Active methodologies: a brief conceptual presentation and its methods

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823512022334

Keywords:

active methodologies, teaching, learning

Abstract

This text aims to present the concepts and principles of active methodologies, in order to describe some methods and how they can be conducted in the classroom. Thus, bibliographic research on active methodology was carried out in books and scientific productions regarding six methods classified within the active proposal. For the purpose of organizing the text, the sections were constituted in: a) it presents the methodological procedures; b) deals with the fundamentals and concepts of active methodologies, as well as their methods; c) addresses the final considerations. It is concluded that regardless of the methods, when it comes to active methodologies, the teacher needs to know them and seek what best fits within his profile, the curricular units he teaches, the students he serves and the objectives he intends to achieve. In addition, both actors (teachers and students) need to internalize their new roles, in order to constitute participant and autonomous subjects in their learning construction process.

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Author Biographies

Danielle Fernandes Amaro dos Santos, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

Graduada em Licenciatura plena em física pela Universidade Federal de Rondônia e Licenciatura em Matemática pela Uninter. Mestre em Física Aplicada pela Universidade Federal de Viçosa e doutora em Ciências e Engenharia de Materiais pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Tem atuado na educação em nível médio e superior nas áreas de física, eletromagnetismo e ciência dos materiais. Também já atuou como tutora para educação a distância pela Universidade Federal de Santa Catarina, tento formação para trabalhar com a plataforma Moodle. Atualmente é professora horista na Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões.

Ana Sara Castaman, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2003), graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2009), mestrado em Educação Nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2006) e doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2011). Atualmente é professora no Instituto Federal do Rio Grande do Sul. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT. Líder do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas e Formação de Professores para a Educação Básica e Profissional. 

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Published

2022-05-05

How to Cite

SANTOS, Danielle Fernandes Amaro dos; CASTAMAN, Ana Sara. Active methodologies: a brief conceptual presentation and its methods. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 51, p. 334–357, 2022. DOI: 10.5965/1984723823512022334. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20185. Acesso em: 17 jul. 2024.