Brecht and capitalist seesaw: pedagogical traces in Saint Joan of the Stockyards
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101542025e110Keywords:
Brecht, epic theater, pedagogy, capitalism, tracesAbstract
This article aims to discuss how the capitalist system is tensioned through the pedagogical traces contained in the epic methodology of the play Saint Joan of the Stockyards (1929-1931), by the German playwright Bertolt Brecht. The concept of “capitalist seesaw” finds inspiration in the words of the protagonist Joan Dark. However, more than criticizing a system in which, for a few to be at the top, many need to be at the bottom, Brecht contributes to the formation of subject-objects of history, who form their own reflections on their experience with theater and come across a pedagogical poetics that intervenes and leaves traces in politics, economics and education.
Downloads
References
ANDRADE, Paula Deporte de; COSTA, Marisa Vorraber. Nos rastros do conceito de pedagogias culturais: invenção, disseminação e usos. EDUR: Educação em revista. n. 33, vol. 1, 2017.
ARENDT, Hannah. Homens em tempos sombrios. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
ARISTÓTELES. Poética Tradução, comentários e índices analítico e onomástico de Eudoro de Souza. Ética a Nicômaco São Paulo: Abril Cultural, 1979.
BARTHES, Roland. Crítica e verdade. Tradução de Leyla PerroneMoisés. São Paulo: Perspectiva, 1999.
BENJAMIN, Walter. Ensaios sobre Brecht. São Paulo: Boitempo, 2017.
BORGES, Luiz Paixão Lima. Brecht & Piscator: do teatro épico ao realismo dialético. Dramaturgia em foco. n. 1, vol. 8, 2024, p. 43-62.
BRECHT, Bertold. A Santa Joana dos Matadouros. São Paulo: Cosac & Naify Edições, 2001.
BRECHT, Bertold. Estudos sobre teatro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.
BRECHT, Bertold. La compra de bonce. In: BRECHT, Bertold. Escritos sobre teatro. Buenos Aires: Nueva Visión, vol. 2, 1976.
BRECHT, Bertold. Poemas (1913-1956). Trad. Paulo César Souza. Brasiliense, 1986.
BRECHT, Bertold. Teatro dialético. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.
BORNHEIM, Gerd. Brecht: a estética do teatro. Rio de Janeiro: Graal, 1992.
CAMPOS, Lindberg. A Santa Joana dos Matadouros como crítica do modo de representação capitalista: da crítica da alienação religiosa à crítica da economia política. Germinal: Marxismo e Educação em debate, n.3, v.15, p. 379-406, 2023.
CORREIA, Julia. Teatro como pedagogia social e prática de desenvolvimento pessoal – Brecht e a Educação Social. Sensos-e, n.1, v. 3, 2017.
COSTA, Iná Camargo. A hora do teatro épico no Brasil. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
COSTA, Iná Camargo. Brecht e o teatro épico. Literatura e Sociedade, n. 13, v.15, p. 214-233, 2010.
COSTA, Rodrigo de Freitas. Brecht, nosso contemporâneo? O engajamento como prática intelectual e como opção artística da Companhia do Latão. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, 2012.
DEBESSE, Maurice e MIALARET, Gaston. Tratado das ciências pedagógicas. São Paulo: Editora Nacional/ Editora da USP, 1974.
FREDERICO, Celso. Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht. Comunicação & Educação, a. 15, n. 1, p. 35-44, 2010.
FREIRE, Paulo. Política e educação. São Paulo: Paz e Terra, 2018. Kindle.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
JAMESON, Fredric. Brecht and Method. New York: Verso, 1998.
KERZ, Leo. Brecht and Piscator. Educational Theatre Journal, vol. 20, no. 3, pp. 363–369, 1968.
LUKÁCS, George. A teoria do romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2000.
MARX, Karl e ENGELS, Friedrich. A ideologia Alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.
MARX, Karl e ENGELS, Friedrich. O manifesto comunista. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
MINOIS, Georges. La Guerre de Cent Ans. Paris: Perrin, 2008.
PAVIS, Patrice. Dicionário do teatro. Trad. J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 2005.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
RONNA, Giulianna Nogueira. Rastros de uma voz: a instância gráfica na cinescrita de Agnés Varda. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
RODRIGUES, MR. Traços épico-brechtianos na dramaturgia portuguesa: o render dos heróis, de Cardoso Pires, e Felizmente há luar!, de Sttau Monteiro. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
ROSENFELD, Anatol. Brecht e teatro épico. São Paulo: Perspectiva, 2012.
SANTOS, Wanderson Barbosa dos. A crise do capitalismo em cena: notas sobre a obra Santa Joana dos Matadouros, de Bertolt Brecht. Dramaturgia em foco, Petrolina-PE, v. 2, n. 2, p. 19-39, 2018.
SZONDI, Peter. Teoria do drama moderno (1880-1950). Tradução: Luiz Sérgio Repa. São Paulo: Cosac e Naify, 2001.
VIANNA, Maria Teixeira Werneck. Ensaio sobre a dimensão estética da política: A morte de Danton, A Santa Joana dos Matadouros, A missão. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.