Between look and meaning: the role of images in identity and memory formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630922025e6863

Keywords:

collective memory, cultural identity, visual representation, philosophy of the image, technical reproducibility

Abstract

This article investigates the role of images in the construction of collective identities and memories from a philosophical perspective. Images, from cave art to the digital age, act as fundamental elements in the organization and preservation of social experiences, influencing historical narratives and structuring shared memories. The discussion is based on concepts from authors such as Maurice Halbwachs, Walter Benjamin and Roland Barthes, who explore the relationship between memory, identity and visual representation. In addition, the impact of the technical reproducibility of images and their political role in contemporary times is examined. The analysis seeks to demonstrate how visual culture shapes social consciousness, reinforcing or challenging dominant discourses.

Downloads

Author Biography

Jair Fernando Alves da Silva, Federal University of Rondônia

Sou um apaixonado por entender a complexidade da mente humana e aplicar esse conhecimento para promover o bem-estar e o desenvolvimento pessoal. Minha jornada acadêmica e profissional é marcada por uma busca incessante por compreender as diferentes facetas do ser humano. Sempre tive uma afinidade especial com a expressão criativa e suas nuances. No entanto, meu interesse se expandiu para além das fronteiras da arte quando percebi a profunda interconexão entre a mente e a criatividade, embarcando nos conhecimentos da psicanálise, filosofia, neurociência e a prática pedagógica, visando otimizar o processo de cognição e aprendizagem do ser humano.

References

BARTHES, Roland. A Câmara Clara: Nota sobre a Fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BAUDRILLARD, Jean. Simulacres et Simulation. Paris: Galilée, 1991.

BENJAMIN, Walter. A Obra de Arte na Era de sua Reprodutibilidade Técnica. Porto Alegre: L&PM, 2012.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método. Petrópolis: Vozes, 1997.

HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.

HEIDEGGER, Martin. A Origem da Obra de Arte. São Paulo: Edições 70, 2002.

LEVINAS, Emmanuel. Éthique et Infini: Dialogues avec Philippe Nemo. Paris: Fayard, 1988.

NIETZSCHE, Friedrich. O Nascimento da Tragédia. Tradução de Jacó Guinsburg. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

O DILEMA DAS REDES. Direção: Jeff Orlowski. Produção: Larissa Rhodes. Estados Unidos: Netflix, 2020. 1 vídeo (94 min).

PLATÃO. A República. Tradução de Maria Helena da Rocha Pereira. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.

Published

2025-06-01

How to Cite

SILVA, Jair Fernando Alves da. Between look and meaning: the role of images in identity and memory formation. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 1–11, 2025. DOI: 10.5965/25944630922025e6863. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/26863. Acesso em: 30 jul. 2025.