Weaving the river: the poetic power to think about [how]

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101542025e302

Keywords:

research, methodologies, axiology, Jiwasa

Abstract

The text presents an account of the researchers' participation as lecturers in the workshop “Weaving the river: games for bodies that write” during the IV Brecht and Education Forum. Starting from the assumption of critical qualitative and radically qualitative research, both proposed a meeting, interventions and performances during the Forum, that intended to turn our gaze to the act of research itself, consider the path we build, [how] we research, who we are and what are the foundations that make us weave the seams and choose the flows of our writings. In line with the Forum, the experience questions the trajectory that our bodies figure in political bodies.   

Downloads

Author Biographies

Lígia Helena de Almeida, Universidade de São Paulo

Doutoranda em Mudança Social e Participação Política pela USP. Mestrado em Ciências pela Universidade de São Paulo (USP) - (Apoio CAPES). Bacharelado em Comunicação Social com habilitação em Jornalismo pela Universidade Metodista de São Paulo. Atriz pela Escola Livre de Teatro de Santo André.

Vanessa Tatiana Azeñas Mallea, Universidade de São Paulo

Doutoranda em Mudança Social e Participação Política na Universidade de São Paulo (USP). Mestrado em Direitos Humanos e Democratização na América Latina e Caribe (UNSAM- Argentina). Especialista em Gestão de Projetos Culturais pela USP. Diplomada em Feminismos Comunitários Camponeses e populares em Abya Yala (UNJuy – Argentina) e em Organização de Aulas e Administração Pedagógica (UMSA Bolívia). Licenciada em Ciências da Comunicação (UCB Bolívia).

References

ANZALDÚA, Glória. A vulva é uma ferida aberta e outros ensaios. Rio de Janeiro: A Bolha Editora, 2021.

ARNOLD, Denise; ESPEJO, Elvira. El textil tridimensional: la naturaleza del tejido como objeto y como sujeto. La Paz: Fundación Albó, Fundación Interamericana e Instituto de Lengua y Cultura Aymara, 2013.

ESPEJO, Elvira. Yanak uywaña: la crianza mutua de las artes. La Paz: PCP, 2022.

FREIRE, Paulo. A sombra desta mangueira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

LONGANO, Anna Carolina; ANJOS, Kátia Silva Sousa dos; SILVEIRA, Marília Balbi; VELARDI, Marilia, MATSUO, Renata; NOGUEIRA, Isabel e O´KEEFE. Se eu fosse eu/If I Were Me. Youtube, 05 de outubro de 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=kdeteXDML7k

RIVERA CUSICANQUI, Silvia. Sociología de la imagen. Buenos Aires: Tinta Limón, 2018.

RIVERA CUSICANQUI, Silvia. Un mundo ch’ixi es posible: Ensayos desde un presente en crisis. Buenos Aires : Tinta Limón, 2020.

VELARDI, Marilia. Questionamentos e propostas sobre corpos de emergência: reflexões sobre investigação artística radicalmente qualitativa. MORINGA-Artes do Espetáculo, v. 9, n. 1, 2018.

VICUÑA, Cecília. Palavrarmais. Medusa: São Paulo, 2017.

Published

2025-04-28

How to Cite

ALMEIDA, Lígia Helena de; MALLEA, Vanessa Tatiana Azeñas. Weaving the river: the poetic power to think about [how]. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 54, p. 1–13, 2025. DOI: 10.5965/1414573101542025e302. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26933. Acesso em: 22 jun. 2025.