The sensitive creation: teaching-learning of synesthetic creative process for Fashion Design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630922025e6919

Keywords:

Creativity, Sinestesia, Education

Abstract

The present study investigates how synesthesia can be incorporated into the teaching of creativity for fashion designers in training, with the aim of contributing to their personal references and developing original products. Through a narrative review, an attempt was made to understand the concepts of creativity, its characteristics in contemporary times, and how it can be taught. Based on this theoretical foundation, a teaching tool that uses synesthesia to stimulate creativity was proposed and applied in an elective course. The results were analyzed from evaluations conducted in the classroom through data collection and the main result was a fashion collection development with a synesthetic creative process. It is concluded that the inclusion of synesthesia in the creative process can promote genuine inspiration and the development of individuality among designers, in a context marked by copying and lack of encouragement for creation

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Author Biographies

Marília Possidone, Universidade de Brasília

Professora voluntária no departamento de design da UNB. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Design pela Universidade de Brasília (UNB) desde 2023.Especializada em Docência de Ensino Superior pela Universidade Salgado de Oliveira de Goiânia desde 2022. Graduada em Design de Moda pela Universidade Federal de Goiás (FAV-UFG) em 2022. Participante do Grupo de Pesquisa e Inovação em Tecnologias do Vestuário desde 2020 até atualmente. Foi Aluna Especial em Tópicos Especiais sobre Moda e Indumentária do Programa de Pós Graduação em Arte e Cultura Visual pela Universidade Federal de Goiás em 2019. Foi monitora do laboratório de Costura do curso de Design de Moda na UFG em 2020 e 2021. Participou do Projeto de Extensão 3 UFG FASHION BUSINESS em 2021 e 2022. Partcipou do Projeto de Extensão Tecelagem Doméstica Tradicional: Minas Gerais e Goiás em 2019. Foi Acessora de Projetos na Empresa Júnior do curso de Design de Moda da UFG, Sensório, de 2019 à 2021. Possui os seguintes interesses em pesquisa: ilustração de moda, com foco em diversidade, tecnologias do vestuário, e metodologias de ensino na moda.

Breno Tenório Ramalho de Abreu, Universidade de Brasília

Possui graduação em Desenho Industrial pela Universidade de Brasília (2010), graduação em Ciências Biológicas pela Universidade de Brasília (2006), mestrado em Design pela Universidade de Brasília (2015) e doutorado em Arte pela Universidade de Brasília (2019). Atualmente é professor no curso de graduação e pós-graduação em Design da UnB, atuando na linha de pesquisa Design, Cultura e Materialidade com o projeto Design de Moda, Práticas Sustentáveis e Biomateriais. Tem experiência na área de Design, com ênfase em Design de Produto e Moda, atuando principalmente nos seguintes temas: estamparia, desenho, moda, sustentabilidade e biodesign. É editor chefe da Revista Design, Tecnologia e Sociedade, coordenador adjunto do PPG Design - UnB e coordenador do LabModa UnB. 

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Published

2025-06-09

How to Cite

POSSIDONE, Marília; ABREU, Breno Tenório Ramalho de. The sensitive creation: teaching-learning of synesthetic creative process for Fashion Design. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 1–27, 2025. DOI: 10.5965/25944630922025e6919. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/26919. Acesso em: 29 jul. 2025.