Afro-diasporic dances in urban contexts - contributions to dance education in the present time

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0119

Keywords:

afro-diasporic dances, urban contexts, reminiscences and African traits, dance education

Abstract

The present article aims to contextualize and discuss contributions around the investigations and research on Afro-diasporic dances in urban contexts for Dance education, seeking to understand their characteristics, intersections, and challenges in order to expand and complexify processes related to ways of teaching-learning dances. To this end, the text highlights some Afro-diasporic dances, their characteristics, and aesthetic traits reminiscent of the African continent, as well as proposes to reflect on the specificities of Afro-diasporic knowledge-practices that allow us to understand their contributions to education in the context of a higher education course in Dance.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberto Rodrigues, Instituto Federal de Goiás

Doutorando em Artes Cênicas pela Universidade de Brasília (UnB). Mestrado em Performances Culturais pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Especialização em Pedagogias da Dança ela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC Goiás). Graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Goiás (UEG). Prof. Na graduação em Artes/Dança no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, e do Mestrado Profissional em Artes – Prof. - Artes.

References

BALLESTRIN, Luciana Maria de Aragão. América Latina e o giro decolonial. Revista brasileira de ciência política, n. 11, p. 89-117, 2013.

BATALHA BREAK DANCE: Rhythm and Blues Records. Página do Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=qKZi1ZE0s0w. Acesso em: 10 nov. 2025.

GLASS, Barbara S. African American Dance: as illustrated history. North Carolina: McFarland & Company, 2007.

GUARIENTI, Franciele Rodrigues; FERNANDES, Fernando Flesch de Albuquerque. Tap Dance: uma breve passagem sobre a história do sapateado americano. In: OLIVEIRA, Susan de Oliveira; Guarienti, Franciele Rodrigues (org.). Geopoéticas Diaspóricas. 1ª ed. Florianópolis: BU/UFSC, 2018.

HIP HOP DANCE BRASIL: Fb Drinks. Página do Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=AnuuivXmezw. Acesso em: 10 nov. 2025.

JUBA DANCE: The dance of African slaves in American plantations. Página do Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=hpNdQDWgy7I. Acesso em: 16 set. 2025.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de um concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontifícia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, Bogotá, 2007.

MALDONADO- TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA; TORRES, Joaze Nelson Maldonado; GROSFOGUEL, Ramón (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

MARTINS, Leda Maria. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. In: Letras, [S. l.], n. 26, p. 63–81, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/11881. Acesso em: 21 nov. 2024.

MIGNOLO, W. Desobediencia epistémica: retórica de la modernidade, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Argentina: Ediciones del signo, 2010.

NASCIMENTO, Djenifer Geske. A in-visibilidade das danças urbanas nos cursos de Licenciatura em Dança no Brasil. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, 2021.

OLIVEIRA, Victor Hugo Neves de. Danças familiares pretas: breves conceituações. Revista Aspas, São Paulo, V.3, n. 2, 2023. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/aspas/article/view/230946. Acesso em: 04 out. 2024.

PASSINHO FODA: Imperadores da Dança Oficial. Página do Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=DyTEtDs97uU. Acesso em: 10 nov. 2025.

PLANTATION DANCE RING SHOUT. Página do Youtube. Publicado em 01 de maio de 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NQgrIcCtys0. Acesso em: 16 set. 2025.

QUIJANO, A. Colonialidad del poder y casificacion social. Journal of world-systems research, v. 11, n. 2, p. 342-386, 2000.

SIMAS, Luiz Antonio. O corpo encantado das ruas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2024.

STEARNS, M. W.; STEARNS, J. Jazz Dance: The Story of American Vernacular Dance. New York: Capo Press, 1994.

TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Trad. Eliana Lourenço de Lima Reis. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

WILLIAM, Rodney. Apropriação cultural. São Paulo: Pólen, 2019.

Published

2025-12-18

How to Cite

RODRIGUES, Roberto. Afro-diasporic dances in urban contexts - contributions to dance education in the present time. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 56, p. 1–22, 2025. DOI: 10.5965/1414573103562025e0119. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27886. Acesso em: 19 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Currículo, Decolonialidade e Formação Docente nas Artes Cênicas