Morphological analysis of draping in Veiga Valle: a case study
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630912025e6348Keywords:
devotional sculpture, draping, formal and stylistic analysis, veiga valle, baroque in GoiásAbstract
One of the central issues of baroque artistic lies in the morphological complexity of its devotional sculptures (Lefftz, 2002; 2006). Historically, both the artistic and cultural representativity of the Baroque in Brazil has been monopolized by artists based on the hegemonic axis of northeast-southeastern research. From the Cidade de Goiás, the sacred imagery of José Joaquim da Veiga Valle (1896-1874) stands out. His singularity is revealing of his stylistic heterogeneity, boasting marked baroque codification in the manner in which not only draping is fashioned but also in the sculptural gestures and the movement of the clothing (Salgueiro, 1983). This article explores the morphological configurations of the image of Our Lady of Conception, in the Babilônia Farm Chapel, located in the rural zone of Pirenópolis (GO), drawing on the typologies proposed by Lefftz. Bibliographical research was used in addition to the in loco investigation of the Inventário de Bens Móveis e Integrados of the 14th Regional Superintendence of the Instituto do Patrimônio Histórico Artístico Nacional of Goiás (IBMI/IPHAN/GO), by taking photographs. We consider this analysis relevant to complement the formal and stylistic descriptions of religious images, because it can contribute to the epistemological field of investigations around sacred imagery. Therefore, the study of the configurations theorized by Lefftz offers valuable clues about the origin and evolution of the artistic styles of Veiga Valle's works, which is articulated as a symbol of the heritage, artistic and cultural relevance of Goiás.
Downloads
References
ÁVILA, Affonso. et al. Barroco Mineiro: glossário de arquitetura e ornamentação. Belo Horizonte: Fundação João Pinheiro/ Centro de Estudos Históricos e Culturais, 1996.
BRUSADIN, Lia Sipaúba Proença. Os Cristos da Paixão da Ordem Terceira do Carmo de Ouro Preto (MG), 2014. Dissertação (Mestrado em Artes), Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-9Q3NMG. Acesso em 20 ago. 2024.
CAMPOS, Adalgisa. Introdução ao Barroco Mineiro: cultura barroca e manifestações do Rococó em Minas Gerais. Belo Horizonte: Crisálida, 2006.
COELHO, Beatriz. Devoção e Arte: imaginária religiosa em Minas Gerais. São Paulo: EDUSP, 2005.
ETZEL, Eduardo. O Barroco no Brasil: psicologia e remanescentes em São Paulo, Goiás, Mato Grosso, Paraná, Santa Catarina, Rio Grande do Sul. São Paulo: Melhoramentos, 1974.
FRAGOSO, Mauro Maia et all. Arte e Devoção. Organizado por Dom Mauro Maia Fragoso, OSB, Rio de Janeiro: Edições Lumen Christi, 2022.
HOFFMAN, Ana Cleia Christovam; ZORDAN, Paola Basso Minna Barreto Gomes. Performance sulcos: poéticas para um pensar-drapear-performático. Revista Prâksis, [S. l.], v. 1, p. 83–98, 2023. DOI: 10.25112/rpr.v1.3161. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/3161. Acesso em: 20 ago. 2024.
LEFFTZ, Michel. “Éléments de méthodologie pour servir à l’analyse morphologique du drapé. Cas d’application: la sculpture”, de Michel Lefftz. in Policromia. A escultura policromada religiosa dos séculos XVII e XVIII. Actas do Congresso Internacional. Lisboa 29, 30 e 31 de Outubro de 2002, Lisbonne, 2004, p. 59-62.
LEFFTZ, Michel; RIBEIRO, Lúcia Lopes. Análises morfológicas dos drapeados na escultura portuguesa e brasileira. Método e vocabulário. Revista imagem brasileira, Belo Horizonte, n.3, p. 99-111, 2006.
LIMA, Luana Nunes Martins de. Lugar e memória: o patrimônio goiano entre o “esquecimento” e a resistência. Tese (Doutorado em Geografia). Universidade de Brasília,Brasília, 2017.
MACHADO, Raquel de Souza. A imaginária religiosa de Goiás: o reconhecimento de Veiga Valle e o anonimato dos santeiros goianos (1820-1940). 2016. Dissertação (Mestrado em História). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016. Disponível em https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/5751. Acesso em 25 jun. 2023.
MONTEIRO, Cenise Maria de Oliveira. O Barroco e o Rococó de Manoel da Costa Athaíde: o forro da nave da Capela da Ordem de São Francisco da Penitência em Ouro Preto, MG. Linguagens nas artes, [S. l.], v. 1, n. 1, 2019, p. 53–79. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/linguagensnasartes/article/view/4279. Acesso em: 17 mar. 2023.
MOREIRA, Fuviane Galdino. Estudos Sobre a Talha: panejamento e cabelos da Imaginária do Acervo de Arte Sacra do Espírito Santo. 2012. 202 f. 2012. Tese de Doutorado. Dissertação (Mestrado em Artes) Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.
MOREIRA, Fuviane Galdino. Vestuário e Arte Sacra no Brasil: estudo dos estofamentos das esculturas policromadas do acervo de Arte Sacra do Museu Solar Monjardim em Vitória (ES). Revista VIS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, v. 16, n. 2, p. 425-445, 2017.
OLIVEIRA, Myriam Andrade Ribeiro de. O Barroco e o Rococó no Brasil. Belo Horizonte, 2014.
PASSOS, Elder Camargo de. Veiga Valle: seu ciclo criativo. Goiânia: Museu de Arte Sacra, 1997.
PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. 4a. ed., São Paulo: Perspectiva, 2017 [1955].
PEREIRA, Paulo. O Imaginário Barroco Português. In: ÁVILLA, Affonso. [org.]. Barroco teoria e análise. São Paulo: Perspectiva; Belo Horizonte: Companhia Brasileira de Metalurgia e Mineração, 2013, p. 159-170.
SALGUEIRO, Heliana Angotti. A singularidade da obra de Veiga Valle. Goiânia: Universidade Católica de Goiás, 1983.
SALGUEIRO, Heliana Angotti. Diante das imagens de Veiga Valle: questões colocadas, questões retomadas. In: UNES, W. Veiga Valle. Goiânia: Casa Brasil, 2011, p. 22-34.
SALGUEIRO, Heliana Angotti. A singularidade da obra de Veiga Valle. In: ÁVILLA, Affonso [org.]. Barroco: teoria e análise. São Paulo: Perspectiva; Belo Horizonte: Companhia Brasileira de Metalurgia e Mineração, 2013, p. 305-314.
UNES, Wolney. [org.]. VEIGA VALLE. Goiânia: ICBC, 2011.
WARBURG, Aby. História de fantasma para gente grande. Organização de Leopoldo Waizbort. Tradução de Lenin Bicudo Barbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
WÖLFLIN, Heinrich. Renascença e Barroco: estudo sobre a essência do estilo Barroco e sua origem na Itália. 2a ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Leliane Macedo de Souza, Lia Sipaúba Proença Brusadin, Marco Antônio Ramos Vieira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.