Brecht and curriculum: the Use of the Didactic Play Methodology in High School
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101542025e106Keywords:
didactic play, Bertolt Brecht, theater pedagogy, teacher training, high SchoolAbstract
The article analyzed Bertolt Brecht's Didactic Play methodology and its application in High School education, aligning it with the Common National Curricular Base (BNCC). The study emerged in 2024 from discussions between the author and master's students, suggesting this approach as a teaching methodology. It involved practical experimentation, reflection, and curriculum analysis, concluding its suitability for developing BNCC competencies. The research advocates including the methodology in High School Arts teachers' course plans.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: ensino médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2019. Acesso em: 26 jan. 2025.
BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 2, de 22/12/2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília, DF, 21 dez. 2017. Acesso em: 26 jan. 2025.
BRASIL. Portaria Nº 1.348, de 14/12/2018. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular na etapa do Ensino Médio. Acesso em: 26 jan. 2025.
CONCÍLIO, Vicente. “Sete vezes Sr. Schmitt”: o modelo de ação e o jogo da encenação com a peça didática de Bertolt Brecht. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 17, p. 157–163, 2011. Acesso em: 18 jan. 2025.
GIANINI, Marcelo. A peça didática de Bertold Brecht na formação de professores de teatro. In: Simpósio Da International Brecht Society, 2013, Porto Alegre. Anais. Acesso em: 18 jan. 2025.
KOUDELA, Ingrid Dormien. Brecht: um jogo de aprendizagem. São Paulo: Perspectiva: EDUSP, 1991.
MATIAS, Eliete Fernandes. O teatro pedagógico de Brecht. Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas, Uberlândia, v. 5, n. 2, 2018. Acesso em: 18 jan. 2025.
SILVA, Anita Cione Tavares Ferreira Da. Aprendizagem na peça didática: uma quebra na barreira espectador/ator conduzindo à reflexão e conhecimento por meio da experimentação teatral. Repertório, Salvador, nº 20, p.115-118, 2013.1. Acesso em: 18 jan. 2025.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.