Brecht and curriculum: the Use of the Didactic Play Methodology in High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101542025e106

Keywords:

didactic play, Bertolt Brecht, theater pedagogy, teacher training, high School

Abstract

The article analyzed Bertolt Brecht's Didactic Play methodology and its application in High School education, aligning it with the Common National Curricular Base (BNCC). The study emerged in 2024 from discussions between the author and master's students, suggesting this approach as a teaching methodology. It involved practical experimentation, reflection, and curriculum analysis, concluding its suitability for developing BNCC competencies. The research advocates including the methodology in High School Arts teachers' course plans.

 

Downloads

Author Biography

Alexandre Gandolfi Neto, Universidade do Estado de Santa Catarina

Pós-doutorando em Artes Cênicas pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Doutorado em Teatro e Mestrado Profissional em Prof-Artes pela UDESC. Graduação - Licenciatura em Educação Artística com habilitação em Artes Cênicas pela UDESC. Atua como professor de Educação Básica, professor substituto no Ensino Superior e professor colaborador no Mestrado Profissional em Artes (Prof-Artes).

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: ensino médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2019. Acesso em: 26 jan. 2025.

BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 2, de 22/12/2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília, DF, 21 dez. 2017. Acesso em: 26 jan. 2025.

BRASIL. Portaria Nº 1.348, de 14/12/2018. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular na etapa do Ensino Médio. Acesso em: 26 jan. 2025.

CONCÍLIO, Vicente. “Sete vezes Sr. Schmitt”: o modelo de ação e o jogo da encenação com a peça didática de Bertolt Brecht. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 17, p. 157–163, 2011. Acesso em: 18 jan. 2025.

GIANINI, Marcelo. A peça didática de Bertold Brecht na formação de professores de teatro. In: Simpósio Da International Brecht Society, 2013, Porto Alegre. Anais. Acesso em: 18 jan. 2025.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Brecht: um jogo de aprendizagem. São Paulo: Perspectiva: EDUSP, 1991.

MATIAS, Eliete Fernandes. O teatro pedagógico de Brecht. Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas, Uberlândia, v. 5, n. 2, 2018. Acesso em: 18 jan. 2025.

SILVA, Anita Cione Tavares Ferreira Da. Aprendizagem na peça didática: uma quebra na barreira espectador/ator conduzindo à reflexão e conhecimento por meio da experimentação teatral. Repertório, Salvador, nº 20, p.115-118, 2013.1. Acesso em: 18 jan. 2025.

Published

2025-04-28

How to Cite

GANDOLFI NETO, Alexandre. Brecht and curriculum: the Use of the Didactic Play Methodology in High School. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 54, p. 1–21, 2025. DOI: 10.5965/1414573101542025e106. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26796. Acesso em: 4 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Brecht e Educação