A pandemic reduced-model atelier and its impact in the training of a young scenographer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669030620230206

Keywords:

scenography, model, teaching process

Abstract

This article is an account of the author 's experience as a student of the Reduced Model Workshop: Maquete-objeto: ‘maquetes de um mundo imaginário’  taught by Professor Doris Rollemberg in the special academic period of 2020.1 within the scope of the undergraduate course in Scenography at the Unirio Theater School. This report analyzes both the creative process behind the work carried out as well as the resulting textual (creative confessions), two-dimensional (sketches), three-dimensional (models) and four-dimensional (artist book) products that were developed during the course by the author.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lina da Hora e Almendra, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas (PPGAC) Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) desde 2022. Graduada em Cenografia e Indumentária pela Escola de Teatro da UNIRIO. É Cenógrafa, figurinista, diretora de arte e artista visual.

Doris Rollemberg Cruz, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Doutora em Teatro pelo PPGAC da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) e graduada em Arquitetura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). É professora Associada do Bacharelado em Cenografia e Indumentária da UNIRIO. Atualmente é professora colaboradora na pós-graduação da UNICEN - Facultad de Arte de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Argentina.

References

CALVINO, Ítalo. As cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

CICERO, Antonio. Guardar. Rio de Janeiro: Record, 1996.

FORTUNA, Maria. Diga-me o que sentes, e Pedro Garcia te dirá quem és. “Segundo Caderno”. O Globo, Rio de Janeiro, 28 ago. 2020. , p. 4.

KLEE, Paul. Confissão criadora. [S.l] Expresso Zahar, 2014.

LOPES, Denílson. Invisibilidade e desaparecimento. In: MARGATO, Izabel e GOMES, Renato (org.) Espécies de Espaços: territorialidades, literatura, mídia. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

ROCHA, Paulo Archias Mendes da. Maquetes de papel. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

ROLLEMBERG, Doris. As asas do inventor. Lisboa: Caleidoscópio, 2022.

ROLLEMBERG, Doris. Tudo por recomeçar (PQ’15) / Triz: a grafia da espada do tempo. Cena, [S. l.], n. 31, p. 54–64, 2020. DOI: 10.22456/2236-3254.104113. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/cena/article/view/104113. Acesso em: 2 ago. 2023.

TERÇA-NADA, M. Marcelo Terça-Nada: Portifólio [Internet]. Salvador, [s.d]. Disponível em https://marcelonada.redezero.org/. Acesso em: 30 de dezembro de 2021.

Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Plano de curso emergencial 2020/1 [Internet]: Escola de Teatro da UNIRIO; 2020. Disponível em: http://www.unirio.br/cla/escoladeteatro/oferta_2020_1/ACG0074Doris.pdf. Acesso em: 30 de dezembro de 2021.

Published

2024-05-09

How to Cite

ALMENDRA, Lina da Hora e; CRUZ, Doris Rollemberg. A pandemic reduced-model atelier and its impact in the training of a young scenographer. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 3, n. 06, p. 1–34, 2024. DOI: 10.5965/27644669030620230206. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/24466. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: CENOGRAFIAS, ALEGORIAS E DEMAIS ELEMENTOS NO ESPAÇO DA CENA