2014/03/Economia-feminista-e-agenda-de-luta-das-mulheres-no-meio-rural-Nalu.pdf. Acesso em: 07 jul. 2020.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 37. ed. São Paulo: Cortez, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo. Paz e Terra, 2011a.

FREIRE, Paulo. Educação de adultos: algumas reflexões. In: GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José Eustáquio (org.). Educação de jovens e adultos: teoria, prática e proposta. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2011b. p. 21-24.

HAGE, Salomão Mufarrej. Escolas rurais multisseriadas: desafios quanto à afirmação da escola pública do campo de qualidade. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ. Didática e prática de ensino na relação com a sociedade: livro 3. Ceará: UECE, 2014. p. 4039-4050. Disponível em: http://www.uece.br/endipe2014/ebooks/livro3/473%20ESCOLAS%20RURAIS%20MULTISSERIADAS%20DESAFIOS%20QUANTO%20%C3%80%20AFIRMA%C3%87%C3%83O%20DA%20ESCOLA%20P%C3%9ABLICA%20DO%20CAMPO%20DE%20QUALIDADE.pdf. Acesso em: 09 nov. 2019.

HOELLER, Solange Aparecida de Oliveira. Escolarização da infância catarinense: a normatização do ensino público primário (1910-1935). 2009. 210 f. Dissertação (Mestrado em Educação) − Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009. Disponível em: http://www.ppge.ufpr.br/teses/M09_hoeller.pdf. Acesso em: 14 jul. 2020.

IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades: tabela 1518 - população residente, por situação do domicílio, sexo e grupos de idade. Maracajá: IBGE, 2000. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/1518. Acesso em: 17 jan. 2021.

IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades e estados: Maracajá: IBGE, 2020. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/sc/maracaja.html. Acesso em: 17 jan. 2021.

JANATA, Natacha Eugênia; ANHAIA, Edson Marcos. Escolas/classes multisseriadas do campo: reflexões para a formação docente. Educ. Real., Porto Alegre, v. 40, n. 30, p. 685-704, jul./set. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edreal/v40n3/2175-6236-edreal-45783.pdf. Acesso em: 09 nov. 2019.

LOURO, Guacira Lopes. Mulheres na sala de aula. In: DEL PRIORE, Mary (org.). História das mulheres no Brasil. 10. ed. São Paulo: Contexto, 2018. p. 443-481.

LOWENTAL, David. Como conhecemos o passado. Revista Projeto História - Trabalhos da Memória, São Paulo, v. 17, p. 63-202, nov. 1998.

MARIN, Joel Orlando Bevilaqua. O agronegócio e o problema do trabalho infantil. Rev. Sociol. Polit., Curitiba, v. 18, n. 35, p. 189-206, fev. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rsocp/v18n35/v18n35a12.pdf. Acesso em: 16 nov. 2019.

MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Manual de história oral. São Paulo: Loyola, 1996.

NEVES, Lucilia de Almeida. Memória, história e sujeito: substratos da identidade. Revista da Associação Brasileira de História Oral, [S.l.], p. 109-116, 2000.

PEREIRA, Maria Helena Ricardo. [Entrevista cedida a] Cristiane Sant’Ana. Maracajá, 08 fev. 2019. (Nascida em 31/08/1961)

RIZZINI, Irma. Pequenos trabalhadores no Brasil. In: DEL PRIORE, Mary (org.). História das crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 2000. p. 376-406.

ROCHA, Maria Bernadete Medeiros. [Entrevista cedida a] Cristiane Sant’Ana. Maracajá, 08-15 fev. 2019. (Nascida em 04/04/1967)

ROMANELLI, Otaiza de Oliveira. História da educação no Brasil. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1986. Disponível em: https://www.portalconservador.com/livros/Otaiza-Oliveira-Romanelli-Historia-da-Educacao-no-Brasil.pdf. Acesso em: 21 abr. 2023.

SANTA CATARINA. Lei Complementar no 281, de 20 de janeiro de 2005. Regulamenta o art. 170, os arts. 46 a 49 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, da Constituição Estadual e estabelece outras providências. Diário Oficial, Florianópolis, 20 jan. 2005. Disponível em:

http://leis.alesc.sc.gov.br/html/2005/281_2005_lei_complementar.html. Acesso em: 15 nov. 2019.

SOUZA, Odécia de Almeida; MORAES, Lúcio Vânio. Maracajá: outras memórias, novas histórias. Florianópolis: Samec Ed., 2009.

STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Camara. História, memória e história da educação. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Camara (org.). Histórias e memórias da educação no Brasil 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. v. 3. p. 416-429.

TEIVE, Gladys Mary Guizoni; DALLABRIDA, Norberto. A escola da República: os grupos escolares e a modernização do Ensino primário em Santa Catarina (1911-1918). Campinas, SP: Mercado das Letras, 2011.

Published

2023-07-25

How to Cite

SANT’ANA, Cristiane; RABELO, Giani. Barefoot and flip-flop in their hands: school experiences of women farmers. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 55, p. 237–270, 2023. DOI: 10.5965/1984723824542023237. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20737. Acesso em: 2 jul. 2024.