Characterization of the brazilian public of podcast outstanding and interfaces with education
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723822502021246Keywords:
education, information Technology, podcastAbstract
With the break from the traditional paradigm into an emerging paradigm the forms of knowledge and science become much more democratic. Information and Communication Technologies (ICT) are examples of forms of knowledge based on this new paradigm, and an ICT that stands out for its educational and democratic potential is podcast. In this way, the research aims to characterize the Brazilian population of podcast listeners, relating this characterization to the educational possibilities of the podcast. This objective is achieved through documentary methodology. In general, the podcast listener population belongs to large virtual communities, is male and is in Higher Education, being listeners for more than four years. The growth of the interest of this population for the subjects of education, history and politics stands out.
Downloads
References
ABPOD. CBN. Podpesquisa, [s.l.], 2018. Disponível em: http://abpod.com.br/podpesquisa/. Acesso em: 9 dez. 2018.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Currículo, tecnologia e cultura digital: espaços e tempos de web currículo. Revistae-curriculum. São Paulo, v. 7, n.1, p. 1-19, abr. 2011.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Integração das tecnologias de informação e comunicação na Educação do Brasil e de Portugal: convergências e especificidades a partir do olhar deprofessores. Psic. da Ed., São Paulo, v. 35, p. 171-196, 2 sem. 2012. BENTO, Maria Cristina Marcelino; CAVALCANTE, Rafaela dos Santos. Tecnologias móveis em educação: o uso do celular na sala de aula. ECCOM, Lorena, v. 4, n. 7, p. 113-120, jan./jun. 2013.
BERNARDES, Adriana Oliveira. Arquivos de Áudio (Podcasts) para divulgação de Ciência no Ensino Médio. Revista Tecnologias na Educação, Campos dos Goytacazes, Ano I, n. 1, p. 1-6, nov. 2008.
CAMPANHOLI, Julie Anne Macedo. Fotografia e educação: o uso da fotografia na prática docente. Revista Primus Vitam,São Paulo, n. 7, p. 1-16, 2 sem. 2014.
CARVALHO, Ana Amélia Amorim (org.). Atas do encontro sobre web 2.0. Braga: CIEd, 2008.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 8. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
CURRY, Adam. Adam Curry. Biografia, [s.l.], 2018?. Disponível em: http://curry.com/bio. Acesso em: 20 nov. 2018.
FREIRE, Eugênio Paccelli Aguiar. Potenciais cooperativos do Podcastescolar por uma perspectiva freinetiana. Revista Brasileira de Educação,São Paulo, v. 20, n. 63, p. 1033-1056, out./dez. 2015.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GOHN, Daniel Marcondes. O uso do Podcastcomo recurso educacional. In: XVII Encontro Nacional da ABEM, Diversidade musical e compromisso social: o papel da educação musica, 2008. Anais[...]. São Paulo, 2008, p. 1-7J.
ENKINS, Henry. Cultura da convergência: a colisão entre os velhos e os novos meios de comunicação. 2. ed. São Paulo: Aleph: 2009.LAKATOS, EvaMaria.
MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LEMOS, André. Emissão sonora, futuro do rádio e cibercultura. Revista eletrônica 404nOtF0und, [s.l.], ano 5, v. 1, n. 46, n. p]., jun. 2005. Disponível em: http://saladeaulainterativa.pro.br/moodle/mod/book/view.php?id=2274. Acesso em: 20 nov. 2018.
LEVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo. Editora 34, 1999.MEDEIROS, Leila Lopes. Políticas públicas de formação docente face à inserção das TIC no espaçopedagógico. In: COORDENAÇÃO CENTRAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA (org.). Educação a distância e formação de professores: relatos e experiências Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2007. p. 23-34.
MEDEIROS, Marcello Santos. Podcasting: produção descentralizada de conteúdo sonoroIn:CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 29., 2005, Rio de Janeiro.Anais[...]. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação: UERJ, 2005. p. 1-11.
MEDEIROS, Marcello Santos. Podcasting: um antípoda radiofônico. In:CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 29., 2006, Brasília.Anais[...]. Brasília: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação: UnB, 2006. p. 1-11.
MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente. 8. ed. Campinas: Editora Papirus, 2002.
PAULA, João Basílio Costa. Podcasts educativos:possibilidades, limitações e a visão de professores de ensino superior.2010. Dissertação(Mestrado em Educação Tecnológica) – Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - CEFET-MG, Belo Horizonte, 2010.
REIS, Simone Rocha; SANTOS, Felipe Alan Souza; TAVARES, Jorge Alberto Vieira. O uso das TICs em sala de aula: uma reflexão sobre o seu uso no colégio Vinícius de Moraes/São Cristóvão. In: LINHARES, Ronaldo Nunes (org.) In:SIMPÓSIO DE EDUCAÇÃO E COMUNICAÇÃO, 3., 2012, Aracajú. Anais [...]. Aracajú: Universidade Tiradentes –UNIT, 2012. p. 215-228.
ROLIM, Francisco Jefferson Rodrigues. A influência dos jogos eletrônicos na educação:uma abordagem sobre o lúdico no ensino da Matemática. 2013. Trabalho de Conclusão de Curso(Licenciatura em Computação) – Centro de Ciências Exatas e Sociais Aplicadas, Universidade Estadual da Paraíba, Patos, 2013.
STEVENSON, Dennis. Information and comunications technology in UK schools: an independent inquiry. Londres, 1997. Disponível em: http://rubble.heppell.net/stevenson/ICT.pdf. Acesso em: 17 nov. 2018.
VALENTE, José Armando. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba: Editora UFPR, n. 4, p. 79-97, 2014. Edição especial.
VANASSI, Gustavo Cardoso. Podcasting como processo midiático interativo. Monografia (Curso de Comunicação Social, Habilitação em Publicidade e Propaganda) –Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2007.
VIEIRA, Rosangela Souza. O papel das tecnologias da informação e comunicação na educação: um estudo sobre a percepção do professor/aluno. Associação Brasileira de Educação a Distância. Formoso - BA: Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), 2011. v. 10. p. 65-70.
YONEZAWA, Wilson Massashiro. O papel da Tecnologia da Informação na EaD. In: YONEZAWA, Wilson Massashiro; BARROS, Daniela Melaré Vieira (org.). Ead, tecnologias e TIC. São Paulo: Cultura Acadêmica; Marília: Oficina Universitária, 2013. p. 17-34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.