An anti-fascist model to be found: an experience from the Popular Theater School
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101542025e107Keywords:
fascim, Brecht, models, school of Popular TheaterAbstract
The article is an effort to discuss an experience of creating a Brechtian theater model on the theme of fascism by the Escola de Teatro Popular (ETP). To do so, (1) we present what the ETP is, and then (2) what the ETP understands as a model for Brecht. Next, (3) the theme of fascism is discussed, along with (4) how Brecht's biography and works engaged with this theme, especially considering the period of German Nazism from the 1930s until the end of World War II. This provides the foundation to finally present the model on fascism currently being developed by the Escola de Teatro Popular. The theme is highly relevant, considering the rise of the fascist far-right, which has required the ETP to find ways to represent the form of fascism on stage.
Downloads
References
AMARAL, M. Bolsonaristas articulam na Europa criação de coalizão da extrema direita internacional. Agência Pública, 11 jul. 2024. Disponível em: https://apublica.org/2024/07/bolsonaristas-articulam-na-europa-criacao-de-coalizao-da-extrema-direita-internacional/. Acesso em: 15 fev. 2025
BOAL, J. Sobre antigas formas em novos tempos: o Teatro do Oprimido hoje: entre “ensaio da revolução” e técnica interativa de domesticação das vítimas. São Paulo: Hucitec Editora, 2022.
BRECHT, B. Der Arbeiter. Nova Iorque, 23 nov. 1935.
BRECHT, B. The Private Life of the Master Race: a documentary play. Trad. Eric Russell Bentley, com assistência de Elisabeth Hauptmann. New York: New Directions, 1944.
BRECHT, B. Teatro dialético: ensaios. Seleção e introdução de Luiz Carlos Maciel. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.
BRECHT, B. Estudos sobre teatro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1978.
BRECHT, B. Diário de trabalho. v. 1: 1938-1941. Rio de Janeiro: Rocco, 2002.
BRECHT, B. On Arts and Politics. Edição de Tom Kuhn e Steve Giles. New York; London: Bloomsbury, 2003.
BRECHT, B. Teatro Completo – Bertolt Brecht. Vol. 4. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
BRITTO, G. Augusto Boal e a Formação do Teatro do Oprimido. Mórula e Expressão Popular: São Paulo, 2024.
CARVALHO, S. de. Brecht e a polêmica sobre o expressionismo. Marx e o Marxismo, v. 3, n. 5, p. 313-324, jul./dez. 2015. Disponível em: https://www.niepmarx.com.br/index.php/MM/article/view/144. Acesso em: 8 fev. 2025.
DIMITROV, G. Der Dramatiker Bertolt Brecht. Austro-American Tribune, 1 jul. 1945. Disponível em:https://www.marxists.org/portugues/dimitrov/1935/fascismo/02.htm. Acesso em: 15 fev. 2025.
MACHADO, C. E. J. (Org.). Um capítulo da história da modernidade estética: debate sobre o expressionismo. São Paulo: Editora Unifesp, 2011.
NOLASCO, Amanda; BRITTO, Geo; BOAL, Julian. O teatro como forma de fazer política: a Escola de Teatro Popular de Rio de Janeiro. Conjunto, Casa de las Américas, Havana, Cuba, n. 206-207, jan.-jun. 2023. p. 46-57.
PARKER, S. Bertolt Brecht: a literary life. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2014.
PEIXOTO, F. O melhor teatro do CPC da UNE. São Paulo: Global, 1989.
POSADA, F. Lukács. Brecht e a situação atual do realismo socialista. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.
STAFF, ETP "Citizenship on Stage: A Project of the Popular Theatre School in Rio de Janeiro", Pedagogy and Theatre of the Oppressed Journal, v. 5, Article 7. 2020. Disponível em: https://scholarworks.uni.edu/ptoj/vol5/iss1/7 Acesso em: 15 fev. 2025.
UNITED STATES HOLOCAUST MEMORIAL MUSEUM. Gleichschaltung: A Coordenação do Estado Nazista. Enciclopédia do Holocausto. Acesso em: 15 fev. 2025.
WHITE, John J.; WHITE, Ann. Bertolt Brecht’s Furcht und Elend des Dritten Reiches: a German exile drama in the struggle against fascism. New York: Camden House, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.