Festivities in the quotidian of Farroupilha School Group: the case of the Wing Week (Farroupilha/RS, 1940-1944)
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723823532022285Keywords:
school group, school festivities, Wing WeekAbstract
This study presents research results on Farroupilha School Group, situated in Farroupilha/RS. This paper aims to analyze the festivities of the Wing Week, which took place in the 40s of the 20th century, in this institution’s daily life. Contributions from Cultural History and History of Education guide us to the historical documentary analysis of photographs and written documents. Keeping in mind during analysis the school practices of celebrating dates as an important way of creating memories and evoking feelings of belonging, the Wing Week was carefully chosen due to its link to the nationalization of education, because the celebration was intended to promote the patriotism internalization and to celebrate national history conquests, its heroes and symbols. It has contributed to the promotion of civic and moral values and to exalting people’s love for the modern Brazilian homeland, highlighting its strength, importance, beauty and richness among students, their families and also the community from Farroupilha, who joined it by attending and honoring the celebrations in the institution.
Downloads
References
DE SETEMBRO EM NOVA VICENZA. Jornal A Federação. Porto Alegre, 24/09/1929. Hemeroteca da Biblioteca Nacional.
Acervo fotográfico. Arquivo do Colégio Estadual Farroupilha.
AVIADORES. Jornal A Federação. Porto Alegre, 22/10/1935. Hemeroteca da Biblioteca Nacional.
BRASIL. Lei nº 218 de 04 de julho de 1936. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1930-1939/lei-218-4-julho-1936-398056-publicacaooriginal-1-pl.html Acesso em: 02 fev. 2019.
BOTO, Carlota. A liturgia moderna: saberes, valores, atitudes e exemplos. Revista de História da Educação, Porto Alegre, v. 18, n. 44, p. 99 - 127 set./dez. 2014.
CÂNDIDO, Renata Marcílio. Culturas da escola: as festas nas escolas públicas paulistas (1890-1930). Dissertação (Mestrado em Educação – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo), São Paulo, 2007.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. 22. ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
CHARTIER, Anne Marie. Fazeres ordinários da classe: uma aposta para a pesquisa e para a formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 157 -168, jul./dez. 2000.
DIA DO AVIADOR E SEMANA DA ASA. Jornal Diário de Notícias. Porto Alegre, 04/10/1940. Hemeroteca da Biblioteca Nacional.
FERNANDES, Cassiane Curtarelli. Uma história do Grupo Escolar Farroupilha: sujeitos e práticas escolares (Farroupilha/RS, 1927-1949). Dissertação em Educação. 218fl. Caxias do Sul: Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Caxias do Sul, 2015.
FRAGO, Antonio Viñao. Historia de la educación y historia cultural: posibilidades, problemas, cuestiones. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 0, p.63 – 82, set./dez. 1995.
GASPERIN, Alice. Farroupilha: ex-colônia particular Sertorina. Caxias do Sul: [s.n.], 1989.
GRUPO ESCOLAR DE NOVA VICENZA. Jornal A Federação, Porto Alegre, 13/09/1933. Hemeroteca da Biblioteca Nacional.
HOBSBAWM, Eric John. Introdução: a invenção das tradições. In: HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence (orgs.). A invenção das tradições. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002, p. 09-23.
HORTA, José Silvério Baia. O hino, o sermão e a ordem do dia: regime autoritário e a educação no Brasil (1930-1945). 2. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2012.
INAUGURAÇÃO DO GRUPO ESCOLAR RURAL. Jornal Caxias, Caxias, 25/08/1927. Hemeroteca da Biblioteca Nacional.
KOSSOY, Boris. Fotografia e história. São Paulo: Editora Ática, 1989.
Livro Atas Cívicas (1940-1951). Arquivo do Colégio Estadual Farroupilha.
Livro Diário da Escola (1940-1944). Arquivo do Colégio Estadual Farroupilha.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2011. 184 p.
PERES, Eliane Teresinha. Aprendendo formas de ensinar, de pensar e de agir: a escola como oficina da vida. Discursos pedagógicos e práticas escolares na escola pública primária gaúcha (1909-1959). 2000. Tese (Doutorado em Educação) − Faculdade de Educação, UFMG, Belo Horizonte, 2000.
PETITAT, André. Produção da escola, produção da sociedade: análise sócio-histórica de alguns momentos decisivos da evolução escolar no ocidente. Porto Alegre: Artmed, 1994. 268 p.
RIO GRANDE DO SUL. Decreto n° 3903, de 14 de Outubro de 1927. In:____. Leis, decretos e actos do Governo do Estado do Rio Grande do Sul, 1928. Porto Alegre: Officinas typographicas Da Federação, 1929. p.540-554.
RIO GRANDE DO SUL. Decreto n° 3867, de 05 de Julho de 1927. In:____. Leis, decretos e actos do Governo do Estado do Rio Grande do Sul, 1928. Porto Alegre: Officinas typographicas Da Federação, 1929, p. 356.
RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Educação e Cultura. Decreto nº 8020, de 29 de novembro de 1939. In: Coletânea de Atos Oficiais. v. II. Porto Alegre: CORAG, 1957.
RIO GRANDE DO SUL. Decreto nº 7.929 de 30 de agosto de 1939. Revista do Ensino do Estado do Rio Grande do Sul, 1939, Ano I, v. 1, n. 2, out., p. 142 a 227.
SEMANA DA ASA. Jornal Diário de Notícias. Porto Alegre, 16/10/1940. Hemeroteca da Biblioteca Nacional.
SCHWARTZMAN, Simon; BOMENY, Helena Maria Bousquet; COSTA, Vanda Maria Ribeiro. Tempos de Capanema. 2. ed. São Paulo: Fundação Getúlio Vargas: Editora Paz e Terra, 2000.
SILVA, Vânia Cristina da. Ó Pátria Amada, Idolatrada, Salve! Salve! Festas Escolares e Comemorações Cívicas na Paraíba (1937-1945). 2011. Dissertação (Mestrado em História) − Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011.
SOUZA, Rosa Fátima de. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.
SOUZA, Rosa Fátima de. Alicerces da Pátria: história da escola primária no Estado
de São Paulo (1890 – 1976). Campinas: Mercado das Letras, 2009.
TEIVE, Gladys Mary Ghizoni; DALLABRIDA, Norberto. A escola da República: os grupos escolares e a modernização do ensino primário em Santa Catarina (1911-1918). Campinas: Mercado de Letras, 2011.
VIDAL, Diana Gonçalves; SILVA, Vera Lúcia Gaspar da. Por uma história sensorial da escola e da escolarização. Revista Linhas. Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 29-45, jul./dez. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.