The game as an activator of compositional state in dance
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101542025e202Keywords:
co-composition, improvisation, game, contemporary dance, propositionAbstract
It reflects on improvisation in dance, more specifically the game as the achievement of a state of the dancing body enabled to create. It addresses the nature of the Game as an aspect of culture in its most varied forms. The improvisation to which the research refers emerges from the context of postmodern dance and is disseminated with a wide range of methodological possibilities. It constitutes a composition process to generate choreographic material, as an event in dance and/or as a proposal for real-time composition performance. It considers the role of the choreographer and/or director based on approaches to scene creation.
Downloads
References
ARAUJO, Marcelo P. Pira: Jogo e Composição Híbrida. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Teatro) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2020. Disponível em:
https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000084/0000844f.pdf
BOGART, Anne; LANDAU, Tina. O livro dos Viewpoints: um guia prático para Viewpoints e composição. Tradução: Sandra Meyer. 1. ed. São Paulo: Perspectiva, 2017. 256 p.
BORTOLUS, Marcos Vinicius. Transdisciplinaridade e processo criativo: relações entre a criatividade Xakriabá e a brincadeira dos deuses hindus. Revista Tabebuia: IPÊ -Índios Pensamento Educação, Belo Horizonte, n. 2, p. 206-222, 2012. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/tabebuia/article/view/8698. Acesso em: 30 ago. 2020.
FOUCAULT, Michel. Estética: Literatura e Pintura, Música e Cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Trad. João Paulo Monteiro. 9. ed. rev. e atual. São Paulo: Perspectiva, 2019.
MANNING, Erin. Proposições para uma pedagogia radical, ou como repensar valores. Revista Nupeart, Florianópolis, ano 2016, v. 16, p. 22-31, 29 ago. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/10503. Acesso em: 28 jul. 2020.
MUNIZ, Zilá. (2014a). A improvisação como elemento transformador da função do coreógrafo na dança (tese de doutorado). Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível em:
https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/00006e/00006ee7.pdf
MUNIZ, Zilá. Improvisação: descobrir camada por camada. Rascunhos – Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas: Dossiê Viewpoints: Estudos e Práticas. [online]. V.1, n.2, 2014b Uberlândia, IARTE/ GEAC/ EDUFU, jul./ dez 2014 p. 93-112. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/rascunhos/issue/view/1228. Acesso em: 29 de julho de 2020.
SALEN, Katie & ZIMMERMAN, Eric. Regras do jogo: fundamentos do design de jogos - principais conceitos, vol.1. São Paulo: Blucher, 2012.
SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. 5ª edição. Trad. Ingrid Dormien Koudela e Eduardo José de Almeida Amos. São Paulo: Perspectiva, 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.