Sailing is Necessary – The allegorical carnivalization of European navigations
DOI:
https://doi.org/10.5965/27644669030620230201Keywords:
navigations, allegories, similarity, sentence-image, image without sentenceAbstract
Just like in theatre, in the parades of the Samba Schools in Rio de Janeiro, multiple systems of meaning compete to promote a complex communication based on signifiers of different code systems. The allegories, among the visual signs presented, stand out for their semantic potential: they are real sets built on wheels that are designed by scenographers and lighting designers to convey the messages intended by the carnival designers. This article analyzes how the same historical event – the so-called Great Navigations – was allegorically approached in the Sambódromo in Rio de Janeiro under different image operations: in representation by similarity, as a sentence-image and as an image without sentence (RANCIÈRE, 2012).
Downloads
References
ARISTÓTELES. Poética. Tradução Ana Maria Valente. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.
BARROS, Paulo. Sem segredo: Estratégia, inovação e criatividade. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2013.
BARROS, Paulo. Roteiro do desfile e ficha técnica da Unidos do Viradouro. In: Livro Abre-alas - Domingo. Rio de Janeiro: LIESA, 2019. p. 73-94. Disponível em <https://liesa.globo.com/downloads/memoria/outros-carnavais/2019/abre-alas-domingo.pdf>. Acesso em: 10, mar. 2023.
BARROS, Paulo; AZEVEDO, I.; MARTINS, S.; TRINDADE, A.P. No voo da águia, uma viagem sem fim... Sinopse de enredo da Portela. In: Livro Abre-alas - Segunda. Rio de Janeiro: LIESA, 2016. p. 168-176. Disponível em <https://liesa.globo.com/downloads/memoria/outros-carnavais/2016/abre-alas-segunda.pdf>. Acesso em: 10, mar. 2023.
BARROS, Paulo; AZEVEDO, I.; MARTINS, S.; TRINDADE, A.P. Viraviradouro. Sinopse de enredo da Unidos do Viradouro. In: Livro Abre-alas - Domingo. Rio de Janeiro: LIESA, 2019. p. 65-72. Disponível em <https://liesa.globo.com/downloads/memoria/outros-carnavais/2019/abre-alas-domingo.pdf> . Acesso em: 10, mar. 2023.
DIAS, A. M. P. “É fantástico, virou Hollywood isso aqui”: Os processos artísticos pós-modernos nos carnavais de Paulo Barros. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) – Instituto de Artes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
DUBOIS, Philippe. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
FARIAS, Edson S. O desfile e a cidade: O carnaval-espetáculo carioca. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995.
FARIAS, Júlio César. O enredo de escola de samba. Rio de Janeiro: Litteris Ed., 2007.
JESUS, Leonardo Augusto de. Desfile-conceito x desfile-imagem: O dizível e o visível nas Escolas de Samba do Rio de Janeiro na hipermodernidade. 391f. Tese (Doutorado em Artes Visuais). Rio de Janeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Belas Artes, 2023.
LEOPOLDI, José Sávio. Escola de samba, ritual e sociedade. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2010.
LIPOVETSKY, G.; SERROY, J. A tela global: Mídias culturais e cinema na era hipermoderna. Porto Alegre: Sulina, 2009.
LOUZADA, Alexandre. [Entrevista concedida a] Leonardo Augusto de Jesus. Arquivo de áudio: Louzada.m4a (3h50min). 22 dez. 2022.
LOUZADA, Alexandre; VARELA, A.; VILA, M. Soy loco por ti América: A Vila canta a latinidade. Sinopse de enredo da Unidos de Vila Isabel. Rio de Janeiro, LIESA, 2006. Disponível em <https://unidosdevilaisabel.com.br/carnaval-2006/#:~:text=Sinopse%20do%20enredo&text=%C3%89%20o%20samba%20que%20vem,pela%20identidade%20de%20sua%20gente.>. Acesso em 27, abr. 2023.
PEIRCE, Charles S. Semiótica. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2015.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. 2. ed. São Paulo: Ed. 34, 2009.
RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
SANTAELLA, Lúcia. O que é semiótica. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1983.
UBERSFELD, Anne. Para ler o teatro. São Paulo: Perspectiva, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Leonardo Augusto de Jesus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.