Shadow Theater and Play: Learning and Development in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669040820240204

Keywords:

Teatro de Sombras. Educação Infantil. Brincar.

Abstract

This article explores shadow theater as a playful practice in early childhood education, highlighting its role in stimulating children's play, creativity and development. Through artistic practices, we seek to promote individual expression, autonomy and imagination. Shadow theater, as a pedagogical approach, offers experiences that involve the manipulation of light and shadow, favoring integral development. The study also reports three moments of the practical application of this technique, demonstrating its effectiveness in early childhood education and its value as a resource to stimulate imagination and free expression.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gisele Aparecida Knutez, 48-996457869

Mestra em Artes Cênicas pelo programa PPGAC - UDESC; Pós-Graduada em Arteterapia em nível de Pós-graduação Lato-senso pela Faculdade de Ciências e Educação, Saúde, Pesquisa e Gestão Censupeg; Graduada em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC; Graduada em Pedagogia pela Facudade da Lapa FAEL; Atua como professora de Artes no Município de Biguaçu.

References

AMARAL, Ana Maria. Teatro de formas animadas: máscaras, bonecos, objetos. São Paulo: Editora da universidade de São Paulo, 1991.

BALARDIM, Paulo; RECIO, Liliana Perez. Quando animação se torna aprendizado. Móin-Móin Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 20, p. 017–026, 2019. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view /1059652595034701202019017 . Acesso em: 30 set. 2024.

BARBIERI, Stela; BAROUKH, Josca Ailine; CARAPETO, Maria Cristina (Org.) Interações: onde está a arte na infância? São Paulo: Blucher, 2012.

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 2012.

DE OLIVEIRA, Fabiana Lazzari. Alumiar – Uma formação em fluxo. Móin-Móin Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 20, p. 188–214, 2019. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view /1059652595034701202019188 .Acesso em: 30 de set. 2024.

FAVERO, Alexandre. Cartilha brasileira de teatro de sombras: Estudos e propostas para criar e experimentar um teatro de sombras contemporâneo. Porto Alegre: Cia. Teatro Lumbra e Clube da Sombra Ltda, 2010.

FERRARI, Federica. O Teatro de Sombras. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 2, n. 18, p. 142–155, 2018. DOI: 10.5965/2595034702182017142. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br /index.php/moin/article/view/1059652595034702182017142 . Acesso em: 30 set. 2024.

FISCHER, Ernest. A necessidade da Arte. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

LANZ, Rudolf, A Pedagogia Waldorf Caminho para um ensino mais humano. São Paulo: Antroposófica, 2016.

LAZZARI DE OLIVEIRA, Fabiana. Da pratica pedagógica à atuação no teatro de sombras: um caminho na busca do corpo-sombra. Florianópolis: UDESC, 2018.

LIVRAGA, JORGE ANGEL. Artistas e artesãos. Nova Acrópole. Belo Horizonte: 2010.

MACHADO, Maria Clara. Como fazer teatrinho de bonecos. Rio de janeiro: Agir, 1970.

OBRY, Olga, O Teatro na Escola. São Paulo: Melhoramentos, 1956.

OLIVEIRA, Melissa Marques Torres. O poder da máscara no psicodrama: sombra e luz. São Paulo: SOPSP-PUC, 2012.

PEREIRA, Abel Lopes; BRAGA, Ana Socorro Ramos & BORRALHO, Tácito Freire. Teatro de animação para sala de aula e ação cultura. São Luis: EDUFMA. 2015.

Published

2024-12-28

How to Cite

KNUTEZ, Gisele Aparecida. Shadow Theater and Play: Learning and Development in Early Childhood Education. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 4, n. 08, p. 1–25, 2024. DOI: 10.5965/27644669040820240204. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/26312. Acesso em: 15 jan. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: SOMBRA EM FOCO: Ensino-aprendizagem, poéticas e práticas com sombras e luzes no desenho de cena