Active methodologies: a brief conceptual presentation and its methods
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723823512022334Keywords:
active methodologies, teaching, learningAbstract
This text aims to present the concepts and principles of active methodologies, in order to describe some methods and how they can be conducted in the classroom. Thus, bibliographic research on active methodology was carried out in books and scientific productions regarding six methods classified within the active proposal. For the purpose of organizing the text, the sections were constituted in: a) it presents the methodological procedures; b) deals with the fundamentals and concepts of active methodologies, as well as their methods; c) addresses the final considerations. It is concluded that regardless of the methods, when it comes to active methodologies, the teacher needs to know them and seek what best fits within his profile, the curricular units he teaches, the students he serves and the objectives he intends to achieve. In addition, both actors (teachers and students) need to internalize their new roles, in order to constitute participant and autonomous subjects in their learning construction process.
Downloads
References
ANDRADE JÚNIOR, Jacks de Mello; SOUZA, Liliane Pereira de; SILVA, Neidi Liziane Copetti da (org.). Metodologias ativas: práticas pedagógicas na contemporaneidade. Campo Grande: Editora Inovar, 2019. p. 1-203.
BACICH, Lilian; MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BACICH, Lilian. Metodologias ativas: desafios e possibilidades. In: BACICH, Lilian. Inovação na educação. [S.l.], 24 jul. 2018. Disponível em: https://lilianbacich.com/2018/07/24/metodologias-ativas/. Acesso em: 09 jan. 2022.
BARBOSA, Eduardo Fernandes; MOURA, Dácio Guimarães de. Metodologias ativas de aprendizagem no Ensino de Engenharia. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON ENGINEERING AND TECHNOLOGY EDUCATION, 13., 2014, Portugal. Education Conference. Portugal: Copec, 2014. p. 110-116.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BERNARDO, Weslley Duarte; MARTINS, Zilton Bartolomeu. A utilização de metodologias ativas pelos docentes na percepção de discentes de Ciências Contábeis. Revista brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, v. 5, n.1, p. 40-60, 2019. Disponível em: https://seer.imed.edu.br/index.php/REBES/article/view/3460. Acesso em: 12 mar. 2021.
CASTAMAN, Ana Sara; DE BORTOLI, Lis Ângela. Práticas Educativas: relato de experiência na unidade curricular de Engenharia de Software. Informática na educação: teoria e prática, Porto Alegre, v. 23, n. 1, p. 32-44, 2020.
CORTELAZZO, Angelo Luiz et al. Metodologias ativas e personalizadas de aprendizagem: para refinar seu cardápio metodológico. Rio de Janeiro: Alta Books, 2018.
DAROS, Fausto Camargo Thuinie. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018.
DESAFIOS DA EDUCAÇÃO. Metodologias ativas: o que é, como aplicar e as mais conhecidas. [S. l.], 22 jan. 2021. Disponível em: https://desafiosdaeducacao.grupoa.com.br/metodologias-ativas/. Acesso em: 18 jan. 2022.
DIESEL, Aline; BALDEZ, Alda Leila Santos; MARTINS, Silvana Neumann. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, Pelotas, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/404. Acesso em: 10 fev. 2021.
DUMONT, Luiza Mirante Moraes; CARVALHO, Regina Simplício; NEVES, Álvaro José Magalhães. O peerinstruction como proposta de metodologia ativa no ensino de química. Journal Of Chemical Engineering And Chemistry: Revista de Engenharia Química e Química, Viçosa, v. 2, n. 3, p. 107-131, 2016.
FADEL, Luciane Maria et al (org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. 300 p.
FIGUEIREDO, Mércia Valéria Campos; JUNQUEIRA, Eduardo S. Princípios Teóricos-práticos da gamificação apropriados por professores em uma formação continuada na escola pública. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 38., 2017, São Luís. Anais [...]. São Luís: ANPED, 2017. p. 01-17.
FIGUEIREDO, Mércia; PAZ, Tatiana; JUNQUEIRA, Eduardo. Gamificação e educação: um estado da arte das pesquisas realizadas no Brasil. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 4., 2015, Maceió. Anais dos Workshops [...]. Maceió: Cbie-laclo, 2015. p. 1154-1163.
FRAUZINO, Daniel Caltabiano N. Uma nova educação para uma nova medicina: o método PBL. In: NOVA MEDICINA Reflexões de um acupunturista na graduação em Medicina. [S.l.], 24 mar. 2014. Disponível em: https://novamedicina.wordpress.com/tag/aprendizagem-baseada-em-problemas/. Acesso em: 28 fev. 2021.
FREITAS, Cilene Maria et al. Uso de metodologias ativas de aprendizagem para a educação na saúde: análise da produção científica. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 117-130, 2015.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GUERRA, Cicero José Oliveira; TEIXEIRA, Aridelmo José Campanharo. Os impactos da adoção de metodologias ativas no desempenho dos discentes do curso de ciências contábeis de instituição de ensino superior mineira. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, Brasília, v. 10, n. 4, p. 380-397, 2016. Disponível em: http://www.repec.org.br/repec/article/view/1437. Acesso em: 06 mar. 2021.
INOCENTE, Luciane; TOMMASINI, Angélica; CASTAMAN, Ana Sara. Metodologias ativas na educação profissional e tecnológica. Redin: Revista EducacionalInterdisciplinar, Taquara, v.7, n. 1, 2018. Disponível em: https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/1082/664. Acesso em: 24 fev. 2021.
