The shared experience and participatory research in fashion photography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630612022e1206

Keywords:

Photographic Narrative, Fashion Photography, Fashion Editorial, Participant Research, Collective Intelligence.

Abstract

This article aims to describe a set of photographic meetings performed between 2013 and 2021, in face-to-face and online formats, about fashion photographic narratives. It is understood that the fashion editorial is a photographic narrative that codifies a fashion theme and brings it closer to the public. It uses as methodology a descriptive and exploratory investigation, of the bibliographic type, and a participant research based on case studies. The main purpose is to understand how the artist finds his own singularity in the shared photographic experience. Joan Fontcuberta (2010), Nicolas Bourriaud (2009) and Berger (2017) are some of the authors studied and who are interested in the shared experience as a complement to the artistic work. It is possible that the artist exhibits a transitive exchange between himself, the photographed and the spectator, and it is considered that the dialogue between the artist and the spectator cannot be shortened without measuring a infinity of other negotiations that take place during the creative process. The collective photographic experience with the potential to make the viewer participate in the narrative involves the binomial of exchange.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vanilson Luis de Melo Coimbra, Centro Universitário Belas Artes de São Paulo

Centro Universitário Belas Artes - mestrando em Arquitetura, Urbanismo e Design. Centro Universitário Belas Artes - Professor e idealizador do Curso Livre Básico Digital de Fotografia - desde 2020. Centro Universitário Belas Artes - Professor e idealizador  do Curso Livre de Fotografia e Editorial de Moda  - desde 2016. Encontros Fotográficos Práticos - Idealizador - desde 2019. Editoria Gemeco Itália – de 2013 a 2018 – editoria e colaboração de moda. Office Im  – desde 2005 – Proprietário, internacional manager.

References

AMADO, Jorge. Gabriela, Cravo e Canela. 51 ed. Rio de Janeiro: Record; São Paulo: Martins Fontes, 1975. 358 p.

BAPTISTA, Mauro. O cinema de Quentin Tarantino. 2 ed. São Paulo: Papirus, 2010. 144 p.

BATCHEN, Geoffrey. Snapshots: Art history and the ethnographic turn. Photographies. Londres, v. 1, n. 2, p. 121-142, set. 2008. Disponível em: <https://doi.org/10.1080/17540760802284398>. Acesso em: 5 ago. 2021.

BECKER, Howard Saul. Mundos da Arte. Lisboa: Livros Horizonte, 2010. 328 p.

BERGER, John. Para entender uma fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2017. 1 ed. 264 p.

BISHOP, Claire. Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. Nova Iorque: Verso, 2012. 382 p.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. Tradução: Denise Bottmann. São Paulo: Martins Fontes, 2009a. 149 p.

BOURRIAUD, Nicolas. Pós-produção: como a arte reprograma o mundo contemporâneo. Tradução: Denise Bottmann. São Paulo: Martins Fontes, 2009b. 110 p.

BOURRIAUD, Nicolas. Radicante: por uma estética da globalização. Tradução: Dorothée de Bruchard. 1 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011. 196 p.

CANTON, Katia. Narrativas Enviesadas. 1 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009. 57 p.

DUCHAMP, Marcel. O Ato Criador. In: BATTCOK, Gregory (Org.). A nova arte. São Paulo: Perspectiva, 1975. p. 71-74.

DUCHEMIN, David. A Alma da Fotografia: o fotógrafo como artista criador. Tradução: Wendy Campos. Rio de Janeiro: Alta Books, 2017. 288 p.

ECO, Umberto. Obra Aberta: forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. 8 ed. São Paulo: Perspectiva, 1991. 284 p.

ESTRELA: Maitê Proença. Revista Playboy. São Paulo, [s. v.], n. 253, p. 74-97, ago., 1996.

FABBRINI, Ricardo Nascimento. Estética e transgressão: da arte radical à arte radicante. Artelogie. Paris, v. 8, [s.n.], p. 1-20, jan., 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.4000/artelogie.593>. Acesso em: 15 mai. 2020.

FONTCUBERTA, Joan. O beijo de Judas - Fotografia e Verdade. 1 ed. Barcelona: Gustavo Gili, 2010. 132 p.

FONTCUBERTA, Joan. Por um manifesto pós-fotográfico. Tradução: Gabriel Pereira. Revista Studium. Campinas, v. 36, [s. n.], p. 118-130, jul., 2014. Disponível em: <https://www.studium.iar.unicamp.br/36/7/index.html>. Acesso em: 17 jul. 2021.

JABOR, Arnaldo. Bob Wolfenson. Folha de São Paulo, 1996. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/fsp/1996/3/03/revista_da_folha/6.html>. Acesso em: 15 jun. 2021.

KESTER, Grant H. Conversation pieces: community and communication in modern art. Berkeley: University of California Press, 2004. 253 p.

STOTT, Tom. Uma entrevista com Grant H. Kester. Revista Poiésis. Niterói, v. 15, n. 23, p. 75-84, 2014. Disponível em: <https://doi.org/10.22409/poiesis.1523.75-84>. Acesso em: 5 ago. 2021.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 2 ed. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1986. 109 p.

VALENTIN, Andreas. Hélio Oiticica, do samba ao rock: um relato pessoal. Concinnitas - Revista do Instituto de Artes da UERJ. Rio de Janeiro, v. 21, n. 38, p. 48-71, mai. 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.12957/concinnitas.2020.53756>. Acesso em: 5 ago. 2021.

VOGUE Italia - Walking With Lindbergh. Models, 2016. Disponível em: <https://models.com/work/vogue-italia-walking-with-lindbergh>. Acesso em: 28 nov. 2020.

WERNECK, Paulo. Depois da tempestade. Revista Quatro cinco um, 2020. Disponível em: <https://www.quatrocincoum.com.br/br/artigos/arte-e-fotografia/depois-da-tempestade>. Acesso em: 5 ago. 2021.

WOLFENSON, Bob. Entrevista concedida a Vanilson Luis de Melo Coimbra. São Paulo, 7 jun./25 jun./13 jul. 2021.

WOLFENSON, Bob. Fashion Stories. Bob Wolfenson, 2016. Disponível em: <https://www.bobwolfenson.com.br/fashion-stories-1>. Acesso em: 7 jul. 2021.

WOLFENSON, Bob. Jardim da Luz. Bob Wolfenson, 1996. Disponível em: <https://www.bobwolfenson.com.br/jardim-da-luz>. Acesso em: 5 ago. 2021.

Published

2022-02-01

How to Cite

COIMBRA, Vanilson Luis de Melo. The shared experience and participatory research in fashion photography. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 1–22, 2022. DOI: 10.5965/25944630612022e1206. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21206. Acesso em: 30 jun. 2024.