The game as an activator of compositional state in dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101542025e202

Keywords:

co-composition, improvisation, game, contemporary dance, proposition

Abstract

It reflects on improvisation in dance, more specifically the game as the achievement of a state of the dancing body enabled to create. It addresses the nature of the Game as an aspect of culture in its most varied forms. The improvisation to which the research refers emerges from the context of postmodern dance and is disseminated with a wide range of methodological possibilities. It constitutes a composition process to generate choreographic material, as an event in dance and/or as a proposal for real-time composition performance. It considers the role of the choreographer and/or director based on approaches to scene creation.

Downloads

Author Biographies

Marcelo Pires de Araujo, Universidade do Estado de Santa Catarina

Mestrado em Artes Cênicas (em andamento) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) com bolsa CAPES. Especialização em MBA em Gestão Estratégica do Design pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), 2021. Especialização em Desenvolvimento de Games pela Universidade Anhembi Morumbi (UAM), 2021. Licenciatura em Teatro pela UDESC, 2020, com intercâmbio na Université Clermont-Auvergne em Clermont-Ferrand, França. Bacharelado em Design com Habilitação em Design Gráfico pela UDESC, 2010, com intercâmbio na Concordia University em Montreal, Canadá.

Zilá Muniz, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Realizou estágio doutoral na Concordia University em Montreal, durante o doutorado com bolsa da Capes. Professora Colaboradora na graduação Licenciatura em Teatro - UDESC desde 2017.

References

ARAUJO, Marcelo P. Pira: Jogo e Composição Híbrida. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Teatro) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2020. Disponível em:

https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000084/0000844f.pdf

BOGART, Anne; LANDAU, Tina. O livro dos Viewpoints: um guia prático para Viewpoints e composição. Tradução: Sandra Meyer. 1. ed. São Paulo: Perspectiva, 2017. 256 p.

BORTOLUS, Marcos Vinicius. Transdisciplinaridade e processo criativo: relações entre a criatividade Xakriabá e a brincadeira dos deuses hindus. Revista Tabebuia: IPÊ -Índios Pensamento Educação, Belo Horizonte, n. 2, p. 206-222, 2012. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/tabebuia/article/view/8698. Acesso em: 30 ago. 2020.

FOUCAULT, Michel. Estética: Literatura e Pintura, Música e Cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Trad. João Paulo Monteiro. 9. ed. rev. e atual. São Paulo: Perspectiva, 2019.

MANNING, Erin. Proposições para uma pedagogia radical, ou como repensar valores. Revista Nupeart, Florianópolis, ano 2016, v. 16, p. 22-31, 29 ago. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/10503. Acesso em: 28 jul. 2020.

MUNIZ, Zilá. (2014a). A improvisação como elemento transformador da função do coreógrafo na dança (tese de doutorado). Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível em:

https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/00006e/00006ee7.pdf

MUNIZ, Zilá. Improvisação: descobrir camada por camada. Rascunhos – Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas: Dossiê Viewpoints: Estudos e Práticas. [online]. V.1, n.2, 2014b Uberlândia, IARTE/ GEAC/ EDUFU, jul./ dez 2014 p. 93-112. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/rascunhos/issue/view/1228. Acesso em: 29 de julho de 2020.

SALEN, Katie & ZIMMERMAN, Eric. Regras do jogo: fundamentos do design de jogos - principais conceitos, vol.1. São Paulo: Blucher, 2012.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. 5ª edição. Trad. Ingrid Dormien Koudela e Eduardo José de Almeida Amos. São Paulo: Perspectiva, 2006.

Published

2025-04-28

How to Cite

ARAUJO, Marcelo Pires de; MUNIZ, Zilá. The game as an activator of compositional state in dance. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 54, p. 1–19, 2025. DOI: 10.5965/1414573101542025e202. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26284. Acesso em: 22 jun. 2025.