Lugar de Memória e Arte: Rastros de uma escola
Place of Memory and Art: Traces of a school
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267622020208Keywords:
school, creation , art , memory , PIBIDAbstract
This paper starts from the provocations of Fischer and Loponte (2020) regarding the ways of inhabiting the school, and from their invitation to look at the school for what is possible to invent and create in it. In this context, it engages in dialogue with authors such as Masschelein, Simons; Helguera; Bosi; Vergara; Irwin, to reflect on the Place of Memory and Art, a project linked to the PIBID project at the Federal University of Juiz de Fora (State of Minas Gerais, Brazil) that suggested a series of propositions of fruition and artistic creation with students from the second cycle of elementary school in a public school in the city of Juiz de Fora, State of Minas Gerais (Brazil). The project promoted exchanges of experiences between these students and invited artists, which made it possible to inhabit a museum with works created at the school by the participants of the meetings, thus revealing a school that invents and occupies spaces.
Downloads
References
ACASO, María. La educación artística no son manualidades: nuevas práctivas em la ensenanza de las artes y cultura visual. Madrid: Catarata, 2009.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem do ensino da arte: anos oitenta e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 1991.
BOSI, Ecléa. O Tempo Vivo da Memória: Ensaios de Psicologia Social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.
BLONDET, José Luis. Mal-educados. In: In: CERVETTO, Renata; LÓPEZ, Miguel A. Agite antes de usar. Deslocamentos educativos, sociais e artísticos na América Latina. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2018.
BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira. O PIBID do Instituto de Artes da Unesp: Espaço de conexões. Anais [recurso eletrônico] do 24o Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, setembro de 2015, Santa Maria, RS ; Nara Cristina Santos ... [et al.] (orgs.). – Santa Maria : Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas ; Universidade Federal de Santa Maria, PPGART ; Universidade Federal do Rio Grande do Sul, PPGAV, 2015.
CARVALHO, Francione Oliveira. Imagens e palavras para pensar a escola: apontamentos sobre a reforma do Ensino Médio. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 3, p. 973-985, jul./set., 2019. e-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.v14i3.10621
COSTA, Tayanne Cid. Contribuições do PIBID/UNAMA Artes Visuais para alunos do 5º ano de uma escola municipal de Belém. Anais do XXVI CONFAEB: “POLÍTICAS PÚBLICAS E ENSINO DA ARTE: Interculturalidade e processos educativos em Artes Visuais, Dança, Música e Teatro”. Boa Vista, novembro de 2016 (CD-ROOM).
HELGUERA, Pablo. Uma má educação. Entrevista por Helen Reed. In: CERVETTO, Renata; LÓPEZ, Miguel A. Agite antes de usar. Deslocamentos educativos, sociais e artísticos na América Latina. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2018.
FERRAZ, Maria Heloísa C. de T. FUSARI, Maria F. de Rezende. Metodologia do Ensino de Arte: fundamentos e proposições. São Paulo: Cortez, 2009.
FORQUIN, J.-C. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artmed, 1993.
GONÇALVES, Maira Gutierres. MACHADO, Gilberto Andrade. VIDA, ARTE, ESCOLA: CONFLUÊNCIAS NA FORMAÇÃO DOCENTE NO PIBID ARTES VISUAIS - IFCE. Revista Iniciação & Formação Docente Formação docente: Múltiplos olhares v.1 n.1 (2014) Abril – Outubro / 2014. Disponível:
http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistagedeles/article/view/862
GIMENO SACRISTÁN, J. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artmed, 1999.
IRWIN, R. A/r/tografia: uma mestiçagem metonímica. In: DIAS, Belidson. IRWIN, Rita L. (Organizadores). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2013.
MARTINS, José de Souza. Fronteira: a degradação do Outro nos confins do humano. São Paulo: Contexto, 2009.
MASSCHLEIN, Jan. SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
NÓVOA, A. Devolver a formação de professores aos professores. Cadernos de Pesquisa em Educação – PPGE/UFES, Vitória, ES. a 9. v.18, n. 35, p. 11-22, jan./jun. 2012.Disponível: http://teste.periodicos.ufes.br/educacao/article/download/4927/3772>. Acesso em: 07 fev. 2020.
OSTROWER, Fayga. Universos da arte. Rio de Janeiro: Campus, 1983.
ROCHA, Stéfani Rafaela Pintos da; SILVA, Maria Cristina da Rosa Fonseca da. PIBID Interdisciplinar: um olhar sobre as contribuições da arte para a construção de objetos pedagógicos para pessoas com deficiências. Revista do Grupo de Pesquisa Educação, Artes e Inclusão. Florianópolis, v.11, n. 1, p. 127-144, outubro, 2015.
ROLDÁN, J.; VIADEL, R. M. Metodologías Artísticas de Investigación em Educación. Málaga, Espanha: Ediciones Aljibe, 2012.
ROSSI, Maria Helena Wagner. PIBID na formação inicial de professores de Artes Visuais na UCS. Revista Interdisciplinar de Ciência Aplicada. Edição Especial: Vol. 3, nº 5, março de 2018. Disponível:
http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/ricaucs/article/view/6079/3231
SANTOS, Halisson Keliton Ramos dos.; SACARDO Michele Silva. A política de formação de professores: o estado da arte sobre o Pibid na Pós-Graduação em Educação. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 3, p. 1168-1181, set./dez., 2018. E-ISSN:1519-9029. DOI: 10.22633/rpge.v22i3.11404
STEIN, Vinícius. As crianças são artistas natas? Reflexões sobre a atividade criadora e as artes visuais na educação escolar. In: II Encontro Internacional da Rede Visível. Londrina, PR: Universidade Estadual de Londrina, 2019.
VERGARA, Luiz Guilherme. Curadoria educativa: percepção imaginativa/consciência do olhar. In: CERVETTO, Renata; LÓPEZ, Miguel A. Agite antes de usar. Deslocamentos educativos, sociais e artísticos na América Latina. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2018.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. Tradução de Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. 1. Ed. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 REVISTA APOTHEKE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.