Performance of Embodied Fragments - Fight, Flight, Freeze
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0205Keywords:
performance art, body, violence, trauma, corporeityAbstract
This article analyzes the fragmented presence of body artists in contexts where the iconographies of violence attack notions of integrity, displaying bodies as Necromessages. Who are the artists? What are the works we speak of in contemporary theater, understanding that memory preserves the trauma of violence on fragmented bodies? An research of performances was carried out, cataloged into three response patterns of the organism when facing danger: Fight, Flight, and Freeze. Far from being a psychological view of art, the analysis focuses on the artists and how, in practice of Performance Art, they embody their experiences, legitimising the very conception of narratives of pain, war, trauma and terror in the contemporary scene.
Downloads
References
ABUJAMRA, M. A alma, o olho, a mão, o uso da autobiografia no teatro. Sala Preta. São Paulo, p. 72-85, 2001.
ACHOTEGUI, Joseba. La inteligencia migratoria: Manual para inmigrantes en dificultades. España: Ned Ediciones, 2018.
ANASTÁCIA, Julia. Performance Linha e compasso. Salvador, Bahía. 2024.
BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas - Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1996.
BERNARD, Michel. De la création chorégrafique: Da corporeidade como anticorpo ou da subversão estética da categoria tradicional de corpo. Paris, Centre National de la Danse (CND), 2001, p.17-24 (Item 1 do capitulo I).
BOTERO, Lina. Performance: De(s)preciar el llanto. Cali, Colombia. 2019. https://www.linabotero.com.co/emociones#/despreciar-el-llanto/ Acesso em: 20 set. 2024.
BRACHA, Stefan. Freeze, Flight, Fight, Fright, Faint: Adaptationist Perspectives on the Acute Stress Response Spectrum. Vol. 9. Article in CNS spectrums. 2004 DOI: 10.1017/S1092852900001954 p. 678 – 685.
BUTLER, Judith. Resistencias: Repensar la vulnerabilidad y repetición. México: Paradiso editores, 2018.
CABNAL, Lorena. Sanando nuestro territorio cuerpo-tierra, documental. Produção: Ana Lucía Faerron Angel, 2016. Quince-UCR. Disponível em: https://www.youtube.com/ watch?v=fwba3zTJxvw. Acesso em: 23 out. 2022.
CAETANO, Nina. Por un arte panfletario. Subtexto de Teatro del Galpão Cine Horto, p. 24–57, 2016.
CAETANO, Nina. Poéticas do luto, poéticas de luta: práticas estético-políticas de rexistência. XX REDOR Encontro de Rede Feminista Norte e Nordeste de Estudos e Pesquisas sobre Mulher e Relações de Gênero, p. 13, 2018.
CAETANO, Nina. Ser estando feminista: práticas estético-políticas de reexistência. Vol.8, Revista Aspas, 2018.
CARVALHO, Luana. Bom mesmo é ser emocionada: Emocionada ou bem resolvida com o próprio sentir? Spotify, 21 mar. 2024. https://open.spotify.com/episode/62FoYZmE4nwaJMoo5q05Nh?si=4438176b154447a9
CIRCO, L. 190 dias sem Julieta Hernandez. Disponível em: https://www.instagram.com/p/C8zcpgEu1MV/?img_index=2. Acesso em: 30 jun. 2024.
DIEGUEZ, Ileana. Cuerpos sin duelo: iconografías y teatralidades del dolor. México: Universidad Autónoma de Nueva León, 2015.
DIÉGUEZ, Ileana. Cuerpos sin duelo: Iconografías y teatralidades del dolor. 1°. ed. Córdoba, Argentina: DocumentA/Escénicas, 2013.
EVARISTO, Conceição. Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. A Escrevivência e seus subtextos. Organização Constância Lima Duarte, Isabella Rosado Nunes; ilustrações Goya Lopes. 1. ed. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020, p. 26-57.
RAYAS, Fabiola; FAMILIARES, caminando por justicia. LA PERFORMANCE DEL CAMINAR. 2018. Morelia, Michoacán, México https://experienciasparalamemoria.mx/la-performance-del-caminar/ Acesso em: 11 de junho 2025.
FABIÃO, Eleonora. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, São Paulo, 8, 235- 246, 2009.
FÉRAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta, São Paulo, 8, p.197-210, 2008.