LEAL, Edvalda Araújo; MIRANDA, Gilberto José; NOVA, Silvia Pereira de Castro Casa (org.). Revolucionando a sala de aula: como envolver o estudante aplicando as técnicas de metodologias ativas de aprendizagem. São Paulo: Atlas, 2019. 235 p.
MACHADO, Ricardo de Macedo; FIGUEIREDO, Adriana de Carvalho. Metodologias ativas e tecnologias digitais como potencializadoras do processo de ensino-aprendizagem no ensino médio integrado. Revista Semiárido de Visu, Petrolina, v. 8, n. 3, 2020. Disponível em: https://periodicos.ifsertao-pe.edu.br/ojs2/index.php/semiaridodevisu/article/view/1359. Acesso em: 08 mar. 2021.
MASSON, Terezinha Jocelen. Metodologia de ensino: aprendizagem baseada em projetos (PBL). In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 40., 2012, Belém. Anais[...]. Belém: [s.n.], 2012. p. 1-10.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 1993.
MÜLLER, Maykon Gonçalves et al. Uma revisão da literatura acerca da implementação da metodologia interativa de ensino PeerInstruction (1991 a 2015). Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 1-20, dez. 2017.
NETO, Octavio Mattasoglio; SOSTER, Tatiana Sansone (org.). Inovação acadêmica e aprendizagem ativa. São Paulo: Penso, 2017. Disponível em: https://play.google.com/books/reader?id=tN3XDgAAQBAJ&hl=pt&pg=GBS.PR4. Acesso em: 07 set. 2020.
OLIVEIRA, Agostinho Carlos; ARAÚJO, Samira Maria. Métodos ativos de aprendizagem: uma breve introdução. [S.l.: s.n.], 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/280091153_Metodos_Ativos_de_Aprendizagem_uma_breve_introducao. Acesso em: 22 jul. 2020.
PINTO, Antonio Sávio da Silva et al. Inovação didática - projeto de reflexão e aplicação de metodologias ativas de aprendizagem no ensino superior: uma experiência com "peerinstruction". Janus, Lorena, v. 9, n. 15, p. 75-87, jan./jun. 2012.
PISCHETOLA, Magda; MIRANDA, Lyana Thédiga de. A sala de aula como ecossistema: tecnologias, complexidade e novos olhares para a educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2021.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani César de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
RODRIGUES, Leude Pereira; MOURA, Lucilene Silva; TESTA, Edimárcio. O tradicional e o moderno quanto à didática no ensino superior. Revista Científica do Itpac, Araguaína, v. 4, n. 3, Pub 5, p. 01-09, jul. 2011. Disponível em: https://assets.unitpac.com.br/arquivos/Revista/43/5.pdf. Acesso em: 18 jan. 2022.
SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Maria Del Pilar Baptista. Metodologia da pesquisa. 3 ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2006.
SANTOS, Mara Medeiros dos. Previsão sobre o uso das metodologias ativas de ensino em cursos de nível superior. 2019. 72 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Química) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2019.
SARAIVA EDUCAÇÃO. Guia completo para a aplicação de metodologias ativas no ensino superior. [S. l.], 14 out. 2021. Disponível em: https://blog.saraivaeducacao.com.br/metodologias-ativas-no-ensino-superior/. Acesso em: 18 jan. 2022.
SILVA, Aline Branquinho. Formação de facilitadores de aprendizagem com enfoque para as temáticas do agro. [S.l., ca2020]. Disponível em: https://www.embrapa.br/e-campo/curso-online-formacao-de-facilitadores-de-aprendizagem. Acesso em: 20 jul. 2020.
SILVA, Diego de Oliveira; CASTRO, Juscileide Braga de; SALES, Gilvandenys Leite. Aprendizagem baseada em projetos: contribuições das tecnologias digitais. Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 7, n. 1, p. 1-19, dez. 2018.
SILVA, João Batista da; SALES, Gilvandenys Leite; CASTRO, Juscileide Braga de. Gamificação como estratégia de aprendizagem ativa no ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, [S.l.], v. 41, n. 4, p. 1-9, dez. 2019.
SILVA, Leandro Palis; CECÍLIO, Sálua. A mudança no modelo de ensino e de formação na engenharia. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 45, n. 1, p. 61-80, jun. 2007.
SPRICIGO, Cinthia Bittencourt. Estudo de caso como abordagem de ensino. [S.l.], 2014. Disponível em: https://www.pucpr.br/wp-content/uploads/2017/10/estudo-de-caso-como-abordagem-de-ensino.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.
UNIVERSIA. Como construir uma aprendizagem baseada em projetos. [S.l.], 2019. Disponível em: https://noticias.universia.com.br/educacao/noticia/2019/07/02/1165435/construir-aprendizagem-baseada-projetos.html. Acesso em: 22 abr. 2020.
URIAS, Guilherme Muniz Pereira Chaves; AZEREDO, Luciana Aparecida Silva de. Metodologias ativas nas aulas de administração financeira: alternativa ao método tradicional de ensino para o despertar da motivação intrínseca e o desenvolvimento da autonomia. Revista Administração: Ensino e Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 39-67, 2017. Disponível em: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/473#:~:text=A%20an%C3%A1lise%20empreendida%20aponta%20para,conson%C3%A2ncia%20com%20a%20pedagogia%20freiriana. Acesso em: 08 mar. 2021.
VALENTE, José Armando. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. In: BACICH, Lilian de; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 26-44.
VALENTE, José Armando; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; GERALDINI, Alexandra Flogi Serpa. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 52, p. 455-478, 26 jun. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.