Brecht and capitalist seesaw: pedagogical traces in Saint Joan of the Stockyards

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101542025e110

Keywords:

Brecht, epic theater, pedagogy, capitalism, traces

Abstract

This article aims to discuss how the capitalist system is tensioned through the pedagogical traces contained in the epic methodology of the play Saint Joan of the Stockyards (1929-1931), by the German playwright Bertolt Brecht. The concept of “capitalist seesaw” finds inspiration in the words of the protagonist Joan Dark. However, more than criticizing a system in which, for a few to be at the top, many need to be at the bottom, Brecht contributes to the formation of subject-objects of history, who form their own reflections on their experience with theater and come across a pedagogical poetics that intervenes and leaves traces in politics, economics and education.

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Author Biographies

João Paulo Wandscheer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando em Comunicação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Mestrado em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Graduação em Comunicação Social, com habilitação em Jornalismo, pela PUCRS. Diretor, roteirista e ator.

Tiago Silva, Universidade Federal do Rio Grande do sul

Doutorando em Artes Cênicas na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Graduação em História pela Universidade Feevale. Bacharelado em Direção Teatral pelo Departamento de Arte Dramática da UFRGS. Dramaturgo, diretor, pesquisador e professor de Teatro.

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Published

2025-04-28

How to Cite

WANDSCHEER, João Paulo; SILVA, Tiago. Brecht and capitalist seesaw: pedagogical traces in Saint Joan of the Stockyards. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 54, p. 1–25, 2025. DOI: 10.5965/1414573101542025e110. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26839. Acesso em: 4 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Brecht e Educação