FERNANDES, Ciane. Pesquisa Somático-Performativa: Sintonia, Sensibilidade, Integração, Art research Journal: ABRACE-ANPAP-ANPPOM-UFRN. ARJ, Brasil. Vol. 1/2. 2014.
FERNANDES, Ciane. Princípios em movimento na pesquisa somático-performativa. Resumos do Seminário de Pesquisas em Andamento PPGAC/USP. Organização: Charles Roberto Silva; Daina Felix; Danilo Silveira; Humberto Issao Sueyoshi; Marcello Amalfi; Sofia Boito; Umberto Cerasoli Jr; Victor de Seixas. São Paulo: PPGAC-ECA/USP, v.3, n.1, 2015.
GAZETA DO POVO. Bem antes de Trump, Bolsonaro chamou haitianos e outros imigrantes de “escória do mundo. Eleições. 2018. https://www.gazetadopovo.com.br/politica/republica/eleicoes-2018/bem-antes-de-trump-bolsonaro-chamou-haitianos-e-outros-imigrantes-de-escoria-do-mundo-bvhv8jc0gsf15ueai7od4uy0l/. Acesso em: 20 set. 2024.
GONZÁLEZ Bocanegra, F. Himno nacional de México: Mexicanos al grito de guerra, 1854.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo Afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Org. Flávia Ríos, Márcia Lima. 1ra ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
HAMUI SUTTON, Silvia. El ritual como performance. Vol. 16, No. 1/ Janeiro Junho 2011. Bogotá, Colômbia, p. 16-30.
LEHMANN, Hans-Thies. O teatro pós-dramático. São Paulo, CosacNaify, 2007.
LEVINE, Peter. O despertar do tigre: curando o trauma. 3ra. ed. São Paulo: Summus, 1999. v. 52.
LUNA, Violeta. Performance: Apuntes sobre la Frontera. Universidad de Londrina. México. 2023. https://filo.art.br/espetaculos/mexico-apuntes-sobre-la-frontera/ Acesso em: 20 set. 2024.
MBEMBE, Achille. Necropolítica: Biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. São Paulo: n-1 edições, 2020
MUNOZ, Francisco. La paz imperfecta en un universo en conflicto, Granada, La paz imperfecta, 2001.
QUILICI, Cassiano S. As “escritas de si” e o artista cênico contemporâneo. Revista O Percevejo. Rio de Janeiro, Vol. 06, N. 01, p. 117-128, 2014.
ROMÃO, Lucimelia. Mil litros de preto: a maré está cheia. 2019. https://projetoafro.com/artista/lucimelia-romao/ Acesso em: 15 de junho 2025.
SANTOS, Joao Vitor. As Quatro Respostas ao Medo: Lutar, Fugir, Congelar e Bajular. PsyMeet terapia para todos- Medos, 2023. https://www.psymeetsocial.com/blog/artigos/as-quatro-respostas-ao-medo-lutar-fugir-congelar-bajular. Acesso em: 20 set. 2024.
SHIRE, Warsan; AMORIM IZABEL, Tomaz. Casa, de Warsan Shire. Home. [S. l.], 9 fev. 2015. Disponível em: https://traducaoliteraria.wordpress.com/2015/09/02/casa-de-warsan- shire/. Acesso em: 28 out. 2022.
SOUSA, Marcia Cristina da Silva. lnsurgências corporais: performances pretas como práticas de [re]existência. Dissertação (Mestrado Acadêmico) - Universidade Federal de Ouro Preto, 2020.
SPINELLI, M. (2013, novembro). Trans*lúcidx. vimeo. https://vimeo.com/78746529 Acesso em: 20 set. 2024.
URBINA-BOLAÑOS, Brenda Arelli. Corpas-guerra: corporeidades do terror. São Paulo: GIOSTRI. 2024.
URBINA-BOLAÑOS, Brenda Arelli. Performando na borda da corpa guerra. Dissertação (Mestrado Acadêmico) – Universidade Federal da Bahia. 2023.
URBINA-BOLAÑOS, Brenda. A Ilha que eu sou: mapeamento do corpo. Salvador: CAD. GIPE-cit. ano 27. N.51, P.60-81, 2023.
VALENCIA, Sayak. Capitalismo gore. Editorial Melusina: España. 2010.
WATANABE, Issa. Migrantes. Solisluna Editora, Selo Emília e Lívros da Raposa Vermelha: Brasil. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.